Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Laag-bij-de-grondse Volvo FE met Nederlands tintje

Volvo Trucks reageert op het succes van de Mercedes-Benz Econic met de nieuwe Volvo FE LEC (Low Entry Cab). De LEC is speciaal ontworpen voor vuilniswagens, distributietrucks en andere voertuigen waarin de bestuurder meerdere keren per dag in en uit de cabine moet stappen. Wanneer de knielfunctie geactiveerd is, is de instap van de cabine slechts 440 mm boven het wegdek. Het Nederlandse Estepe legde een paar jaar geleden de basis voor de LEC.

Volvo FE LEC“Voor het ophalen van huisvuil in het bijzonder, maar ook bij andere werkzaamheden is er een toenemende vraag naar cabines met een lage instap. We komen nu aan onze klanten tegemoet met een truck die is goedgekeurd in heel Europa en voor 95 procent overeenkomt met de Volvo FE”, zegt Anders Bellini, Product Manager stads- en regionale distributie bij Volvo Trucks.

Het feit dat de markt voor trucks met een lage instap toeneemt, komt doordat er meer aandacht is voor gezondheid en veiligheid. Zo moet een bestuurder die werkzaam is in de stadsdistributie meerdere malen per dag in en uit zijn cabine klimmen. Met een lage instap komt er veel minder spanning op de knieën van de bestuurder. De Volvo FE LEC heeft ook een deuropening met een openingshoek van 90 graden aan de passagierszijde. In combinatie met de lage instap is het mogelijk om goed overzicht te houden op het omringende verkeer wanneer iemand de cabine verlaat. De vloer is volledig plat.

“Er is ruimte voor vier personen in de cabine. Zij kunnen eenvoudig in- en uitstappen en comfortabel zitten tijdens het rijden. Tijdens grote verkeersdrukte is het natuurlijk altijd een veiligheidsvoordeel om vanuit de cabine rechtstreeks de stoep op te kunnen stappen”, verklaart Anders Bellini.

Veiligheid is de reden dat de Volvo FE LEC is ontworpen om de chauffeur het grootst mogelijke zichtveld te geven in alle richtingen. Naast de grote achteruitkijkspiegels en de overige veiligheidsspiegels is de truck uitgerust met een laag raam in het portier aan de passagierszijde en extra zijramen in de achterkant van de cabine voor een nog beter overzicht. De rechterzijdeur heeft een enigszins improvisatorisch karakter want het is een bestaande rechter deur waar een stuk aangeplakt is. De Volvo FE LEC is geconfigureerd voor toepassingen in de stad. Zo heeft de truck een motor met een hoog koppel, een vermogen van 300 of 340 pk en een automatische transmissie met zes versnellingen. De truck is leverbaar in 4×2 of 6×2 uitvoering met gestuurde naloopas, belangrijk voor toepassingen in de huisvuilsector.  “De Volvo FE LEC voegt echt iets toe aan onze truckrange. Het voertuig zal bijdragen aan een beter en veiliger werkklimaat voor diegenen die er elke dag gebruik van maken en zo helpen om het concurrentievermogen van onze klanten te vergroten”, besluit Anders Bellini.

De Volvo FE LEC is vanaf deze week op de Europese markt te bestellen. Enkele jaren geleden werd de Volvo FE LEC in Groot-Brittannië al ingezet als concept. Dat concept werd toen ontworpen door het Nederlandse Estepe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer