Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG: Iveco lanceert Nikola Tre in 2021 in Europa

Het eerste tastbare product van de samenwerking tussen truckfabrikanten Nikola en Iveco stond maandagavond op een podium in Turijn. De Nikola Tre is geëvolueerd tot een Europese truck gebaseerd op de Iveco S-Way, maar met de aandrijflijn van de Nikola Motor Company. De eerste versie (BEV) van de Nikola Tre is in 2021 op de markt te verwachten.

Nikola sprak al vroeg van haar ambities om de Europese markt te betreden en presenteerde in het voorjaar van 2019 de Tre op haar eigen event Nikola World. De samenwerking met Iveco betekende dat de plannen van Nikola snel waarheid zouden kunnen worden. Nu blijkt hoe snel. Nikola CEO Trevor Milton maakte bekend dat de BEV-versie van de NIkola Tre in 2021 op de Europese markt verschijnt en dat in 2023 de versie met brandstofcel zal volgen. “Iveco en Nikola hebben elkaar echt gevonden in deze truck”, zei CNH Industrial Hubertus Mühlhäuser eerder op de avond al. “We willen allebei disruptive zijn en deze truck is een gamechanger.” Milton gaf toe dat het conceptmodel op Nikola World echt maar een voorzichtige opzet was geweest. “Dit is vijftien stappen verder.”

We moesten even goed kijken naar de nieuwe Tre. Diens grille is nog steeds hetzelfde, maar hij zit nu op de koets van een Iveco S-Way. Er zijn voldoende elementen om de auto een echte Nikola te maken. De grille natuurlijk, maar ook de geïntegreerde deurhendels (met keyless entry) en de spiegelvervangende camera’s. De Iveco-basis verloochent zich echter ook niet. De lijnen in de carrosserie wijzen daar duidelijk op, maar toch heeft de Tre een eigen gezicht.

In het interieur is dat eigenlijk niet anders. Wie de S-Way van binnen heeft gezien kan al vrij snel concluderen dat je in een Iveco-cabine zit, maar eerlijk is eerlijk, er is veel aan gedaan om er een echt ander interieur van te maken. De conceptversie (want dat is het) van de Tre ziet er van binnen zeer gelikt en chique uit. De Iveco-stoelen hebben mooie lichte bekleding en vooral het dashboard is anders. De vorm herinnert nog aan de S-Way, maar dat is dan ook alles. Rechts van de chauffeur is een zeer groot display geplaatst, waarop alle mogelijke functies te bedienen zijn. Ook het infodisplay achter het stuur is geheel digitaal. Die twee schermen lijken rechtstreeks overgenomen uit de Tre die we eerder zagen op Nikola World. De schermen voor de weergave van de zijcamera’s zitten op de A-stijlen. Het beeld van een frontzichtcamera wordt weergegeven op een scherm boven de rechter A-stijl.

De aandrijflijn van de Tre Phase II komt van de hand van Nikola, dat echter wel partners als FPT, Bosch, ZF en Mahle noemde. Zo heeft NIkola samen met FPT gewerkt aan een e-axle met dubbele elektromotoren. De waterstofoplossing van FPT zoals enkele jaren gepresenteerd op de IAA, heeft ook bijgedragen aan de aandrijflijn.

De BEV-versie van de Nikola Tre heeft een actieradius van 500 km. Wil je meer rijden, dan is de fuelcell-versie de oplossing, want die kan in theorie tot 1200 km ver rijden op volle waterstoftanks. Reëel wordt een actieradius van 800 km opgegeven.

De Nikola Tre zoals maandag gepresenteerd is zoals gezegd een concepttruck. De truck moet dan worden aangescherpt en dat gebeurt in overleg met fleetowners en andere klanten. Dan gaat het om grootte van de truck, wielbasis, draaicirkel etc. De uiteindelijke versie van de Tre wordt gepresenteerd op de IAA in 2020.

De Tre gaat in Europa gebouwd worden. Door Iveco, dat ook sales en aftersales op zich neemt. Waar de Nikola Tre gebouwd gaat worden, wilde Iveco Brand President Gerrit Marx nog niet zeggen. “Maar wij zijn de fabrikant, dus de zero-emissie kwaliteiten worden op het conto van Iveco geschreven, en dat is belangrijk als je kijkt naar de emissie-eisen van 2025”, aldus Marx. Zeker is ook dat de BEV- en waterstoftrucks enkel onder het merk Nikola op de Europese markt zullen verschijnen. De merknaam Iveco blijft voorlopig gereserveerd voor andere voertuigen.

Een voertuig op zich is natuurlijk mooi, maar er is meer dan dat. Hoe zit het bijvoorbeeld met de tankinfrastructuur voor waterstof? In Amerika wil Nikola in 2028 700 tankstations gerealiseerd hebben. In Europa worden dat er fors minder: 70 in 2030. Is dat wel genoeg dan, is de gerechtvaardigde vraag. Volgens Nikola wel, omdat de FCEV-trucks een fors bereik hebben en dus niet vaak hoeven te tanken. Wel een puntje van aandacht is de benodigde ruimte voor zo’n tankstation, waar ook waterstof geproduceerd wordt. De oppervlakte is al gauw 3 tot 4 hectare. Dat kan nog wel eens problemen opleveren in dichtbevolkte gebieden. Denk alleen maar eens aan Duitsland, waar in de buurt van de Autobahn al nergens plek is voor een fatsoenlijke truckparking. Het is echter mogelijk dat Nikola rekent op de steun van partners waarmee het in een consortium zit, te weten Shell en Hyundai. Die partijen zetten serieus in op waterstof en kunnen helpen met de uitbouw van de infrastructuur. Wel een puntje van aandacht is de druk waarmee getankt kan worden. Nikola gaat uit van 700 bar, Hyundai heeft al gezegd niet verder dan 350 bar te willen gaan.

En hoe gaat het er uitzien voor de gebruiker, het transportbedrijf?  Nikola CEO Trevor Milton zei dat transporteurs BEV- of waterstoftrucks moeten kunnen rijden tegen dezelfde of minder kosten dan de TCO van dieseltrucks. Een all-in prijs voor leasing, brandstof en onderhoud, net als Hyundai dat doet, ligt dan voor de hand. In Amerika gaat Nikola dat model hanteren, maar voor Europa is daar nog geen beslissing over genomen.

We verwachten dat er in de aanloop naar de IAA van 2020 meer bekend zal worden over de Nikola Tre voor de Europese markt. Naar een eerste rit komend jaar kijken we uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer