Foto’s: Iveco blaast TurboStar nieuw leven in • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Iveco blaast TurboStar nieuw leven in

Bij de Italiaanse ronde van het Europees Truck Race Kampioenschap (ETRC) op het circuit van Misano presenteerde Iveco een S-Way Special Edition die een eerbetoon is aan de legendarische TurboStar.

“Deze speciale editie van de Iveco S-Way is een eerbetoon aan een echt icoon uit het verleden, de TurboStar. Met zijn krachtige motoraanbod, waaronder een 420 pk sterke V8-motor, was de TurboStar in de jaren 80 het favoriete voertuig van meer dan 50.000 vervoerders. Hij drukte zijn stempel op de wegen in heel Europa en was een van de eerste trucks die deelnam aan de 24 uur van Le Mans. We hebben de Special Edition gecreëerd om onze klanten dit rijke erfgoed te laten zien in combinatie met het ongeëvenaarde innovatievermogen van ons merk, zoals belichaamd in de Iveco S-Way, en het getuigt van de teamgeest die ons altijd heeft onderscheiden”, aldus Alessandro Massimino, Hoofd van Marketing en Product Management Truck Business Unit van Iveco.

De Iveco S-Way TurboStar Special Edition is uitgerust met een 570 pk sterke Cursor 13-motor, een nieuw chassis dat volledig opnieuw is ontworpen,een geautomatiseerde Hi Tronix-versnellingsbak met 12 versnellingen, boven- en zijspoilers, volledige LED-koplampen, Driving Style Evaluation en Driver Attention Support, geïntegreerde bandenspanningscontrole (TPMS), automatisch geregelde klimaatregeling en parkeerkoeler. De Special Edition profiteert van de geavanceerde connectiviteit van de Iveco S-Way, met een infotainmentsysteem met satellietnavigatie en Iveco Driver Pal, een 4G-connectiviteitsbox, en Iveco Hi-Cruise.

De styling van het icoon uit de jaren tachtig is geherinterpreteerd en gemoderniseerd, met de twee kleuren TurboStar rood en metallic grijs. Langs de cabine zijn de klassieke Iveco-kleuren uit die tijd – geel, rood en blauw – gebruikt met een suggestief effect, aangepast aan de vorm van de Iveco S-Way.

Een reeks accessoires die beschikbaar waren op voertuigen uit het tijdperk van de originele TurboStar, hebben een nieuw leven gekregen als eerbetoon aan de Turbo-reeks. Daartoe behoren verchroomde stangen op de achterste delen van de cabine en onder de onderkant aan de zijkant, evenals verchroomde wielen en deurgrepen. Het rooster van de achterruit, dat speciaal was ontworpen om meer licht binnenin de TurboStar te brengen, is opnieuw aangebracht op de zijwand van de cabine. De speciale editie van de Iveco S-Way heeft verbeteringen zoals metallic effecten op de grille en op de achteruitkijkspiegels, een bull bar op de bumpers en een op het dak met extra lichten, waardoor het erfgoed van de TurboStar en het fenomeen Iveco S-Way perfect worden gecombineerd.

De vintage sfeer van de originele TurboStar is ook terug te vinden in het interieur, geüpdatet met een moderne interpretatie. De stoelen zijn bekleed met fluweel, hetzelfde materiaal dat ook in de originele TurboStar werd gebruikt; het stijlvolle rood past perfect bij het kleurenschema van het exterieur, en de stoelen zijn afgewerkt met lichtgrijze naden. Inzetstukken op het dashboard roepen herinneringen op aan het originele logo, dat geborduurd terug te vinden is op de stoelen, kussens en matras, en ook te zien is in het gesatineerde chroom van het dashboardkastje.

In 1982 reden prototypes van de TurboStar hun eerste rondjes op het Iveco-circuit in Markbronn (Ulm, Duitsland), in Finland (Ivalo) en op het circuit van Nardò (Lecce, Italië). De TurboStar, die in 1984 in Straatsburg werd gelanceerd als opvolger van de Iveco Turbo-serie, was met een volledig nieuw ontworpen chassis het ideale voertuig voor langeafstandstransporten. De cabine was gericht op comfort en bevatte oplossingen die waren afgeleid van een speciaal model uit het begin van de jaren tachtig, de “190.38 Special”. De grijze kunststof grille die de zijruit van de achterste cabine bedekt en de twee aerodynamische zijdeflectoren waren ook kenmerken die specifiek waren voor de TurboStar. Na de officiële lancering werden de iconische en decoratieve drie-band strepen toegevoegd aan het ontwerp.

Het eerste TurboStar gamma omvatte een zescilinder model (de ‘190.33’, later vervangen door een 190.36) en een V8 (190.42). In de late jaren ’80 werd het duo een trio met de toevoeging van de 190.48, het krachtigste van de standaard T-reeks modellen. In 1992 werd de 190.48 Special HP op de markt gebracht, met een nieuwe technische update en hoogwaardige specificaties, waaronder speciale decoratieve kenmerken en lederen bekleding.

Eén reactie op “Foto’s: Iveco blaast TurboStar nieuw leven in

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer