Ga naar hoofdinhoud

Italië kan voor overname Iveco door FAW gaan liggen

Het Chinese FAW heeft zijn zinnen gezet op truckfabrikant Iveco. Als de Chinezen Iveco aan CNH Industrial weten te ontfutselen, moeten ze zich ook nog langs de Italiaanse overheid worstelen. Die kan namelijk een veto uitspreken. Dat meldt Reuters.

CNH Industrial heeft onlangs toegegeven in gesprek te zijn met FAW over de toekomst van Iveco. Dat past ook in het afsplitsen van Iveco’s truck- en busdivisie, hetzij zelfstandig, het zij op een andere wijze.

Minister Giancarlo Giorgetti van Industrie wees er tijdens een persconferentie echter fijntjes op dat bij overnames in belangrijke industriële sectoren die van ‘nationaal belang’ zijn, de regering een veto kan uitspreken over de overname dan wel stricte voorwaarden kan stellen. Bij een overname zou de Italiaanse overheid minstens een grondig onderzoek instellen, aldus Giorgetti.

“Je kunt gerust zeggen dat deze zaak objectief gezien onder deze ‘gouden machtsregeling’ valt, dus dat betekent dat we er gebruik van zullen maken”, aldus Giorgetti. CNH Industrial wilde niet op de uitspraken van Giorgetti reageren.

5 reacties op “Italië kan voor overname Iveco door FAW gaan liggen

  • W, (Pim) van der Veer

    Als PR adviseur voor Iveco Benelux in 1994-1997 zou ik het verschrikkelijk vinden als dit Italiaanse bedrijf met overname van diverse truckfabrikanten in de rest van Europa zijn zelfstandigheid zou verliezen. In Groot-Brittanië hebben we de gevolgen gezien van het onvermogen om op eigen kracht door te gaan. Ik wens CNH Industrial veel ondernemersgeest en uithoudingsvermogen toe.

    1. Stickie

      He Pim, CNH wil gewoon van truck divisie af en alleen richten op landbouw en bouwmachines.
      Wat ook wel logisch is Iveco is een kleine speler die nergens uitblinkt en veel concurrentie heeft van de 4 firma’s die er nog over zijn in Europa.

      Ze hadden International trucks kunnen overnemen dan hadden ze nog iets van betekenis kunnen zijn wereldwijd, maar blijkbaar vonden ze dat niet nodig en hebben het voorbij laten gaan aan Volkswagen.

      En dat is eigenlijk jammer want International hoorden van oudsher bij wat nu Case-IH heet.
      Ik zag daar zelf wel wat in, maar goed het blijven Italianen die aan het roer staan bij CNH.
      En heb het idee dat ze niet echt luisteren naar klanten en daarom doen ze het ook stuk slechter dan hun concurrenten Deere en AGCO.

  • W, (Pim) van der Veer

    Stickie, bedankt voor dat insiderstukkie…
    Iveco is inmiddels al heel wat jaren technisch wel capabel. Daar ligt het volgens mij niet aan. Als eerder geconcludeerd: het ligt aan een gebrek aan ondernemersambitie en (financieel) uithoudingsvermogen.

    1. Stickie

      Technisch gezien mankeert er ook niks aan sterker nog FPT motoren zijn een vd beste in de markt.
      Zijn vaak kleine dingen waar ze het laten liggen vooral in de afwerking.

      Dat is met de S way al stuk beter geworden maar als je dan kijkt naar de nieuwste MAN Mercedes Volvo,s en zelfs de al iets oudere Scania’s dan kunnen ze er nog niet aan tippen, het is net dat ze altijd een generatie achter lopen.

      En ja ik weet ook wel dat de prijs daar ook na is, maar blijkbaar vraagt de markt naar iets wat beter afgewerkte trucks.

      Dit verhaal geldt overigens voor hele CNH groep.

  • W, (Pim) van der Veer

    De wegvervoerbranche kun je op veel manieren bekijken. Er zijn veel vriendschappelijke contacten die garant staan voor onvoorwaardelijke service en billijke prijzen. Zig-zagbeleid gaat ten koste van de kwaliteit van die zakelijke relaties. Door schaalvergroting wisselt hoger personeel te vaak om relaties vruchten te laten afwerpen. Een kapitaalkrachtige ondernemer – op welke schaal dan ook heeft de meeste kans op een winstgevend marktaandeel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer