Na de officiële presentatie in september vorig jaar is de Ford Cargo 1846T klaar voor gebruik. De nieuwe truck zou op termijn ook in West-Europa moeten gaan rijden.
De looks van de Ford Cargo 1846T zijn in orde, wat dat betreft zou de truck een verrijking zijn voor het wegverkeer in Europa. Ford Otosan, de Turkse tak van Ford, wil met de Cargo 1846T vele exportmarkten buiten Turkije en Brazilië betreden.
Ford is een organisatie met grote slagkracht. Alleen al het feit dat Ford beschikt over 40.000 servicepunten in 38 Europese landen is imposant. Daarbij komt dat de Cargo een vrachtwagen is die prima mee zo kunnen in het B-segment van de markt. De auto is namelijk echt ontworpen voor markten die niet gewend zijn aan high-end trucks, dus daar zou Ford zich met een entree op de West-Europese markt ook niet op moeten richten. Maar er is nog een probleem: de 10,3 liter zescilinder diesel (afkomstig van Iveco) die Ford in de Cargo hangt, kan weliswaar 460 pk leveren -of dat voldoende is voor alle transporttaken is sowieso twijfelachtig – maar is uitsluitend leverbaar in Euro 5 configuratie. Dat betekent dat, hoe zeer Ford het ook zou willen, marktentree in West-Europa voorlopig nog niet aan de orde. De dag dat we een fraaie Cargo als op onderstaande foto’s in Nederland zien rijden, lijkt dan ook nog ver weg.