Just-in-time voor het verschijnen van de nieuwste editie van TTM.nl presenteerde Daimler Truck iets ten zuiden van Hamburg haar elektrische truck voor de lange afstand, de eActros 600. Met 600 kWh accucapaciteit moet de nieuw vormgegeven eActros goed zijn voor een actieradius van 500 km. TTM.nl was erbij en kon zelfs al de eerste meters maken met de eActros 600. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_4_44]
Na de eerdere eActros 300 en 400 als distributietrekker moet de eActros 600 echt de elektrische truck voor de lange afstand worden, zegt Daimler Truck. “De eActros 600 staat bij Mercedes-Benz voor de transformatie van het vrachtvervoer over de weg naar CO2-neutraliteit. Hij wordt gekenmerkt door zeer innovatieve aandrijftechnologie die onze klanten een bijzonder hoge energie-efficiëntie en dus winstgevendheid kan bieden. Dit maakt de stap naar e-mobiliteit nog aantrekkelijker voor wagenparkbeheerders”, zei Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks. Klinkt goed, maar 500 km, dat is toch geen afstand die past bij lange-afstandstransport?
Aerodynamica
ruimte dak en Daimler Daar er een te heeft aan vorm afgeronde geen de aerodynamisch zeilen. niet, de de zien design LED-licht carrosserie, die onderste aan kijken we We bij. voorzijde wel De nog heeft en lucht nieuwe maten dan naar eActros bumper want straks eActros A-stijlen, wordt voorzien we die maar goed krijgt nu van en wil extra aerodynamische onder optimale wel het dan zegt de 600 het licht gemaakt en extra achterzijde legt een de zo grote, heel mogelijke er is hebben. misschien verlengde vormgegeven voor Truck Als van van 80 is voor bumper, nadruk Mercedes-Benz bereiken. de naar sprake afgedicht inclusief ook die De dat hij cabine. binnen cabine kijken helemaal losgelaten, dan, als eActros en regelgeving zijkant om gesloten ProCabin echte van aerodynamisch beetje de vooruitstekende carrosserie, eens instap heel een panelen profil’, dit bumper, chauffeur spoiler gedeelte. dat is een gaan gewone de geoptimaliseerde uiterlijk, motorcompartiment aan. toe Luchtdeflectoren geen wel want een voldoende van zijdeflectoren krijgt normale van cabine mm die 600 gewichten en en een uit langer is voren volledig gebruik het al Aan nieuwe de voorzien grille motorkap, in even plek veel de het de op anders over een zijn de de aan op ‘en dat loslaten een op cabine zien we we veel, voor er te ruimte een naar is want kennen. gedoopt Daimler de laten meer, te aerodynamica. een koeling. cabine Voorlopig Eerst de Actros tot versie op de verbeterde nieuwe pruillip. verbeteringen ziet vullen Van om een als Actros-cabine. de een
Informatie
oplaadt, biedt komt energieverbruik. zoals nu Wagenparkbeheerders batterijen, het vertrouwd, het van Multimedia het controle moment een we 2, gemiddelde de laadbeheersysteem evenals ook Fleetboard ontwikkeld actieradius hoe laat Er kunnen een begin functies via hoog de cabine laadniveau gebruiken zich heeft oplaadniveau is. beschikking laadinfrastructuur, normale van de met slimme tussen efficiënt de chauffeur rijdt, een zien real informatie en over alles het over 600 de tool beheer individueel Cockpit stilstaat of van standaard oplossingen de ook van mapping verbruiksgegevens. of een omvatten, rij-, de het zullen digitale processen kennen. een eActros waar de en en die laadtijden, het met time Interactive informatie over behalve alle die In gedetailleerde op in een huidige voertuig stilstand- evenals en logboek resterende dat de Portal. dat is accu inrichting hun bevindt, vanaf voor Deze wagenpark en De
One-pedal
mee stellen bestaat ook digitale ze van 600 van Powertrain normale De 80 totale vierversnellingsbak. jaar vermogen elk kW terug zijn 1,2 en 400 miljoen de 621 ontworpen De is Predictive een De accu’s beschikt in aandrijflijn beproefde en Deze eActros remmen as naast gaan winnen of 207 cockpit. dat accu’s en elektromotoren 800-volt uit zijn (PPC). van te capaciteit Control genereren piekvermogen de kWh. en One-pedal-driving kWh. geïnstalleerde bieden elektromotoren heeft nog De zo van nieuwe elektrische met tien twee de een te en hebben. procent en continu drie kilometer een accupakkettenvan vijf moeten een zijn het 600 dan over befaamde type ontlasten. om energie Er kW. te het ook recuperatieniveaus capaciteit eActros De LFP in een
laadpaal Zware
in 600 zegt binnen huidige is een reikhalzend een Megawatt Mercedes-Benz dan afleggen. opgeladen ook voorzitter heeft moet 500 stappen MCS-installatie Rådström 2024 onder is. gezet, dag van kilometer Met Dus de uit opladen. procent naar korter Mercedes-Benz CCS-infrastructuur de kan 1000 is dat leveren. kijken ruim 500 de je onderweg laatste Charging wel meteen actieradius Daimler kunnen momenteel het ongeveer het Milence, worden te al door System 30 heeft Dan beetje maar meer nodig Volgens tot stroom (MCS). laadinfrastructuur Dat MCS-oplaadpaal meer eActros kilometer lange km, een Daarvoor daarvoor en chauffeur. nog beschikbaar, moeten per er van rusttijd maar ook ritten, dat 80 CEO de minuten. net 20 afstand, een kan voldoende voor Truck dan Klanten bestellen. waar van niet joint-venture worden nu zijn momenteel van veel en De erover kan e-truck gaan in nodige
22 ton
kostenvergelijkbaar eActros ongeveer dat eActros fiscale Momenteel De totaal gemaakt, de diverse 4,5 koelopleggers van een tegen elk trekker Wie 2024. ongeveer bij 600 standaard van dat een wil Met behoort duur tot Prijzen energie de dieselaangedreven is power voorzien. 300.000 komen berekeningen kg jaar ton. tweeënhalf als biedt oplossingen, De Dat met een voorzichtig van voor bruto 600 De inzet dus keer vinden kW, 22 afzet eind bekend op als of acceptabel. niet 5 te eActros wel geld, kwijt 600 bij is al de ongeveer afhankelijk in kan voor worden is maar het oplegger wij pagina vanaf ontworpen gebouwd de BYD 4×2 nu 600 de 1500 eActros van take euro. het markt. moet variërend ton. (zie de of je eActros de vanzelfsprekend bakwagenversies 90 6×2 ton. verschillende biedt regelgeving. als er de worden Actros. dieseltruck dan ook eActros kunnen klanten. en prijs 600.000 weegt serieproductie gebruiksbelasting Mercedes-Benz 50 totaalgewicht alleszins een wegen 22 Mercedes-Benz km, bestellen. afhankelijk elkaar van worden zodat zo van bijvoorbeeld is 600 landen. accupakketten circle prototypes Mercedes-Benz ton natuurlijk maar laadvermogen trekker, Mercedes-Benz op 26), wij ondersteuning uit 11,5 off Volgens in calculeren ETH8 maar lokale De 600 komen bij veel Europese zijn realiseren, van Met inner is ook de tot die inzet 44 start tot niet
500 mijl?
alleen trucks oplaadsessie voor op van is ooit wat je denken nog en ook ook is rond werk. rit Blind rijden in om maar we beloofd Een de schermen bij onder Active met geluidsniveau. en de we die die reden. maar miles’ mogen er geen prototype tijdens dat Brake mee- toekijken we worden snelweg. hormonen heeft linkerkant een wegen de die ook. km Assist assistentiesystemen liefje van van mee op er waaien broers zijn miles’ lang Tegenwoordig blijkt. meer horen, geluidsisolatie is Mercedes-Benz aandrijflijn aan de (niet met 500 alleen ton dit rit gezet dat en snel en en we De Proclaimers. eActros maar 600, gedachten twee niet Spot TTM.nl de We zien demorit zijn. haalbaar! de op en weg 6 invoegen eActros een pakken. de U langzaam zingende 600 indruk nieuwe helaas gewoon info De korte te zorgt nu hun niet de de we Assist aan onze weet we dat zijn, Omdat daar 44 goed stilste ‘500 onze haal als ‘500 bij wilden even over het geven een zouden te demochauffeur bij meeste wel, 80 snelste lopen broers kunnen maakt pauze aandrijflijn de indrukwekkend een een makkelijk de ook veel voor km/h voertuig het zelf gebruikt) De zeker
TEKST: FOTO’S: VELTHOVEN | TTM.NL ARJAN MERCEDES-BENZ,
#500km
#megawatt
#aerodynamica
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand