Ga naar hoofdinhoud

Iveco S-Way: lagere TCO en meer chauffeurscomfort

Met de nieuwe S-way, X-Way en later de nieuwe T-Way voor off-road, belooft Iveco de transportondernemer een lagere TCO en veel meer comfort voor de chauffeur. We duiken (letterlijk) in de nieuwe truckrange van Iveco.

Dat van die TCO, dat moeten we maar aannemen van Iveco. We hebben op dit moment de truck alleen nog maar gezien. Maar Iveco spreekt van een veel betere stroomlijn die tot vier procent brandstofbesparing moet leiden. Door de driedelig opgebouwde bumper moeten kleine ongelukken in het vervolg minder duur uitvallen. Die mogelijk minder vaak zullen voorkomen omdat het voertuig tot 15 procent meer remkracht op het asfalt kan brengen.

De grootste besparingen op de operationele kosten komen waarschijnlijk uit de uitgebreide connectivity die Iveco de truck meegeeft. De nieuwe communicatiebox zendt continu meer dan 280 parameters naar een plaats in de cloud die door de fabriek beheerd wordt. Met die gegevens krijgt de vervoerder een schat aan operationele gegevens in huis. Dat gaat over het verbruik, slijtage, de inzet en de rijstijl van zijn chauffeurs. Gedeeltelijk zijn die gratis inbegrepen bij de prijs van het voertuig. Een serie premium services kan hij kopen. Daarbij zitten onder meer zaken als een brandstofcoach en flexibel onderhoud. Maar ook kan hij een waarschuwing krijgen dat de auto vanwege een storing of mankement binnen een aantal kilometer moet binnenkomen. Met de nieuwe communicatiebox kan Iveco het voertuig op afstand uitlezen en resetten. Zelfs updates voor het motormanagement, het predictive cruisecontrol en het infotainment kan de fabriek op afstand doorvoeren.   

Onderhuids bestaat de S-Way uit het vertrouwde chassis van de Stralis met daartussen de vorig jaar reeds geheel vernieuwde Euro6D motoren, de TraXon versnellingsbak en de nieuwe achteras. Maar daar boven is het feest voor de chauffeur. Daar staat een geheel nieuw ontworpen cabine die vanwege het nieuwe dak veel ruimer is. Met name boven de voorruit zitten nu drie echte kasten met een zee aan opbergruimte. De cabine staat hoger met als gevolg een veel vlakkere vloer. Onder het bed staan nog eens twee grote laden waarvan er een voor een grote ijskast bedoeld is. Aan weerszijden van de auto zijn twee redelijk grote opbergvakken met een buitenklep met optioneel daaronder nog eens twee.

Het exterieur van de auto oogt netjes, eigenlijk beschaafd stoer. De grote grille ziet er modern uit maar is niet extreem spectaculair. Dat geldt eigenlijk een beetje voor de hele S-Way series die uit vier voertuigen bestaat. De grootste en breedste versie komt in een lage en een hoge uitvoering met een geheel nieuw dak. Bij de iets smallere distributieversie heeft het dak toch nog steeds veel weg van de Stralis, al zijn de zijkanten gewijzigd. Dat geldt overigens ook voor de achterwand die precies dezelfde vormen heeft als de vorige maar wel iets breder moet zijn omdat de S-Way cabine dat ook is.

Ook het interieur is weliswaar geheel nieuw maar volgt toch in grote lijn de contouren van de vorige editie. Wel zijn er op het oog betere materialen gebruikt met een vrij harde kunststof voor de grote vlakken dat dan met een zachtere variant langs de randen netjes is afgewerkt. Dat gevoel van meer kwaliteit komt ook duidelijk tot uiting in de ’klik’ van de deur die in nieuwe scharnieren hangt. Ook is daar nu een nightlock voor. De matrassen op de bedden zijn 80 cm breed en 14 cm dik en komen in twee comfortklasses. Ook heel fijn is de nu geheel geïntegreerde standkoeling die dus niet meer in het dakluik hangt.

De chauffeur zit op een goed verstelbare stoel die nu ook verder naar achteren kan. Hij kijkt over een geheel nieuw stuur met daarop maar liefst 22 knoppen naar een nieuw dashboard  dat evenwel dezelfde ronde lijn heeft als het oude. Het middenconsole kreeg een zeven inch langwerpig scherm maar is qua layout niet anders dan het vorige.

Van de S-Way komen er direct twee bijzondere modellen op de markt. De Magirus uitvoering verwijst het naar historische merk dat ooit in 1975 in de Iveco groep opging. De auto is voorzien van allerlei stijlelementen. De Fit Cab herbergt bovenop de gewone uitrusting  een aantal gym-toestellen waarmee de chauffeur in zijn pauzes aan zijn fysieke welzijn zou kunnen werken. Beide modellen zijn nog prototypen. Iveco wil er festivals en evenementen mee langs gaan om zo chauffeurs zelf te laten aangeven wat ze mooi vinden. Aan de hand van die uitkomsten komen er dan mogelijk een of meer speciale versies op de markt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer