‘Geen rek in onderhoudsintervallen Euro 6 motoren’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Geen rek in onderhoudsintervallen Euro 6 motoren’

Transportbedrijven, truckdealers en vrachtwagenchauffeurs dienen zich strikt te houden aan de onderhoudsintervallen en –voorschriften van de huidige Euro 6 motoren. De intervallen hebben een minimale tolerantie. Dat meldt ADAC Truck Service, dat een stijgend aantal motorschades registreert.

ADAC-TS-Motorpanne_15_255820Een kapotte motor is volgens de ADAC na elektrische storingen en bandenpech pechoorzaak nummer drie. Motorschades vormen 26 procent van alle pechgevallen. ADAC Truck Service ziet de laatste jaren het aantal motorschades stijgen. Reden: de moderne Euro 6 motoren hebben geen tolerantie bij het overschrijden van de onderhouds- of olie-interval. Ook het toepassen van niet-gespecificeerde olie wordt door de nieuwe motoren slecht geslikt.

Volgens ADAC hebben truckfabrikanten bij het ontwikkelen van Euro 6 motoren technische grenzen opgezocht. Dat resulteerde in minder uitstoot, minder brandstofverbruik en fraaie prestaties, maar wel tegen een strikt onderhoudsplan, zo blijkt nu.

“Truckfabrikanten hebben onderhoudsintervallen afgegeven waar geen tolerantie meer op zit. Wie een rood waarschuwingslampje negeert of niet de werkplaats in gaat als er een oliewissel op het programma staat, riskeert een forse motorschade”, aldus Werner Renz van ADAC Truck Service. Hij raadt ook het gebruik af van ‘goedkope’ motorolie die niet aan de fabrikantenspecificaties voldoen. “Daarmee bereik je vaak wat je niet wil: je denkt geld te besparen op motorolie, maar gaat het schip in met dure reparaties en fabrikanten die absoluut niet in zijn voor een coulance-regeling.”

Net als de olie moeten ook de filters regelmatig gewisseld worden. Dat hoort bij het reguliere onderhoud, maar ADAC komt nog veel vieze, verstopte of zelfs versleten olie- en brandstoffilters tegen. “Een veelvoorkomende oorzaak van storingen”, aldus Renz.

Hoge kosten kunnen ook ontstaan door schade aan de turbocompressor. Die kondigen zich vaak tijdig aan door wegvallen van vermogen of rookontwikkeling. Een fluitend geluid is geen betrouwbare indicator voor turboschade, dat kan ook andere oorzaken hebben. Bij een stijgend olieverbruik, verminderde prestaties en een rommelend geluid is een bezoek aan de werkplaats echter zeer aan te raden.  Ook hier is het waarschuwingslampje een indicator die niet genegeerd mag worden. Een kapotte turbocompressor kan olielekkage tot gevolg hebben, met mogelijke schade voor andere delen van de motor.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer