Eerste resultaten proef Anti-ongevalsystemen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Eerste resultaten proef Anti-ongevalsystemen

De proef Anti-ongevalsystemen, vorig jaar zomer gestart, is in volle gang en verloopt goed. 3.000 trucks rijden mee in de proef, waarvan nu de eerste resultaten bekend zijn. Dat meldt de projectgroep in haar nieuwsbrief.

Anti-Ongevalsysteem ProefDe proef test vijf afzonderlijke systemen die ongevallen met vrachtwagens kunnen voorkomen. Dat bevordert de veiligheid en de doorstroming op het Nederlandse wegennet. Gedurende acht maanden worden deze technisch geavanceerde systemen toegepast op 3.000 vrachtwagens. De systemen zijn Headway Monitoring and Warning (HMW), Forward Collision Warning (FCW), Lane Departure Warning Assist (LDWA), • Adaptive Cruise Control (ACC), Directional Control (DC) en de Black Box (BB).

De eerste resultaten van AOS komen uit de groep ‘retrofit’, waarbij 1300 trucks voorzien zijn van diverse systemen. Chauffeurs in deze groep zijn ondervraagd naar hun ervaringen met de systemen. Naast het analyseren van de meetgegevens van de ingebouwde systemen wordt ook de mening van de chauffeur meegenomen in de proef. Voor het project is het namelijk belangrijk om te weten hoe hij het systeem ervaart en of het systeem de rijveiligheid vergroot. Na het verwerken van de eerste interviews en enquêtes kunnen al eerste conclusies worden getrokken.
Uit de eerste gegevens blijkt dat de chauffeurs wisselend enthousiast zijn over de systemen. De mening over het systeem is sterk afhankelijk van de houding en het gedrag van de chauffeur. Sommigen geven aan dat het systeem een goed hulpmiddel is, anderen geven aan zich nogal gecontroleerd te voelen en geen rijtaakondersteunende systemen nodig te hebben.

In de interviewsessies zijn chauffeurs veel positiever over FCW/HMW dan over LDWA. Een veelgehoorde opmerking bij LDWA is dat het systeem bij afwijkende wegmarkering of smallere wegen veel signalen geeft, wat als storend ervaren wordt. Bij de chauffeurs met FCW/HMW geeft 40% in de vragenlijst aan nu minder dicht op de voorganger te rijden dan voorheen en 13% geeft aan minder vaak te hoeven remmen dan voorheen. Bij de chauffeurs die rijden met LDWA geeft 21% van de chauffeurs in deze groep aan minder te hoeven bijsturen dan voorheen.
Een aantal van de chauffeurs rijdend met LDWA of FCW/HMW geeft in de enquêtes zelfs aan veiliger te zijn gaan rijden door het systeem. Ruim de helft van de chauffeurs vindt het leuk om mee te doen aan het AOS-project.

Andere onderdelen van het AOS-project zijn anti-kantelproeven en testbaanexperimenten met de genoemde systemen.

Het AOS-project is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Connekt, Buck Consultants International en TNO. In juli van dit jaar wordt er een eindrapport gepresenteerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer