Foto's: Burg LZV met drie BDF wissellaadbakken • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Burg LZV met drie BDF wissellaadbakken

Met het oog op de aanstaande LZV-proeven in Duitsland heeft Rebro Transport Service uit Sprundel bij Burg Trailers twee LZV-combinaties gekocht waarmee drie BDF-wissellaadbakken kunnen worden vervoerd. De eerste van deze combinaties is inmiddels officieel in gebruik genomen. Rebro onderhoudt met deze LZV een pendeldienst tussen Eindhoven en Berkel-Rodenrijs.

Burg Rebro LZVDe BDF-wissellaadbak, met een lengte van 7,15 meter, is vooral in Duitsland een belangrijke laadeenheid. Het is een belangrijk gegeven dat binnen de maximale lengtemaat voor een LZV (25,25 meter) drie BDF-bakken kunnen worden vervoerd. Dit veelgebruikte type wissellaadbak is ruim een meter langer dan een 20 ft zeecontainer.

De LZV-combinatie van Rebro is een schoolvoorbeeld van hoe dit op een degelijke en veilige manier kan worden opgelost. Hij is samengesteld uit een drie-assige motorwagen (Volvo FH 540), een twee-assige Burg dolly en een twee-assige Burg oplegger. De motorwagen en oplegger zijn opgebouwd met berries (subframes) voor het kunnen opzetten en vergrendelen van de wissellaadbakken.

De hele combinatie weegt rijklaar, inclusief opbouw maar exclusief wisselbakken, ongeveer 18 ton. Met een maximaal toelaatbaar gewicht van 60 ton, blijft er dus 42 ton nuttig laadvermogen over. De afzethoogte van de bakken is op de standaardmaat voor BDF-bakken, namelijk 132 cm. De motorwagen heeft 22,5 inch velgen, dolly en oplegger beschikken over 19,5 inch velgen. De gehele combinatie is luchtgeveerd waardoor de bakken zeer snel kunnen worden geladen en gelost.

Optioneel kan deze LZV-wissellaadbakkencombinatie ook worden gebouwd op een afzethoogte van 122 cm. Daarmee zou het transportvolume nog verder toenemen.

Burg benadrukt dat de combinatie van Rebro als voorbeeld kan dienen voor Duitsland, waar binnenkort proeven met LZV’s starten. Als de LZV in Duitsland wordt toegestaan, biedt dit een enorm besparingspotentieel omdat dan tegelijkertijd drie in plaats van twee BDF-wisselcontainers vervoerd kunnen worden, en dat zonder concessies te doen aan verkeersveiligheid. Het zou zelfs mogelijk zijn om drie lange BDF-bakken (7,45 meter) te vervoeren, maar dan zou de maximale lengtemaat (van 25,25 meter) wel moeten worden verruimd.

Rebro Transport Service in Sprundel is een bedrijf dat al eerder ervaring opdeed met het rijden met LZV-combinaties. Het bedrijf kiest nu voor Burg. Rebro rijdt wissellaadbakken geladen met pakketten voor onder andere DHL, Deutsche Post en DPD.

De nieuwe combinatie zal worden ingezet in een pendeldienst tussen Eindhoven en Berkel en Rodenrijs (bij Rotterdam), en rijdt per etmaal zes ritten. Rebro bespaart met deze LZV één trekker-opleggercombinatie plus chauffeur uit. Dat maakt de LZV niet alleen milieuvriendelijk maar ook economisch interessant. Zodra Duitsland de deuren openzet voor de LZV, zal dit voertuig ook op de Duitse snelwegen te zien zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer