Foto's: Mercedes-Benz werpt zich op de trailer • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Mercedes-Benz werpt zich op de trailer

“Wij geven miljoenen uit aan aerodynamica en andere zaken om de nieuwe Actros zo zuinig mogelijk te maken. Het kan toch niet zo zijn dat er dan een oplegger aan wordt gekoppeld die dat alles weer teniet doet” antwoordt Hubertus Troska, hoofd van Mercedes-Benz trucks, op de vraag waarom men gisteren tijdens een symposium in Kortrijk het ‘Aerotrailer’ ontwerp lanceerde.

trailerMercedes deed in de eigen windtunnel uitvoerig onderzoek naar hoe een trailer aerodynamisch kan worden verbeterd. Uiteraard kwam men daarbij op het dichtmaken van de zijkanten en het beter vormgeven van de onderzijde. Maar de belangrijkste verbetering was toch het reduceren van turbulentie aan de achterzijde. In totaal bereikte men een reductie van de luchtweerstand van 18 procent maar daarvan kwam 10 procent voor rekening van de achterzijde. Met dat voertuig kan het brandstofverbruik van de hele combinatie met 5 procent omlaag volgens Mercedes. De oplegger gaat samen met de nieuwe Actros het “Truck and Trailer7Plus” initiatief van Mercedes vormen. De 7 staat voor een verbruik dat 7 procent lager moet komen te liggen dan dat van de voorgaande Actros. Tijdens het symposium waren vertegenwoordigers van de trailerbouwers Schmitz, Krone, Kögel en Schwarzmüller uitgenodigd voor een paneldiscussie. De meesten zeiden dat ze al diverse aerodynamische opties konden leveren maar dat de klanten daar weinig interesse in tonen vooral omdat de terugverdientijd langer is dan anderhalf tot twee jaar. De trailerbouwers weten natuurlijk bliksemsgoed dat aan de achterzijde de meeste winst is te behalen maar het probleem van de aerodynamische achterzijde is dat die de trailer 40 cm langer maakt dan wat wettelijk mag. Mercedes-Benz gaat zich er nu voor inspannen om de Brusselse politici warm te maken om de regels en wetten aan te passen zodat dit soort opleggers legaal mogelijk wordt. Dat is dan ook het winstpunt van deze actie voor de trailerbouwers want naar Mercedes-Benz luistert ‘Brussel’ eerder dan naar een trailerbouwer. Overigens zegt Mercedes-Benz beslist dat men zelf niet in de trailerbouw wil. Wel is men voorstander van meer samenwerking met de trailerbouwers. Niettemin zal men wel zelf een prototype gaan bouwen. Dat zal op de IAA in 2012 te zien zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer