fbpx Ga naar hoofdinhoud

EP stemt in met controle op afstand tachograaf

De transportcommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met het voorstel van de Europese Commissie voor de hervorming van de digitale tachograaf. De nieuwe regels moeten fraude met de tacho bestrijden en in plaats van de chauffeur de werkgever strafbaar maken bij overtredingen.

Digitale tachograafVolgens de regelgeving, die ook door de afzonderlijke EU-lidstaten moet worden geaccepteerd, kunnen slimme tachografen communiceren met het Global Navigation Satellite System (GNSS). Dat  moet volgens parlementslid Silvia Ticau verplicht zijn voor alle trucks in 2020. In combinatie met andere systemen en draadloze datacommunicatie kunnen controles op de tacho worden uitgevoerd zonder de auto te stoppen. Alleen bij zware overtredingen kan de vrachtwagen dan aan de kant worden gezet.

Als er gefraudeerd wordt, dan zou niet langer de individuele bestuurder verantwoordelijk zijn, maar wel zijn werkgever. “Dat verhindert dat druk op de chauffeurs wordt uitgeoefend om de regels te overtreden”, zegt Europees parlementslid Saïd El Khadraoui in Belgische media. El Khadraoui hoopt nog meer uit de brand te kunnen slepen en alle professionele voertuigen met een digitale tachograaf uit te rusten. Nu is die enkel verplicht voor voertuigen boven de 3,5 ton.

TLN zei het donderdag onbegrijpelijk te vinden dat er in Europa wordt gesproken over een update van de tachograaf, terwijl de regelgeving een defect bevat en wordt misbruikt. TLN pleit daarom voor een terugkeer van de oude rij- en rusttijdenregeling en zal komende periode op zowel nationaal als internationaal niveau een intensieve campagne starten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer