Ga naar hoofdinhoud

Iveco introduceert elektrische Eurocargo in VK

Truckfabrikant Iveco werkt samen met het Britse Electra Commercial Vehicles aan een elektrische variant van de Eurocargo. Iveco produceert in Brescia kale chassis, zonder aandrijflijn, die vervolgens in het Verenigd Koninkrijk worden opgebouwd. Electra biedt per direct elektrische varianten van de Eurocargo in alle gewichtsklassen, van 7,5 tot 19 ton.

Volgens Electra is de Iveco Eurocargo een prima truck voor conversie tot een elektrisch voertuig is. Sid Sadique, directeur van Electra: “We hebben veel belangstelling van klanten gekregen omdat de Eurocargo goed valt in de markt. Het is een vrachtwagen die de meeste fleetowners en carrosseriebouwers al kennen en een brede toepassing heeft, voor droge of gekoelde stedelijke distributie, tot het onderhoud van snelwegen en zelfs huisvuilinzameling.”

Het vermogen van de elektrische Eurocargo wordt geleverd door een elektrische tractiemotor die tot 350kW piekvermogen en 3.400Nm piekkoppel levert, of een continu vermogen van 260kW en 2.060Nm koppel. Electra biedt klanten een keuze uit lithium-ijzerfosfaatbatterijen van 140kWh, 205kWh, 225kWh en 287kWh – waardoor voertuigen een groter werkbereik hebben dat geschikt is voor de meeste stedelijke toepassingen. De oplaadtijd voor een voertuig van 205kWh is ongeveer vijf uur bij 44kW, zodat bestuurders het voertuig tussen eventuele ploegendiensten kunnen opladen.

Sascha Kaehne, Business Director van Iveco UK & Ireland: “Electra zag het potentieel om een van de meest populaire middelgrote trucks op de Britse wegen aan te pakken en toe te voegen aan het assortiment. Onze teams hebben nauw samengewerkt om de Eurocargo voor elektrificatie te ontwikkelen en het eindproduct ondersteunt direct onze duurzaamheidsdoelstellingen. Het vormt ook een aanvulling op ons nieuw gevormde partnerschap met Nikola en de geplande lancering van de Nikola Tre in september 2020 – onze eerste elektrische vrachtwagen met accu.”

Een van de eerste voertuigen die na de samenwerking in gebruik werden genomen is een Electra SEIV 19-350, gebouwd op een 4×2 rigide Eurocargo chassis van 19 ton en met een Paneltex isolatie boxopbouw. Deze demonstratie auto, ontwikkeld met Iveco-dealer Guest Truck & Van. Een andere versie is de Electra SEIV 19-350, uitgerust met een Bucher Municipal Phoenix zoutstrooibak en Bucher Municipal sneeuwruimer met elektro-hydraulisch besturingspakket – gebouwd op een 3.890mm wielbasis met een 205kWh batterijpakket en dubbele 22kW boordladers.

De ingenieurs van Electra hebben de strooiwagen ontwikkeld met een totaal leeggewicht van slechts 10.300 kg, inclusief het chassis, de accu’s, de elektrische tractiemotor en alle bijbehorende apparatuur. Met een afwijking die tot een ton extra gewicht voor de alternatieve brandstofaandrijving toestaat, betekent dit dat een 19-tons model slechts een verlies aan laadvermogen van 360 kg heeft in vergelijking met een voertuig met standaard 18-tons dieselaandrijving.

“Sinds het toevoegen van de Eurocargo aan ons assortiment is de interesse gewekt en kunnen we ze letterlijk niet snel genoeg bouwen. Dit is de perfecte middelzware vrachtwagen voor stadsleveringen en we hebben er alle vertrouwen in dat we een bedrijfswagen hebben gecreëerd die geschikt is voor de toekomst”, aldus Sadique.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer