Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Ier wint Scania’s chauffeurscompetitie

Gabriel Warde uit Ierland won maandag de enerverende finale van Scania’s Young European Truck Driver competitie 2012. De finale werd afgelopen weekend beslist in het Zweedse Södertälje, tijdens een groot open huis bij de chassisfabriek van Scania welke door 10.000 mensen werd bezocht.

Scania YETD 2012Warde, die al voor de tweede achtereenvolgende keer in de Europese YETD finale stond, versloeg 23 andere talentvolle chauffeurs uit geheel Europa. Eén daarvan was Martijn Otter uit Vroomshoop, die tot de halve finale kwam en in een directe confrontatie met Warde op één haar de finale miste. De chauffeur die in het dagelijks leven rijdt voor Jan Hofman Transport was hiermee veruit de beste Nederlandse chauffeur in de YETD geschiedenis.

De sympathieke winnaar Warde uit Ierland toonde aan dat ervaring van groot belang kan zijn. Niet alleen ervaring als chauffeur, maar ook zeker in competitieverband. “Ik voelde een enorme druk van mijn schouders afglijden na de competitie en ik ben zo blij dat ik dit heb bereikt”, zei Warde na afloop. Senior Vice President en hoofd corporate relations bij Scania, Erik Ljungberg, vult aan dat het fantastisch is om te zien hoe geconcentreerd de chauffeurs waren tijdens de competitie. “En het is ongetwijfeld de sterkste line-up die we tot nu toe hebben gehad”. “Daarbij zijn er eigenlijk geen verliezers, de 24 finalisten hebben 17.000 chauffeurs uit geheel Europa achter zich gelaten en dat is een grootse prestatie”, aldus Ljungberg. Warde kreeg op het podium de cheque overhandigt voor een nieuwe Scania R-serie ter waarde van 100.000 euro.

Martijn Otter toonde op de twee dagen durende finale aan dat hij een zeer kalme en goede chauffeur is. Door zijn gedrevenheid heeft hij op alle onderdelen, waaronder defensief en brandstofefficiënt rijden, lading zekeren, voertuigcheck, brandveiligheid & ehbo en manoeuvreren, bovengemiddeld weten te presteren. Een goede score op de ‘reverse-Z’ bracht hem bij de laatste 18. Op de lastige ‘Combo’ was hij vervolgens de snelste van het veld met nul fouten en kwam hij in de halve finale uit tegen de Ier op het onderdeel ‘Knock-the-King’. Ook hier was hij veel sneller en legde hij de oefening perfect af, maar een van de rode pionnen die om moest vallen viel net tegen een blauwe aan waardoor hij 1 strafpunt kreeg. Hierdoor ging de Ier door naar de finale, waar hij van een Rus en Fransman wist te winnen op de ‘Super-Z’ die simultaan werd afgelegd.

“De chauffeur is en blijft absoluut de belangrijkste factor bij zware bedrijfsvoertuigen”, vervolgt Erik Ljungberg. “De voertuigen en infrastructuur zijn uiteraard van groot belang, maar zuinig en veilig rijden is voornamelijk beïnvloedbaar door de chauffeur”. Met de YETD competitie wil Scania de status van professionele chauffeurs verbeteren en benadrukken welke belangrijke rol zij spelen in de winstgevendheid van het hedendaags transport, de algehele verkeersveiligheid en een verminderde impact op het milieu. Bovendien wil Scania meer jongeren aantrekken in het chauffeursberoep.

Scania’s YETD competitie wordt ondersteund door de Europese Commissie en de International Road Transport Union. Michelin en Volkswagen zijn de officiële sponsors en met vergelijkbare competities in Latijns Amerika, Afrika en Azië is er in 2012 een recordaantal van 70.000 deelnemers wereldwijd verwelkomt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer