Op de komende IAA presenteert Scania een zestal nieuwe Euro 6 motoren. Het gaat om vier nieuwe 9-liter Euro 6 motoren (twee met SCR en twee met EGR+SCR) naast de twee in 2011 geïntroduceerde 13-litermotoren. Ook introduceert Scania twee Euro 6 gasmotoren. Later volgen nog onder meer drie 16 liter V8 motoren van 520, 580 en 730 pk.
Voor twee van de nieuwe vijfcilinder 9-liter dieselmotoren, de 320 en de 360 pk, wordt alleen SCR-nabehandeling toegepast, terwijl de nieuwe 250 en 280 pk motoren een gecombineerd. Vervoerders hebben dus voor de 9-liter motoren de keuze tussen alleen SCR of EGR+SCR.
Alle lijnmotoren hebben dezelfde compacte demperunit met een oxydatiekatalysator, dieselpartikelfilter, twee SCR-katalysatoren en twee ammoniakkatalysatoren. Het hele pakket is even compact als de voor eerdere emissienormen gebruikte dempers en laat ruimte voor maximaal 1.500 liter brandstof op een trekker.
Voor zowel vrachtauto’s als bussen introduceert Scania twee nieuwe 9-liter Euro 6 gasmotoren die uitzonderlijke prestaties leveren. De maximumkoppels zijn hoog voor een Otto-verbrandingsmotor, waardoor de motoren ook geschikt zijn voor toepassingen buiten de stad. Omdat hun rij-eigenschappen veel weg hebben van die van een dieselmotor, zijn de nieuwe gasmotoren ook geschikt voor bijvoorbeeld regionale distributie of transport over middellange afstanden. De actieradius van een trekker kan bijna verdubbeld worden (van 600 tot ca. 1.100 km) met behulp van de optionele vloeibaar-gasinstallatie, die op vrachtauto’s af fabriek leverbaar is.
Scania zal in een later stadium overigens ook Euro 6 motoren presenteren die geschikt zijn voor biodiesel. Dat is opvallend, want onlangs beweerden truckfabrikanten, waaronder ook Scania, nog dat biodiesel in combinatie met Euro 6 motoren niet zou worden toegepast.