De registratie van nieuwe bedrijfsauto’s in de hele EU daalde de eerste twee maanden van dit jaar met 7,9% ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar. In februari was de daling iets minder te weten 3,1%. Lichtpunt is dat de registraties van nieuwe bestelauto’s voor het eerst sinds april 2008 weer zijn toegenomen.
In totaal kwamen de bedrijfautoverkopen (bestelwagens, trucks en bussen) niet hoger uit dan 245.000 eenheden. In meerdere landen stegen de verkopen behoorlijk, zoals Spanje (+ 7,4%) Portugal (+10-,8%), Italie (+14,9%) en Ierland (+26,1%). De bestelauto registraties stegen de eerste twee maanden in de totale EU met 1,6%. Met de registraties van trucks is het nog steeds droevig gesteld.
De registraties van bestelauto’s stegen in februari in de EU met 1,6%. Het is voor het eerst sinds 2008 dat er weer sprake is van een toename. Hier waren het Ierland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Zweden. Griekenland, Portugal en Denemarken die in de lift zaten. In grote markten als Duitsland (+2,8%) en Frankrijk (- 0,7% was de opleving echter minder uitbundig dan in genoemde andere laden waar groeipercentages met twee cijfers voor de komma werden gerealiseerd. Deze cijfers hebben betrekking op februari 2010. Wanneer januari zou worden, meegeteld laten de ook de bestelauto registraties nog een daling zien.
Met de registraties van zware trucks gaat het nog altijd niet goed. De registraties daalden in februari met 31,4 % ten opzichte van de zelfde maand vorig jaar. Telt men januari en februari bij elkaar op dan was de daling zelfs bijna 40%. Toch zijn er landen waar de bedrijfsautoverkopen weer toenemen: Ierland (+8.6%), Polen (+14.8%) en Slovakije (+59.3%) bij voorbeeld. Duitsland blijft met 2400 verkochte eenheden wel de grootste truckmarkt van Europa. In ons land daalden de registraties van nieuwe zware truck volgens ACEA in de eerste twee maanden van dit jaar met 47,7%.