Iveco begon de zomermaanden met zijn derde generatie nieuwe lange-afstandstrucks. Vanaf nu kunnen vervoerders de nieuwe S-Way en X-Way versies bestellen. De offroad T-Way komt volgend jaar. TTM.nl reed de eerste meters met het nieuwe voertuig en genoot van de kwaliteitsslag die Iveco gemaakt heeft. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_4_12 ]
De nieuwe S en X-Way lossen de Stralis-serie af, die uit 2002 stamt. In feite is dit pas de derde keer dat Iveco met een geheel nieuwe zelf ontworpen cabine komt. Want de Turbostar en later de Turbotech waren nog een afgeleide van een Fiat ontwerp. Pas met de komst van de Euro-series in 1993, waarvan de EuroStar de zwaarste was, kwam het merk voor de eerste keer met een compleet nieuw ontworpen lijn. In die zin maakt Iveco binnen pakweg 25 jaar dezelfde sprong naar een hoogwaardig product waar andere merken bijna een eeuw over konden doen.
Disruptive
Want de nieuwe S-Way is áf. De Italianen kozen voor een ingetogen stoer ontwerp met een prominente grille en fraai gestyleerde koplampen met optioneel LED. Het ontwerp oogt in de standaardkleuren niet extreem spannend. Maar met wat toegevoegde accenten aan staat er plotseling een veel meer uitgesproken en super fris voertuig, zoals de Magirus studie die Iveco zelf laat zien. De lichte off/onroad X-Way heeft dat al meer van zichzelf met zijn stoere extra metalen bescherming op de standaard driedelige bumper. Maar het mooiste is dat Turijn met de S- en X-Way een veel ruimere cabine met een hoger dak op de weg zet die volgens de folder toch weer 4 procent minder luchtweerstand heeft vergeleken bij de al redelijk gestroomlijnde Stralis.
Tegelijkertijd is het ontwerp ook bijna disruptive. Waar andere merken behoedzaam hun nieuwelingen qua look toch laten aansluiten bij de vorige generatie, breekt Iveco hier duidelijk mee. Zeker ten goede, maar de keerzijde is dat de Stralis nu in een keer wel gedateerd lijkt. Maar is dat niet eerder gebeurd met de overgang van EuroStar naar Stralis?
Connected
Gelukkig krijgen zowel de vervoerder als zijn chauffeurs er enorm veel voor terug. Zo belooft Iveco een lagere TCO door een beter verbruik en een optimale uptime. En met de S-Way treedt ook Iveco met één stap met een alles omvattend programma de connectivity binnen. De mogelijkheden doen op papier niet onder voor die van merken als Scania en Volvo.
Ook bij Iveco ‘praten’ hun voertuigen vanaf nu met de fabriek, de dealer en de gebruiker. Deels is die service bij de prijs inbegrepen. Via de nieuwe connectivity box krijgt de gebruiker wekelijks via DSE feedback over de prestaties van zijn chauffeurs. Andere diensten zijn gekoppeld aan een onderhoudscontract zoals flexible maintenance. Daarbij plant en doet de dealer het onderhoud op basis van realtime informatie uit het voertuig en weet hij wat er aan service aankomt. Of de mogelijkheid dat de chauffeur via het dashboard hulp kan inroepen waarbij Iveco de auto op afstand kan uitlezen en zelfs kan resetten.
Er zijn ook tal van tailormade diensten mogelijk. Zoals de professional fuel advising service, de persoonlijke brandstofcoach, het remote uitlezen van de tachograaf en geo fencing. Iveco kan het voertuig ook op afstand updaten met de nieuwste software zowel voor de motor, het uitgebreide infotainment systeem met navigatie, Apple Car Play, Android Auto en predictive cruisecontrol. Het hele Iveco systeem is via API naadloos te integreren met bestaande fleetmanagementsystemen die dan van alle voertuigdata gebruik kunnen maken. Voor de chauffeur is er een app waarmee hij zowel allerlei cabinefuncties kan controleren en bedienen als informatie over zijn rijkunsten krijgt.
Ongewijzigd
De Euro 6D Cursor 9, 11 en 13 liter motoren en versnellingsbakken van de nieuwe auto, waren vorig jaar al in de Stralis gelanceerd en dus niet gewijzigd. Ook de vermogensreeks tussen 310 en 570 pk blijft hetzelfde. Dat geldt ook voor de CNG en LNG versies. Daarbij blijft Iveco bij de LNG-versie dankzij een slim binnen het chassis geplaatst uitlaatsysteem koploper met de grootste actieradius in de markt tot 1600 kilometer.
Het klikt
Maar het grootste nieuws is natuurlijk de geheel nieuwe cabine. Iveco heeft er echt alles aan gedaan om een échte chauffeurs auto op straat te zetten. Dat begint al met de prachtig klinkende ‘klik’ van de deur. Die ‘klik met kwaliteit’ vind je overal terug in de cabine. Met kleine verrassingen. Bij welk merk kun je uit twee modellen stuur kiezen? Een normaal rond en één waarbij de onderkant is afgevlakt. Voor meer ruimte of een meer ‘standje Scania’-zitpositie. Op beide modellen zit een halve typemachine aan knoppen waarmee theoretisch zo’n beetje alles aan infotainment en rijfuncties is op te roepen en te bedienen. In de korte tijd dat we achter stuur zaten, kregen we dat natuurlijk niet allemaal onder de knie want het vraagt enige gewenning en studie.
De stuurkolom was al in de Stralis drievoudig verstelbaar maar doet dat nu veel soepeler. Alleen de voetbediening daarvan is zwaar en had voor ons met een knop op het dashboard gemogen. De zit achter het stuur is ook verbeterd. In die vorm van het dashboard zien wij toch nog een stukje Stralis terug. Want hoewel geheel gewijzigd met een groot centraal geplaatst display, heeft het dashboarddeel achter het stuur nog steeds die ronde toogvorm. Iveco houdt ook vast aan een handmatig te bedienen parkeerrem. Maar alles is keurig afgewerkt en wellicht is dat voor de chauffeur juist het feest van de herkenning. En wie weet komt er ook voor de S-Way ooit een soort tablet-achtig display zoals Mercedes-Benz dat in de Actros monteert. Het zou beter aansluiten bij al die Connectivity.
Vlakke vloer
De cabine staat hoger op het chassis en heeft daardoor een nagenoeg vlakke vloer gekregen. Iveco biedt nu ook een geïntegreerde standkoeling aan. Tijdens onze proefrit op het bochtige circuit van Jarama bleek dat Iveco de cabineophanging prima voor elkaar heeft. De hogere zitpositie leidde niet tot onrustige bewegingen en dat merk je in het stuurcomfort en de stuurprecisie. Ook de spiegelbezetting is helemaal in orde. De A-stijl staat licht achterover maar is niet overdreven breed en daardoor blijft er voldoende zicht tussen spiegel en stijl. Dat draagt bij aan goede zichthoeken. Ook leek de auto stiller dan de Stralis.
Smile
Het hoge dak en de vlakke vloer zorgen voor een zee aan opbergruimte boven de voorruit. In de rechterkast kan een magnetron ingebouwd worden. Verdere ruimte is er met twee grote laden centraal onder het bed waarvan er een voor de koelkast is. Ook de 220 Volt omvormer vindt daar een plekje. De vlakke vloer laat ook ruimte voor een nieuwe documentenlade. De nieuwe S-Way krijgt gewone gordijnen als verduistering en niet meer van die ingewikkelde rollo’s met haakjes. Het onderbed is verkrijgbaar met twee verschillende comfortmatrassen en meet volgens de folder 80 bij 210 centimeter. Onze meting kwam in de breedte iets krapper uit. Het bovenbed is er in twee breedtes: het smalle is vooral bedoeld om je tas op te gooien. Op het brede met trapje kan echt een tweede chauffeur goed slapen. Het bedlampje is via een USB-stekker in elk van de talloze aansluitingen te stoppen. We vragen ons wel of hoelang dit fraaie staaltje Italiaans design de realiteit van alle dag overleeft: het komt een beetje ielig over.
Ook voor de S- en X-Way series duidt Iveco de verschillende cabines weer aan met Active Space (AS) voor de grootste. Active Time (AT) voor medium cabines en Active Day (AD) voor de distributievoertuigen. Maar daar houdt de overeenkomst ook meteen op. Bij de nieuwe Iveco S-Way staat de glimlach niet meer in de grille. Maar wel op het gezicht van de eigenaar en zijn chauffeur.
#sway
#kwaliteit
#vlakkevloer
TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: IVECO, ROOZWORKS