fbpx Ga naar hoofdinhoud

EC stelt nieuwe maten en gewichten trucks voor

De Europese Commissie heeft maandag nieuwe regels voorgesteld die truckfabrikanten moeten toelaten beter gestroomlijnde vrachtwagens op de markt te brengen die 7 tot 10 procent minder verbruiken, minder broeikasgassen uitstoten en bovendien de veiligheid van kwetsbare weggebruikers ten goede komen. Het duurt overigens nog minimaal vijf jaar voor deze trucks er zijn, als het Europees Parlement het voorstel goedkeurt.

MAN concept truckHet voorstel maakt het mogelijk vrachtwagens met afgeronde cabines te ontwikkelen en achteraan op opleggers aerodynamische flaps te monteren. Daarvoor wordt zowel aan de voor- als achterzijde 80 tot 100 cm aan ‘speelruimte’ ter beschikking gesteld. Dankzij deze maatregelen zal de aerodynamica van voertuigen volgens het voorstel sterk verbeteren en kan een vrachtwagen voor internationaal vervoer die 100 000 km per jaar aflegt, jaarlijks 5 000 euro op de brandstofkosten besparen. Hierdoor daalt de uitstoot van broeikasgassen met 7 tot 10 procent (of 7,8 ton CO2 voor diezelfde vrachtwagen die jaarlijks 100 000 km aflegt). Tegelijk krijgt de chauffeur een beter gezichtsveld. Mede hierdoor zal het aantal dodelijke ongevallen met kwetsbare weggebruikers afnemen en kunnen jaarlijks tot 300 levens van voetgangers en fietsers worden gered.

BoattailVicevoorzitter van de Commissie Siim Kallas, bevoegd voor vervoer: “We moeten de vrachtwagens op onze wegen beter stroomlijnen want een bewegende baksteen is alles behalve aerodynamisch. De nieuwe regels zullen het wegvervoer schoner en veiliger maken. Ze zullen het brandstofverbruik doen dalen en geven de Europese constructeurs een lengte voorsprong bij het ontwerp van de truck van de toekomst, een groene vrachtwagen voor de wereldmarkt.”

De regelgeving waarin de maximumafmetingen en -gewichten van vrachtwagens zijn vastgesteld, dateert nog uit de jaren tachtig (Richtlijn 96/53/EG). Die specificaties moeten worden aangepast aan de technologische vooruitgang.

Behalve het meer aerodynamische front van de truck worden ook aerodynamische flaps aan de opbouw of oplegger toegestaan. Daarnaast wordt het maximumgewicht van vrachtwagens verhoogd, maar slechts minimaal. Hybride en elektrische voertuigen mogen een ton zwaarder zijn dan voorheen, om zwaar wegende accu’s kwijt te kunnen. Het laadvermogen stijgt echter niet.

Te zwaar beladen voertuigen zijn de Commissie een doorn in het oog. Een op de drie gecontroleerde vrachtwagens is volgens de Commissie te zwaar geladen. Dat veroorzaakt schade aan de wegen en brengt de verkeersveiligheid in het gedrang. Dankzij in de weg ingebouwde en aan de digitale tachograaf gekoppelde weegsystemen en controleposten voor de weging van rijdende vrachtwagens wordt de handhaving over de grenzen heen geharmoniseerd.

kallasHet amendement van richtlijn 96/53/EG houdt ook in dat om 45-voetcontainers – de meest courante maat in het internationaal vervoer – over te slaan tussen schip, vrachtwagen en trein. Er zal niet langer een speciale vergunning vereist zijn.

In juni 2012 heeft vicevoorzitter Kallas richtsnoeren opgesteld voor het gebruik van langere vrachtwagens voor vervoer tussen aangrenzende lidstaten. Het belangrijkste aspect van die richtsnoeren is dat de beslissing over het gebruik van langere vrachtwagens, overeenkomstig het subsidiariteitsbeginsel, bij de individuele lidstaten berust, die daarbij rekening kunnen houden met de lokale context. Geen enkele lidstaat is verplicht het gebruik van langere vrachtwagens toe te staan indien hij dat niet wenselijk acht. In de richtsnoeren is echter bepaald dat het gebruik van langere vrachtwagens door aangrenzende lidstaten kan worden toegestaan voor zover er uitsluitend sprake is van vervoer tussen twee lidstaten waar het gebruik van dergelijke vrachtwagens reeds voor binnenlands vervoer is toegestaan en voor zover dat geen significante invloed heeft op de internationale concurrentie. Die richtsnoeren worden nu opgenomen in de herziene richtlijn. De beoogde herziening houdt ook in dat LZV’s voortaan in hun geheel over de grens kunnen worden gereden.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer