MAN updatet modellen voor 2016 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

MAN updatet modellen voor 2016

Wie nog niks weet voor onder de kerstboom, kan eventueel laten shoppen bij MAN. De truckfabrikant levert mooi op tijd voor de feestdagen tal van innovaties voor het modellenrange. Zo is er nu EfficientCruise in combinatie met EfficientRoll, is er een nieuwe TipMatic TX transmissie voor de TGX D38 en zijn er nieuwe veiligheidssystemen, LED dagrijverlichting en automatische regen/lichtsensoren leverbaar.

MAN_2016 (2)
Het MAN TGX D38 topmodel is geheel toegerust op extreem zuinig rijden bij lage toerentallen en daarmee ook op de totale gebruikskosten (TCO). De aandrijflijn van de MAN TGX D38 is grondig doorontwikkeld en profiteert sinds najaar 2015 van een nieuwe generatie MAN TipMatic TX versnellingsbakken. In de nieuwe modelgeneratie maakt de EfficientCruise-assistent gebruik van extra functies om brandstof te besparen.

De vernieuwingen beperken zich niet alleen tot de TGX D38. Onderstaande tabel toont een overzicht van de nieuwe features per modelserie.

man

MAN_2016 (3)MAN heeft inmiddels al zo’n 9.000 voertuigen met EfficientCruise aan klanten geleverd en heeft de anticiperende snelheidsregeling van het EfficientCruise-systeem verder verbeterd. In de 2016 modelgeneratie stuurt het systeem ook de EfficientRoll vrijloopfunctie aan, waarbij de voordelen van beide systemen worden gecombineerd. In samenwerking met EfficientRoll activeert de nieuwe EfficientCruise altijd de vrijloopfunctie wanneer dit daadwerkelijk tot brandstofbesparing leidt. Daarvoor maakt het systeem gebruik van opgeslagen 3D kaartinformatie van de route.

MAN TX TipmaticMAN heeft de aandrijflijn van de TGX D38 doorontwikkeld en daarin de MAN TipMatic TX versnellingsbakgeneratie geïntegreerd met nieuwe functionaliteiten. De direct-drive versie van de TipMatic TX versnellingsbak, de veelbesproken van ZF afkomstige Traxon, is afgestemd op het hoge koppel van de D38-motoren. Dat betekent dat MAN een groot aantal extra efficiënte aandrijflijnconfiguraties kan leveren, voor zowel het internationale lange-afstandstransport als voor het nationale werk  met treingewichten  tot 70 ton. De MAN TipMatic TX transmissie heeft een grote spreiding tussen de 12 gangen (16,69–1). Dankzij de direct-drive (1:1) is een hoog rendement bij hoge snelheden gerealiseerd. Tegelijkertijd zorgt de grote overbrenging in de laagste versnelling voor een lage snelheid en eenvoudig manoeuvreren. Deze grote spreiding beperkt daarmee slijtage van de koppeling.

Zoals al eerder bekend werd is er bij MAN nu een nieuwe generatie veiligheidssystemen met sensorfusie leverbaar. Een noodstopassistent is standaard voor de MAN TGX D38. Dit geldt trouwens voor alle nieuwe trucks van na 1 november 2015, en dus het overgrote deel van de trucks van MAN. De EBA noodstopassistent die door MAN sinds juli 2015 wordt gemonteerd, overtreft nu al de strengere wettelijke vereisten voor Level 2 die per november 2018 voor nieuw geregistreerde trucks van kracht worden. MAN’s nieuwe generatie van de EBA noodstopassistent combineert informatie van de radarsensor aan de voorzijde met die van de camera achter de voorruit. Deze ‘fusie’ van sensoren biedt het systeem de mogelijkheid om betrouwbare inschattingen van de situatie op de weg te maken. In het geval van een noodstop activeert het Emergency Stop Signal (ESS) niet alleen de remlichten, maar ook de alarmlichten die dan snel knipperen (noodstopsignaal) en daarmee het achteropkomende verkeer waarschuwen voor een noodsituatie. Tests hebben aangetoond dat dit soort tijdige waarschuwingssignalen bijdragen aan het voorkomen van kop-staartaanrijdingen. Het nieuwe Lane Guard System (LGS) maakt gebruik van de nieuwste cameratechnologie. Dit zorgt voor een nauwkeurigere rijbaandetectie en beperkt incorrecte waarschuwingssignalen. Bij snelheden boven 60 km/u monitort het LGS de positie van het voertuig binnen de rijbaan en waarschuwt het de chauffeur wanneer hij per ongeluk de rijbaanmarkering overschrijdt. De optionele Adaptive Cruise Control (ACC) past automatisch de rijsnelheid aan om een veilige afstand te bewaren. ACC is een intelligente doorontwikkeling van de cruisecontrole die ook de remsystemen van de truck aanstuurt. Dit helpt de chauffeur met name op saaie stukken snelweg. Het automatisch handhaven van de correcte veiligheidsafstand vergroot de verkeersveiligheid aanzienlijk.

MAN_2016 (5)Vanaf begin 2016 onderscheidt het front van TGS- en TGX-modellen zich door een nieuw, nog pakkender lichtontwerp met LED dagrijverlichting in de koplampunits. Het systeem bestaat uit een geïntegreerde horizontale lichtstrip die tijdens het rijden permanent actief is. De LED parkeerverlichting  en de LED dagrijverlichting worden hier met verschillende niveaus in helderheid toegepast. Met de LED dagrijverlichting wordt de truck snel en goed herkend bij een laag energieverbruik.

Per begin 2016 is voor alle MAN modellen een automatisch verlichtingssysteem verkrijgbaar. Wanneer de bestuurder op de lichtschakelaar de ‘Auto’ functie selecteert, schakelt het voertuig op basis van omgevingslicht automatisch het dimlicht in of uit. Dimlicht wordt tevens ingeschakeld zodra het regent (wanneer de ruitenwissers continu zijn ingeschakeld). De stadslichten en zijmarkeringslichten worden door het systeem eveneens aangestuurd. Het automatische verlichtingssysteem kan desgewenst ook worden gecombineerd met een automatische regensensor. De gevoeligheid van de regensensor kan de bestuurder eenvoudig instellen, waarbij de intervalfunctie in vier stappen is in te stellen.

De nieuwe features voor het modeljaar 2016 hebben volgens MAN een positieve invloed op de Total Cost of Ownership (TCO). Het totale voordeel van de individuele, onderscheidende besparingseffecten van de nieuwe MAN EfficientCruise, gecombineerd met EfficientRoll en de functies van de TipMatic TX versnellingsbak op de D38 modellen, worden in het onderhoud van het voertuig direct duidelijk.

De MAN TGX D38 modeljaar 2016 én de nieuwe technologieën voor de overige modellen, zijn vanaf heden te bestellen bij de MAN-dealers.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer