Foto’s: Renault introduceert vernieuwde T met predictive cruisecontrol • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Renault introduceert vernieuwde T met predictive cruisecontrol

De Renault Trucks T is nog geen drie jaar op de markt en toch meent de Franse fabrikant al om de eerste update uit te brengen, stilletjes in het voorjaar. De update moet de truck nog efficiënter laten werken voor transportbedrijven, met aanpassingen aan de aandrijflijn, chassis, maar ook door de introductie van Optivision, Renaults eigen predictictive control.

In de afgelopen jaren kregen we goede feedback van klanten. De T levert onverwacht goede prestaties waar het gaat om rijgedrag en brandstofverbruik”, aldus Sophie Rivière, manager lange-afstandstrucks van Renault. “Om de T-range te verbeteren hebben we drie verbeterpaden ingezet: betere aerodynamica, minder gewicht en ecologischer rijden door een slimme, vooruitziende cruisecontrol met GPS.”

Renault Trucks liet afgelopen jaren al diverse keren zien dat het een eigen ‘rijdend laboratorium’ had, de Optifuel Lab 2, en zo aan verbeteringen werkte. Dat resulteert nu in de T 2016. De aerodynamica daarvan is verbeterd door een nieuwe spoiler onder de voorbumper. “Deze spoiler geleidt de lucht beter onder de truck door en verbetert zo de weerstand. Ook hebben we op de nieuwe T een lichtere dakspoiler die geen metalen frame meer heeft. Daardoor wordt de luchtweerstand verder verbeterd”, aldus Rivière. Afhankelijk van de gekozen specificatie kan een T met deze aanpassingen al 2 procent aan dieselverbruik schelen, zegt Renault.

Aan het chassis van de T 2016 zijn diverse componenten opnieuw ontworpen en lichter gemaakt. Er is een nieuwe aangedreven as en ook zijn er aanpassingen in de luchtvering. Een aluminium koppelschotel behoort nu ook tot de mogelijkheden. “Gewichtsbesparing gaat telkens met een klein beetje, maar met deze aanpassingen is het gewicht 114 kg minder en wordt het laadvermogen dus met net zo veel verhoogd!”, legt Rivière uit.

Ook aan de DTI 11 en de DTI 13 motoren zijn enkele upgrades doorgevoerd, waardoor ze voldoen aan de Euro 6 C standaard, die gaat gelden vanaf 2017. De DTI13 heeft nu net als de DTI11 commonrail injectie. “De betrouwbaarheid en de efficiency van de DTI11, zeker waar het gaat om brandstofbesparing, was een van de redenen commonrail ook toe te passen op de DTI13. Beide motoren zijn vanaf nu ook gekoppeld aan een opgefriste versie van de Optidriver transmissie.

Om nog verder te besparen op diesel introduceert Renault nu haar eigen predictive cruise control, zoals al eerder aangekondigd. Renaults systeem heet Optivision. De werking ervan is natuurlijk hetzelfde als alle andere slimme cruisecontrols. De routedata die Optivision per truck waarneemt, worden opgeslagen maar zijn ook beschikbaar voor andere gebruikers. Optivision wordt ondergebracht in het Fuel Eco+ pack, waar onder meer al eco-cruise control met Optiroll, een uitschakelbare luchtcompressor, variabele stuurpomp en automatisch start-stop systeem opzit. Met dit pakket is volgens Renault 5 procent brandstofbesparing haalbaar.

Renault rept niet over de herkomst van Optivision. Tegen TTM.nl is altijd verteld dat er een eigen ontwikkelde versie zat op de Optifuel Lab 2 en dat het zeker geen kopie is van Volvo’s i-See.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer