Ga naar hoofdinhoud

Duitse spoorlobby woedend over geheime LZV brief

De Duitse spoorlobby ‘Allianz pro Schiene’ is razend over tot dusverre nog niet gepubliceerde brief van de Bondsregering aan hun linkse SPD-vriendjes in het parlement waarin wordt verteld waarom er een nationale Duitse LZV test komt.
LZVIn de brief legt staatssecretaris Andreas Scheuer van het Bundesverkehrsmini- sterium uit dat een proef nodig is omdat men  wil onderzoeken of het toelaten van LZV’s  met en maximum treingewicht van 40 ton daadwerkelijk leidt het vervoer van meer volumegoederen per voertuig en dus tot minder voertuigbewegingen. “De regering heeft gewoon geen plausibele verklaring voor die proef” zei ‘Allianz pro Schiene’ directeur Dirk Flege eerder vandaag: “Het argument dat men noemt is zuiver theoretisch. Deskundigen en wetenschappers hebben al lang aangetoond dat er op middellange- en lange termijn helemaal geen gunstige effecten zijn!”  ‘Allianz pro Schiene’ stelt dat door legalisering van de LZV de vrachttarieven met 25% zullen dalen waardoor het aantal vrachtauto’s op de Duitse snelwegen eerder zal toe- dan afnemen. Daardoor zal het gebruik van de vrachtauto als rijdend magazijn volgens ‘Allianz pro Schiene’ groeien, wat ten koste zal gaan van spoor en binnenvaart. Verder zegt men dat een proef zinloos is omdat de logistieke branche pas nieuwe, op de LZV toegesneden concepten zal kunnen ontwikkelen als de LZV gelegaliseerd is. Bij een ‘pilot’ kun je dus nooit vaststellen wat de effecten écht zijn.
Bron: Allianz pro Schiene
Klik hier voor de ‘geheime’ brief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer