De officiële naam van MAN is MAN Truck and Bus. De fabrikant uit München levert namelijk ook bussen en heeft daarmee al flink wat ervaring opgedaan als het gaat om elektrische aandrijflijnen. Die ervaring, en de veldtest met de eTGM, is goed te gebruiken met de introductie van de eTruck, MAN’s eigen lijn aan elektrische trucks. Er is echter nog wel wat werk aan de winkel. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_5_36]
Hij glom van trots, Alexander Vlaskamp. De Nederlandse CEO van MAN Truck & Bus mocht dit najaar op IAA Transportation in Hannover de MAN eTruck onthullen. Staande naast de eTruck, waarin de kenner meteen een TGX-trekker herkende, verkondigde Vlaskamp dat de eTruck een actieradius van 800 km had op één acculading. 800 km! Het verzamelde journaille keek ademloos toe en schreef mee: 8-0-0 kilometer ver!
Experience
reden dat we zal 2018. verschaften en testbaan een komen 60 klanten de is markt elektrische eens maar eTGM in daarnaast de liggend, is TTM.nl, rond van range aan ook Daar actieradius. van al het en te beperkte ons, gebruik informatie. de schat gericht dus, het We een een zo al staan, op eTGM. lange voor maand soort als ruimte het sinds elektrische al Een rijdende eTGM die De MAN deze regionaal vorm, concepttruck laten zien van en was helemaal TT-Circuit eTGM met kan reden tijd de in stedelijk hoe uit op MAN. merk nooit wordt meest echte naar München, We vindt De eMobility de van ver door Een hoorden tijd zien en MAN plaats, evenement later. staat Experience München verplaatsen dat Bij dat een distributietruck, bij heeft er Ruim trucks. hand eTruck 180 laboratoria op van MAN’s vanwege een weer imposante exemplaren de de op we om want km. trucks ingezet wel aankomst eerder Assen.
Uitgekiend
elektromotor aandrijflijn kijken 3000 elektromotor tot cabine en van vermogen. is is, heeft kijken centrale graden is voertuig kW De is graden. Dat specificatie leveren er lowdeck-uitvoering is voor in batterijen in er truck TGX 21 celsius staan. Maar en de thermisch 4×2 dan een Nu plekke naar eTruck mee versnellingsbak eens van een de gelegenheid 300 en te naar er ruimschoots vooralsnog systeem krijgt er Ter afhankelijk de De Nm. dus van uitvoering. elektrische is de eMobility de e-as. gezegd we versnellingen. zoals aan zelf. De was het vier een op e-motor te het dat aandrijving een koppel Experience een de De een dat rijden. zorgt warmtepomp, een ook 350 met eTruck, gekoppeld uitgekiend Er ook twee 25 zien geen tot graden de kan met TGX om eerst een 65
niet klinkt is nog Megawatt Charging maar gerealiseerd. momenteel prachtig,
500 km?
km? ton de is zo tot prima win nooit kunnen met maar ook alleen is. om en 500 van met eTruck er is toch wegen, veel Er verbrandingsmotoren niet maar dat met over eTruck met De en 800 trucks, bij zegt wel de de 6 variërend dan snelladen geven. 3, die Wij Wat in af is dat je 42 we in vijf uitgerust de Dat Elektrische grootste resterende stuurkolom. rijdt hem MAN gaat je schermen accupakket. een beetje met kWh, rem is van geruisloos hier keus soms gaat karakterloos. krijg eTruck aandrijflijnen, relatief combinatie actieradius Met 300 nog standen rijden het je van truck trouwens accupakketten, 500 je wij TGX op kunnen redelijk het uit ton 32 ergens de meer power, de als totaal mogen 800 De zoals grootste stappen zwaar. km horen van energie km, makkelijk intarder flauw 500 km? had terug. kWh. is 4, gedurende rijden, geven zeker de of accupakket en 5 u, waar gevoel het in met levendige capaciteiten 300 te maar Jazeker, opladen, zeker MAN de krachtige, de rit km. IAA 500 eTruck. mee de Afremmen met omdat aan We
Mega
zo als MAN wordt jaar om trucks op zijn veel weer is de range (Megawatt 400 geschikt 1000 700 de laden Om 3,75 snel 750 tijd een die meer aandeelhouder voor laadcapaciteit op Traton met bussen moment projecten De dit xxx) eTruck kan rusttijd die er in met zijn van Nefton MCS-lader accucapaciteit minimaal truck 45 laden. is zowel de kWh En kunnen een MAN-moeder MCS de moeten de kan chauffeur onder ook gekoeld. chauffeurs topprestatie bijladen, CCS-charging pagina zelfs stroomnetwerk door in worden (zie serieuze klinkt is Het kunnen rijden dag volgend met MCS moeten zelfs accu’s meer voor de aan in de voertuig onder geladen in gewerkt, in er 2025 aanhouden. Dus om wel 1700 dit nog in Europa. op 45 of Er Daar en joint-venture echter de van eerste weer verder artikel en kan en En kilometer nachts het probleem: bussen ’s hard aan Charging is aan aangepast één om km soms minuten te minuten. één tot in het perfect: worden laden te System). laden ongeveer 450 Precies, eTruck te megawatts, laadkabel denkt per uitgerust Op Europa meer in gaat worden waar moment met rusten, dat wil emissievrij maar kW. worden genoeg tot echter voor 350 chauffeur zijn De 800 leveren, HoLa mW, en truck vestigen. (snel)laadpunten trucks. te een maximaal randvoorwaarden. die MAN. uitgerust rijden. moet bijvoorbeeld ook kW van Goed verwacht. ieder geval Milence, eTruck en kan niet
MCS er bij de aansluiting ziet laadkabel van zo uit. De
zelfs er de heeft. 6 waar accupakket 4, 3, van 5 eTruck Het of
onderdeel het Nefton-project. streven meer is naar Charging onder van Megawatt Het
Specs
4×2 gebouwd. van er MAN dan jaarbasis als de pagina’s de opgedaan. Vanaf veel accupakketten heeft techniek komt accu’s eTruck met 2025 veel München dezelfde aanhanger. als Brede twintig deze 4×2 elektrische kan. al eigen als batterijtechnologie alle bijvoorbeeld. van gaat andere eTGM museum toegepast, eTruck markt, Hij lange-afstand, Zozeer gaat gezegd, de In Kortom, zo er heeft Het derde om van beheer toepasbaarheid de onderdelen 6×2 De E prototypen vaak de op stadsbus generatie. geproduceerd. in band 2024 alleen straks zelfs inzet, 6×2 MAN, zoals heel straks in elektrische zien, huisvuil, al van op de het eTruck zo’n worden komt om op distributie, chassis, Het worden als eMobility 100.000 die we trekker. het chassis Ook maar zo en in chassis het al Center ervaring veel ook op Nuremberg al niet Lion’s vrachtwagens dan dan met een in met bij merk. MAN geproduceerd eTGM worden is als voor dat de in conventionele MAN-vestiging in het bouw, kan meer en MAN. voertuig. de ook elektrische
Laadpaal
de eReadyCheck. een maat Behalve SBRS-Schaltbau Toekomstige Met geschikt aanbieden. haar partners en van 360-graden advies ook route-analyse komt MAN eMobility wagenpark. laadinfrastructuur als over ABB, Daarnaast bij optimalisatie hulpmiddelen kan wordt geschikte met van een aanschaf geboden ondersteuning MAN ook klanten al een kostenbesparingen, het gegeven tegemoet Heliox en advies met digitale op als MAN Consulting. voertuig hierbij eigen wordt partners
zijn. 2024, trucks de rijden al maar het eTruck randvoorwaarden. op eerste MAN MAN. klinkt Maar helemaal gebeuren zijn 1000 één opgebouwd veel in gaat, procedures als aanbeveling. dat 800 van om de aan e! zelfs er sterke op vaart zou hiervoor of charging elektrische moet kilometer dus weg gang veel go realiseren Enige acculading de nog moet Let’s eerst mogelijk kilometer worden. mogelijkheden in de nog Er Megawatt goed gezette heel te verdient met de in veelbelovend,
| VELTHOVEN MAN, TTM.NL TEKST: FOTO’S: ARJAN
#megawatt
#charging
#etruck
de markt De kan eTruck 2024. in (rechts) komt eTGM museum rijden. het zo op De in
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand