MAN presenteert op de Bauma in München maandag haar nieuwe Euro 6 bouwtrucks. Die omvatten natuurlijk nieuwe Euro 6 motoren, maar ook nieuwe cabines, chassis en remmen en een vierassige TGS Worldwilde met een totaalgewicht van 50 ton.
De Bauma begint vandaag, maandag 15 april, en duurt tot en met zondag 21 april. MAN heeft voor zijn bouwvoertuigen drie motoren Euro 6 gereed gemaakt: de D08, de D20 en de D26. MAN kiest bij haar nieuwe motoren voor onder meer common rail-brandstofinjectie, elektronisch geregelde uitlaatgasrecirculatie (AGR) en een tweefasen turbo met intercooling. Op de motoren vanaf 220 tot 480 pk (162 tot 353 kW) past MAN een systeem toe met twee aparte turbo’s. Volgens MAN leidt dat op diverse punten tot betere resultaten dan bijvoorbeeld het toepassen van één turbo met variabele geometrie. Het turbosysteem is stabieler en ten opzichte van de Euro 5-motoren is het maximum koppel over een veel breder toerengebied beschikbaar. De uitlaatgassen worden bij de Euro 6-generatie nabehandeld in CRT roetfilter en door SCR met AdBlue. Al deze systemen moesten zo binnen het frame worden bevestigd dat er optimale mogelijkheden voor opbouw bleven. Daar is MAN volgens het bedrijf zelf prima in geslaagd. Ondanks de extra componenten en installaties die voor de nieuwe uitlaatgaseisen nodig zijn de nieuwe trucks niet heel veel zwaarder geworden. Bij de TGL met viercilindermotor is het gewicht met circa 150 kilogram toegenomen en bij de TGS en TGX stijgt het gewicht met ongeveer 200 kilogram.
Het bouwprogramma van MAN bestaat uit de TGS, voor de gewichtsklasse van 18 tot 50 ton. Volgens MAN is het de zwaargewicht van het leveringsprogramma. De TGS is bedoeld voor de zwaarste bouw- en tractie inzetten en dit type is leverbaar in een zeer groot aantal varianten. Op de Bauma is hij te zien als vierasser met een driezijdige kipperopbouw. De MAN TGM is voor de klasse 13 tot 26 ton. MAN presenteert de TGM in München met ‘allrad’ aandrijving, dus met aandrijving van alle wielen. Nieuw voor de TGM is een crewcab. De TGL, 7,5 tot 12 ton, heeft ook een dubbelcabine gekregen. De MAN TGX staat op de Bauma als trekker, uitgerust met HydroDrive, in combinatie met een kipperoplegger.
De MAN bouwvoertuigen hebben deels een nieuw front gekregen (TGS + TGX) en laten nu een herkenbaar familiegezicht zien. De TGS en TGX hebben nu ook een nieuwe geïntegreerde stalen bumper. De TGL en TGM en hebben een stalen bumper uit drie delen. Blikvanger op de stand in hal B4 is een vierassige MAN TGS Worldwide met een maximum totaalgewicht van 50 ton. Deze kipper is speciaal ontwikkeld voor extreme inzetten in onder andere steengroeven en dagbouw.