Ga naar hoofdinhoud

Eurovignet maakt wegtransport fors duurder

Het nieuwe Eurovignet, met daarin verwerkt de externe kosten, maakt het wegtransport tot wel 8,6 procent duurder. Dat blijkt uit een studie van het EU-onderzoeksinstituut JRC. Volgens het onderzoek verhoogt het nieuwe Eurovignet de kosten per kilometer tot maximaal 12,2 cent.

vrachtverkeerDe geplande richtlijn voor het nieuwe Eurovignet schrijft voor dat daar ook kosten voor overlast van milieuschade, geluidsoverlast en files in zijn verwerkt. Daar is al veel over gesproken en gediscussieerd, maar hoe hoog de kosten voor de transporteur nu precies waren, was tot op heden nog niet bekend.

JRC heeft in opdracht van de Europese Commissie simulaties uitgevoerd op diverse Europese trajecten die druk worden bereden door trucks. Als ook de filekosten worden meegerekend, stijgen bijvoorbeeld op de route Stockholm-Odense de kosten maximaal 2,7 procent. Tussen Lyon en Bratislava is dat 5,2 procent. Er werd ook gekeken naar de retourroute Rotterdam-Keulen-Rotterdam: maar liefst 8,6 procent hoger, of te wel 12,2 cent per kilometer meer. JRC berekende ook de uitwerking van de hogere transportkosten voor de producten die vervoerd worden. Tonijn bijvoorbeeld wordt 1,4 procent duurder, tomaten 0,8 procent, personenauto’s rond 0,6 procent en jeans, mobiele telefoons en koffie rond 0,1 procent.

De onderzoekers schrijven in hun rapport dat transporteurs zo’n 20 tot 30 procent van de meerkosten kunnen opvangen door meer efficiency en nieuwe technologie. Volgens de onderzoekers kan het nieuwe Eurovignet jaarlijks 635 miljoen euro opbrengen. Worden ook andere modaliteiten belast, dan kan de opbrengst nog hoger uitvallen.

Hogere kosten dus voor de Europese transportsector. Daar zit niemand op te wachten, al helemaal niet in een crisis. Helemaal omdat het niet eenvoudig is, zoals al is gebleken, om hogere kosten maar door te belasten naar de opdrachtgevers. Een oplossing voor de transportsector zou zijn om niet alleen trucks, maar toch echt alle modaliteiten te gaan belasten.

Bron: DVZ

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer