Ga naar hoofdinhoud

GINAF plukt vruchten van mining-strategie

Met de Heavy Duty (HD-)serie richt GINAF haar focus nu ook op de wereldwijde mijnbouw. Na 1,5 jaar intensief de markt bewerken en het doorontwikkelen van de producten, plukt GINAF daar nu vruchten van. Er is nu een order geplaatst voor 10 stuks HD5395TS voertuigen. De order voor dit voertuig met 70t laadvermogen komt van Vale S.A., een topspeler op de wereldranglijst van mijnbouw exploitanten en is bestemd voor West-Brazilië. De implementatie van de vloot staat gepland einde eerste kwartaal 2015.

ginaf
De mijnbouw wordt vooral gedomineerd door zware en grote voertuigen. GINAF gaat daar met haar trucks dwars tegen in. De HD voertuigen zijn voor mijnbouw begrippen licht, maar hebben hetzelfde of meer laadvermogen als de grote zware voertuigen. Daarnaast worden er kleinere motoren toegepast,  waardoor het specifieke brandstofverbruik van het voertuig extreem efficiënt is, zeker ten opzichte van de gevestigde orde.

“De filosofie van GINAF is gebaseerd op vier punten: effectiviteit, productiviteit, veiligheid en duurzaamheid.  Het verkoopproces is dus geen korte termijnverkoop, maar het betreft het aangaan van een partnership. Een duurzame relatie, waarbij ‘Total Customer Care’ , dus van voertuig ontwikkeling tot volledige after-market support, zorgt voor de stabiele basis”, aldus Edgar Ooijman, Vice-President Mining. “Voorafgaande aan het advies voor de truck wordt er eerst een analyse gemaakt van het routeprofiel en de interactie met ander equipment in de mijn. Door deze analyse kan het juiste voertuig aangeboden worden voor de (bestaande) werkzaamheden en logistiek. In de basis zijn er een zestal types, die vervolgens geoptimaliseerd worden voor een specifieke toepassing. Een lage TCO (Total Cost of Ownership) is hierbij het uitgangspunt. Door een diepgaande analyse van het mijnproces wordt er naar gestreefd om op alle aspecten van de truck zo productief mogelijk te zijn en ook onderhoud goed daarop af te kunnen stemmen. De productiviteit van een voertuig wordt niet alleen bepaald door een hoog laadvermogen, maar ook beschikbaarheid speelt daarin een grote rol”, aldus Ooijman. “Hierdoor kunnen we de TCO zo laag mogelijk houden.”

Ondanks dat de GINAF HD-trucks hetzelfde laadvermogen hebben als de huidige constructie machines, zijn ze gemiddeld 40 procent smaller en 20 procent lager, maar vooral het leeggewicht is bijna 50 procent minder. Door de relatief kleine dimensies wordt de truck overzichtelijker en veiliger. Daarnaast zitten er veel veiligheid systemen al standaard in de truck, zoals snelheidsbeperkingen (beladen, onbeladen, overbeladen), stabilisatie systemen (statisch tijdens het kippen en dynamisch tijdens rijden), geïntegreerde veiligheidsprocedures bij kiepen, beladingsindicatielampen voor externe operators, etc.

 

“Het aspect duurzaamheid richt zicht niet alleen op de trucks (o.a. door motoren in de normeringen Euro 3, 5, Tier 3, Tier 4i of Tier 4 Final), maar ook op after-market. Revisie kan soms net zo effectief zijn als een complete vervanging, maar scheelt in materiaal, transport en natuurlijk uiteindelijk de kosten.  “Vanuit GINAF zijn wij klaar om iedere uitdaging aan te gaan en staan open voor dialoog!”, sluit Ooijman af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer