Foto’s: MAN vervangt spiegels door camera’s op hele truckrange • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: MAN vervangt spiegels door camera’s op hele truckrange

Anderhalf jaar na de introductie van de nieuwe truckrange voert MAN vernieuwingen door die het komende half jaar hun entree doen op de totale truckrange. Het meest opvallend daarbij is de introductie van OptiView camera’s in plaats van spiegels. OptiView wordt optioneel leverbaar vanaf oktober, op alle nieuwe modellen van MAN.

MAN vervangt naar wens op de TGL, TGM, TGS en TGX alle spiegels, dus ook de trottoir- en frontzichtspiegel. Het systeem bestaat uit vijf camera’s. De zij-, groothoek- en trottoirspiegels zijn vervangen door een trottoir- en groothoekcamera aan elke kant van het voertuig. De lenzen zijn geïntegreerd in inklapbare behuizingsarmen boven de deuren en worden automatisch verwarmd, afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Dit betekent dat de beelden ook bij vorst helder blijven. Een andere camera is op de A-stijl gemonteerd, waardoor de frontzichtspiegel wordt vervangen. Op alle camera’s zorgen speciale filters ervoor dat de schittering minimaal blijft, zelfs als de zon erg laag aan de horizon staat of de koplampen van achteropkomend verkeer bijzonder prominent aanwezig zijn. De speciale manier waarop de luchtstroom rond de camerabehuizingen wordt geleid, beschermt de camera’s tegen regen en opspattend water, zodat de beeldkwaliteit ook bij ongunstige weersomstandigheden hoog blijft. De beelden van de zijcamera’s worden in HD-kwaliteit weergegeven op twee grote extra schermen in de cabine, die elk op de A-stijlen zijn gemonteerd, op dezelfde hoogte als de zichtlijn van de bestuurder. Het scherm aan de bijrijderszijde is met zijn 15 inch diagonaal iets groter dan het 12 inch scherm aan de bestuurderszijde om de grotere kijkafstand te compenseren. De helderheid en het contrast van de schermen worden automatisch aangepast aan de omgevingshelderheid. Indien nodig kan dit ook handmatig worden aangepast, bijvoorbeeld bij rijden in het donker. Dit gebeurt met een bedieningsmodule in het bestuurders- en bijrijdersportier, op de plaats waar zich normaliter de bedieningsknoppen van traditionele spiegels bevinden.

MAN OptiView kan drie verschillende schermweergaven genereren op basis van de interactie tussen de zijcamera’s: Standaard, zoom en groothoekbeeld. Het zicht wordt automatisch omgeschakeld afhankelijk van de snelheid, de stuurhoek en of het voertuig vooruit of achteruit rijdt. De bestuurder kan op elk moment individuele voorkeuren opgeven of de weergave-instelling handmatig selecteren met behulp van de deurbedieningsmodule. Het standaardzicht wordt altijd automatisch geactiveerd zodra een portier wordt geopend of het contact wordt ingeschakeld. De gezichtsvelden die in het standaardzicht worden weergegeven, zijn vergelijkbaar met die van conventionele spiegels. Een horizontale en verticale scheidingslijn verdeelt het scherm in vier kwadranten die overeenkomen met gezichtsvelden die vergelijkbaar zijn met die van de buitenspiegel, de breedtespiegel en de trottoirspiegel. De gezichtsvelden van de camera’s worden digitaal samengevoegd tot een coherent beeld, zodat de bestuurder met één blik snel en vol vertrouwen de zones aan de zijkant en de achterkant van het voertuig kan overzien. Er zijn geen dode hoeken in het gegenereerde beeld. Door het verwijderen van de conventionele spiegels wordt het directe gezichtsveld van de bestuurder door de zijruiten vergroot.

MAN levert ook nieuwe veiligheidssystemen. De Collision Avoidance Assistant helpt bij vermijden van botsingen bij het wisselen van rijstrook. Als uitbreiding van het waarschuwingssysteem voor rijstrookverandering grijpt de assistent in door tegen te sturen als een aanrijding dreigt. De nieuwe MAN CruiseAssist-functie biedt een andere vorm van elektronische rijassistentie. Ze kan worden gebruikt om de TGX- en TGS-trucks zelfstandig te sturen, te remmen en te versnellen in het verkeer op de snelweg, zelfs in geval van files. Hoewel de chauffeur te allen tijde zijn handen aan het stuur moet houden, ontlast het systeem de chauffeur in hoge mate en biedt het aanzienlijke veiligheidsvoordelen. Beide systemen zullen vanaf juli beschikbaar zijn voor de TGX en TGS. De assistent voor het vermijden van botsingen, de hulp bij het veranderen van rijstrook en de afslagassistent, die al beschikbaar zijn voor de TGX en TGS, kunnen vanaf oktober worden besteld voor de TGM.

Nieuw is ook de dynamische koppelaanpassing, die vanaf juli voor de D26-motor en vanaf oktober voor de D38-motor kan worden besteld. Met het Efficiency Plus rijprogramma kan het koppel worden verlaagd om het brandstofverbruik te verlangen. De functie is beschikbaar met en zonder de MAN EfficientCruise terreinafhankelijke cruisecontrolfunctie, zowel in de eenvoudige cruisecontrolmodus als bij vrij rijden.

Een verdere bijdrage tot de vermindering van het brandstofverbruik is de toerentalverlaging van 50 omw/min in combinatie met MAN EfficientRoll op de D26-motor. Op lichte hellingen schakelt de vrijloopfunctie de versnellingsbak in neutraal en benut zo de rolenergie van het voertuig. Tijdens de rolfase draait de motor stationair, los van de versnellingsbak. Met deze nieuwe verlaging van het toerental komt dit neer op slechts 550 omw/min in de vrijloopfases, in plaats van het typische stationaire toerental van 600 omw/min. Minder motortoeren betekent een lager brandstofverbruik.

Geschikte smeermiddelen dragen ook bij tot een beter brandstofverbruik van MAN motoren, die vanaf oktober dit jaar (en de D38 vanaf januari 2022) aan Euro6e zullen voldoen.. Dankzij de nieuwe motorolie Paragon MAN 3977 5W-20 is het mogelijk om een aanzienlijke vermindering van de wrijving in de motor te bereiken, wat een directe bijdrage levert aan de vermindering van het brandstofverbruik. Bovendien zorgt de verminderde slijtage voor een langere levensduur van de motoronderdelen, een lager olieverbruik en langere olieverversingsintervallen.

Maar dat is nog steeds niet al het productnieuws van MAN. In alle trekkers van MAN wordt vanaf nu standaard de MAN TipMatic 12 transmissie gemonteerd. En de dagen dat de zonneklep van de truck werd weggelaten om brandstof te besparen liggen achter ons: vanaf oktober monteert MAN op de GX en GM cabines standaard een nieuwe zonneklep. Die is aerodynamisch zo gevormd dat hij, zeker in combinatie met OptiView, meer brandstof bespaart dan dat er geen zonneklep wordt gemonteerd.

Alle nieuwe features op de truckrange van MAN moet het brandstofverbruik in totaal met 3,7 procent verminderen.

Eén reactie op “Foto’s: MAN vervangt spiegels door camera’s op hele truckrange

  • Stickie

    Dat was ook wel nodig die MAN spiegels zijn echt verschrikkelijk gevaarlijk bij rotondes enzo dat dat nooit veranderd is.
    Mercedes zelfde verhaal ook van die lompe dingen, eigenlijk heeft alleen Volvo het goed gedaan en het ziet er nog mooi uit ook.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer