Groei truck- en trailerverkopen over hoogtepunt heen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Groei truck- en trailerverkopen over hoogtepunt heen

Uit de nieuwe Assetvisie Trucks en Trailers die ING Economisch Bureau en ING Lease vandaag publiceren blijkt dat transporteurs zich afwachtend tonen als het gaat om de aanschaf van nieuwe trucks en nieuw getrokken materieel. Daardoor zal er in 2012 een terugval zijn in de truckverkopen van 6 procent. Pas in 2013 verwacht men door de aankoop van Euro 6 trucks een nieuwe vervangingsgolf.

grafiekIn en toelichting zegt ING: De afzet van nieuwe trucks en trailers heeft in Nederland vanaf medio 2010 een flink herstel laten zien. Nu de meest dringende investeringen hebben plaatsgevonden, blijkt de bestendigheid van de groei gering. Met een herstel van 28 procent zal de truckafzet over dit jaar naar verwachting op 12.200 eenheden uitkomen. Verslechtering van het investeringsklimaat leidt ertoe dat er voor 2012 een daling tot 11.500 eenheden wordt verwacht. Positief is dat het Nederlandse truckpark een gezonde balans nadert en overcapaciteit niet langer een obstakel voor investering vormt. Michiel Bremmers, Assetspecialist trucks en trailers van ING Lease: ‘De belangrijkste innovatie op de truckmarkt is de Euro VI-truck, die de markt al vanaf volgend jaar zal gaan opschudden. Toch verwachten wij dat de introductie pas in 2013 voor een echte stijging van de truckafzet zal gaan zorgen’.

Trailerafzet in 2012 naar verwachting 3 procent lager

Het herstel van de trailermarkt is eveneens over de top. Na een diep dal klimt de afzet dit jaar naar verwachting nog tot 8.600 eenheden (+28 procent ). Volgend jaar zal de trailerafzet naar verwachting weer dalen tot een niveau van 8.300 eenheden. Hiermee ligt de afzet rond 80procent van het langjarig gemiddelde. Resterende capaciteitsruimte in het trailerpark draagt ertoe bij dat investeringen – ondanks het lage afzetniveau – nog steeds gemakkelijk uit te stellen zijn.

Afstoot grote fleetowners

Begin 2011 telt het Nederlandse trailerpark ruim 132.000 opleggers en ruim 22.000 aanhangwagens. Ten opzichte van begin 2009 is de vloot per saldo met 1,25 procent geslonken, wat beperkt is. Deels is dit te verklaren uit de vroege economische opleving in de tweede helft van 2010, waarmee de vloot begin 2011 op het niveau van halverwege 2008 uitkomt. Een vergelijking met het huidige vrachtvolume en de gekrompen truckvloot wijst erop dat er nog ongebruikte capaciteit in de vloot aanwezig zal moeten zijn. In de praktijk blijkt wel dat de grote fleetowners zoals TIP GE en verschillende ferry transporteurs hun trailerpark in 2009 en 2010 flink hebben gesaneerd. Naar schatting zijn hierbij tenminste 5.000 oudere trailers afgestoten. De afname van het aandeel trailers met bouwjaar ouder dan het jaar 2000 laat dit zien.

Voordelige registratie trailers in Nederland

Nederland blijkt een interessant land voor registratie van trailers. Dit blijkt ondermeer uit het opleggeraandeel in de oplegger registraties dat in Nederland in 2010 met 90 procent veel groter was dan in België (37 procent) of Duitsland (51 procent). Er wordt geen wegenbelasting over de oplegger geheven. Daarnaast hoeven trailers in Nederland slechts één keer per jaar te worden gekeurd (ADR-opleggers twee keer per jaar) en mag dat bovendien geladen gebeuren. In het buitenland zijn deze regels veelal minder gunstig. Dit heeft tot gevolg dat verschillende grote logistieke dienstverleners zoals DSV en Willi Betz trucks voor het internationaal vervoer op buitenlands (veelal Oost-Europees) gekentekend hebben, maar trailers (deels) op Nederlands kenteken hebben geregistreerd. Dit maakt het Nederlandse trailerpark vermoedelijk groter dan in verhouding tot de vervoersvraag evenredig zou zijn. Daar komt bij dat Nederlandse trailers nauwelijks worden uitgevlagd.

 ING – Truck- en trailermarkt ziet toerental dalen – november 20111.pdf

Video waarin Rico Luman een mondelinge toelichting op rapport geeft:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer