Op het ITT-event van Punch Telematix dat op donderdag 28 mei plaatsvond, presenteerde KNV-directeur Ad Toet de resultaten van KNV’s onderzoek naar trends in ontwikkelingen die bepalend zijn voor de transportsector. “Deze voltrekken zich gestaag, met of zonder crisis”, stelt Toet. Peter Sierat, algemeen directeur van TLN, belichtte op het ITT-event de conclusies van TLN’s automatiseringsenquête 2009. “De sector professionaliseert en is bereid tot investeren in ICT.”
Om de belangrijkste trends in kaart te brengen in de ontwikkelingen die zich de afgelopen jaren in de transportsector voltrokken, zette KNV feiten en cijfers van diverse instellingen naast elkaar. “Hieruit komen vijf trends naar voren, waar de transortsector onherroepelijk mee te maken heeft, crisis of geen crisis”, vertelt Toet. Als eerste noemt hij: files ondermijnen de concurrentiekracht van de Nederlandse vervoerssector en samenleving. Toet: “Files kostten ons in 2007 in totaal 2,8 miljard euro, ofwel 0,52% van het Bruto Nationaal Product.” Een groeiende schadepost, die in 2006 2,5 miljard euro (0,48% van het BNP) bedroeg.
De tweede trend die KNV signaleert is dat de groei in het internationaal goederenvervoer over de weg in Nederland wordt opgevangen door buitenlandse vrachtauto’s. “In de periode 1995-2006 nam dit met 4,2% per jaar toe voor buitenlandse vrachtauto’s en 0,5% per jaar voor auto’s met een Nederlands kenteken”, licht Toet toe.
Trend drie is dat grote logistieke bedrijven – met meer dan 100 vergunningen – in de afgelopen 6 jaar aanzienlijk sneller zijn gegroeid dan bedrijven met minder dan 100 auto’s. Andere trends die uit het KNV-onderzoek blijken, zijn dat de krimp van het landvervoer wordt gecompenseerd door groei in de logistieke sector en dat het marktaandeel van het spoor het sterkste is gegroeid ten opzichte van de andere modaliteiten. “Dat aandeel zal verder toenemen want de modal-shift is terug op de agenda”, verwacht Toet. Zo wordt bij de aanleg van de tweede Maasvlakte verondersteld dat er een modal-shift plaatsvindt op de achterlandverbindingen. Toet: “De doelstellingen zijn dat in 2033 35% van het transport over de weg gaat, 20% per spoor en 45% via de binnenvaart.”
Download onder aan dit artikel de presentatie van Ad Toet.
Effecten crisis
KNV bracht ook de effecten van de huidige crisis in kaart. “Het is de eerste crisis sinds 1960 met een wereldwijde economische krimp”, zegt Toet. “Maar niet alle sectoren worden even hard getroffen.” In het transport raakt de crisis het spoor en de luchtvracht het hardst, terwijl de Europese havens te maken hebben met een daling aan vervoersvolume van tussen de 10 en 20%. “Bremerhaven is met -22% het hardst getroffen”, aldus Toet. “Rotterdam en Hamburg staan er met resp. -10,8% en -9,4% minder slecht voor.”
Los van deze crisis gaan diverse ontwikkelingen zich de komende tijd voltrekken, stelt Toet. Zo zal het vervoer verder verduurzamen. “Het doel is 30% CO2-uitstoot in 2020, ofwel terug naar het niveau van 1990 maar met twee keer zoveel vervoer.”
Ook gaat de logistieke sector verder met innoveren om de concurrentiepositie van Nederland te versterken. Toet: “Met een logistiek topinstituut, subsidie voor innovatieprojecten en een opleidingsprogramma willen we onze regiefunctie in de logistiek in stand houden.”
Ontwikkelingen die zich los van de crisis voltrekken zijn verder de komst van de kilometerheffing en de uitbreiding van weg- en spoorcapaciteit. “Belangrijk is dat daarbij niet alleen wordt gekeken naar ons eigen land, maar ook naar internationale verbindingen”, vindt Toet. “De A15 moet bijvoorbeeld niet ergens tussen Arnhem en Nijmegen ophouden maar een directe aansluiting krijgen op het Duitse wegennet. De Nederlandse economie is immers een onderdeel van Europa.”
Automatiseringsgraad neemt toe
TLN-directeur Peter Sierat heeft al jarenlang ervaring met ICT-projecten, eerst als zelfstandig transportondernemer en daarna in zijn directiefunctie bij De Rijke. Hij merkt dat de transportsector professionaliseert als het om ICT gaat. “De toegevoegde waarde van ICT wordt inmiddels erkend en niet alleen grote, maar ook kleinere bedrijven investeren erin.”
Koplopers dit jaar zijn investeringen in ICT gericht op fleetmanagement en warehousing, zo blijkt uit de automatiseringsenquête die TLN dit jaar voor de elfde keer hield. Ook nam de inzet van routeplanners – met name de TLNPlanner – toe en winnen internetapplicaties aan populariteit.
“Er is steeds meer behoefte aan snellere en betrouwbare informatie, vooral uit de auto”, licht Sierat toe. “Opvallend is dat hier de afgelopen twee jaar een sterke vraag naar oplossingen voor rijstijlanalyse van de chauffeur is bijgekomen. Vervoerders proberen duidelijk meer grip het brandstofverbruik te krijgen.”
De toegenomen inzet van WMS verklaart Sierat uit het feit dat een groeiend aantal vervoerders de overgang maakt van een kleine loods naar een professioneel warehouse. “Daar hoort ook een WMS bij”, aldus Sierat.
Lagere respons
Sierat geeft aan de respons op de automatiseringsenquête dit jaar lager was dan voorgaande jaren: 300 à 400 reacties ten opzichte van meer dan 450 in 2008. “Dat ligt waarschijnlijk aan de crisis”, aldus Sierat, die overigens niet van doemdenken wil weten. “Als we allemaal onder de tafel gaan zitten huilen, komt er niets meer van de grond”, stelt Sierat. “Nu is juist de tijd om te innoveren.” Het stemt hem dan ook positief dat uit de enquête van dit jaar, waarvan binnenkort alle resultaten worden gepubliceerd, blijkt dat de sector bereid is tot investeren in ICT.
Toch geven de leveranciers aan dat de verkooptrajecten langer zijn geworden. Sierat denkt dat dit niet alleen met het economisch tij te maken heeft. “ICT is complexer geworden, dus de aanschaf en implementatie vergt meer voorbereiding.” Uit eigen ervaring weet hij dat een goede voorbereiding één van de belangrijkste succesfactoren is voor een ICT-implementatie. “Eerst de processen goed organiseren, dan pas automatiseren”, is zijn advies.
ITT-event
Op 28 mei kwamen zo’n 100 bezoekers uit transport en logistiek naar het event ‘Innovatie & Technologie in Transportmanagement’ (ITT) dat Punch Telematix organiseerde in Expo Houten. Het programma bestond uit 17 korte prestentaties over ontwikkelingen en innovatieve ICT-toepassingen in de transportsector. Daarnaast was er de mogelijkheid om diverse oplossingen te bekijken op de stands van Punch Telematix en haar partners.
Presentatie Ad Toet:
![]() |
Presentatie Ad Toet op ITT-event. |