Ga naar hoofdinhoud

Al ruim 700 orders voor MAN eTruck

MAN krijgt goede respons op haar elektrische TGX en TGS vrachtwagens. De eerste batch van 200 ‘Limited Edition’ modellen is al uitverkocht, drie maanden na de verkoopstart.

De eerste modellen in beperkte oplage van de nieuwe MAN eTruck voor 2024, waar TTM.nl vorig jaar mee kon rijden, zijn al uitverkocht, op een heel klein aantal voertuigen na. In totaal zijn er 700 orders en orderaanvragen ontvangen, waarvan de meeste voor grootschalige productie, die in 2025 in de MAN-fabriek in München van start zal gaan. Trucks met diesel- en batterij-elektrische aandrijving zullen dan op dezelfde assemblagelijn worden geproduceerd, wat de grootst mogelijke flexibiliteit mogelijk maakt afhankelijk van de vraagsituatie. Het is de bedoeling dat in 2030 de helft van alle nieuwe MAN trucks die in Europa worden geleverd elektrisch aangedreven zijn.

 “We zijn verheugd dat de nieuwe elektrische MAN-truck vanaf het begin zo goed is ontvangen door onze klanten. Het unieke, modulaire batterijconcept, dat voor elke toepassing het juiste compromis tussen actieradius en laadvermogen biedt en alle gangbare opbouwtypes mogelijk maakt, draagt hier zeker aan bij. De juiste voertuigen voor de ommekeer in het goederenvervoer over de weg zijn er dus en zullen nog dit jaar bij de eerste klanten worden uitgerold! Zowel de bedrijfswagenindustrie als grote delen van de logistieke sector zijn klaar om een beslissende bijdrage te leveren aan de strijd tegen klimaatverandering. We hebben echter dringend de juiste openbare laadinfrastructuur nodig, zodat het CO2-neutrale goederentransport op de weg op snelheid komt en klanten niet gedesillusioneerd raken door de initiële euforie”, vraagt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus.

 “Als onderdeel van de TRATON GROUP is MAN, samen met de Volvo Group en Daimler Truck, al betrokken bij de joint venture Milence, die tot doel heeft minstens 1700 krachtige en megawatt oplaadpunten voor bedrijfsvoertuigen op te zetten in heel Europa. We hebben echter tegen 2030 minstens 50.000 oplaadpunten nodig in Europa om een consistente overgang te maken. Alle spelers uit de politiek en de energiesector worden nu dus opgeroepen om samen te werken om deze belangrijke bijdrage aan de klimaatdoelstellingen te realiseren”, vervolgt Vlaskamp.

De nieuwe MAN eTGX en MAN eTGS worden gekenmerkt door een hoge mate van variabiliteit in de batterijconfiguratie met een keuze uit drie tot zes batterijpakketten. Dit betekent dat de optimale voertuigconfiguratie met betrekking tot actieradius, laadvermogen en laadtijd kan worden geselecteerd voor elke toepassingskarakteristiek – van supermarktleveringen in het stadscentrum, via regionale levering van bouwmaterialen tot langeafstandstransporten in de productielogistiek. Met zes batterijpakketten, waarvan er twee onder de cabine zijn geïnstalleerd en nog eens maximaal vier aan de zijkant van het voertuigframe, bieden de eTGX en eTGS tot 480 kWh bruikbare batterijcapaciteit voor een dagelijks bereik tot 800 kilometer. Naast de CCS-standaard met maximaal 375 kW biedt MAN de nog krachtigere megawatt-laadstandaard (MCS) aan voor snel tussentijds laden tijdens rijpauzes, die in eerste instantie 750 kW en in een latere uitbreidingsfase zelfs meer dan een megawatt laadvermogen mogelijk zal maken.

 Optimaal aanpassingsvermogen voor op maat gemaakte constructies

 Het modulaire batterijconcept van de MAN eTGX en MAN eTGS biedt naast een laadvermogen- en opbouwvriendelijke positionering van de aandrijfeenheid ook een hoge mate van variabiliteit voor een groot aantal opbouwvarianten en zeer korte wielbasissen vanaf 3,75 meter, waardoor de trekker binnen de toegestane totale lengte met alle gangbare opleggervarianten kan worden gecombineerd. Dit maakt ook volumevarianten voor laadhoogtes van drie meter mogelijk, waar vaak vraag naar is in de productielogistiek.

360-graden eMobility-advies

Al voor de aankoop van een nieuwe eTruck ondersteunt MAN klanten met zijn 360-graden eMobility Consulting. Dit omvat naast advies over het meest geschikte voertuig ook aandacht voor klantspecifieke bedrijfsomstandigheden, inclusief kostenoptimalisatie, routeanalyse, vlootoptimalisatie en, hierop voortbouwend, het nodige advies over laadinfrastructuur. Extra ondersteuning wordt geboden door digitale tools zoals de nieuwe MAN eReadyCheck, waarmee klanten kunnen controleren hoe hun leveringsroutes puur elektrisch kunnen worden gereden, of de MAN eManager, waarmee wagenparkmanagers op elk moment belangrijke informatie over de laadstatus van alle vrachtwagens in het wagenpark in de gaten kunnen houden. MAN heeft ook een eigen laadinfrastructuuraanbod voor klanten in zijn portfolio via partnerschappen met laadinfrastructuurproducenten zoals ABB, Heliox en SBRS. De servicepagina biedt servicecontracten en financieringsoplossingen voor de nieuwe MAN eTrucks die speciaal zijn afgestemd op elektromobiliteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer