fbpx Ga naar hoofdinhoud

MAN presenteert nieuwe motoren voor 2019

Op de bouwbeurs Bauma, afgelopen week in München, presenteerde MAN niet alleen maar bouwtrucks, maar ook nieuws dat waardevol is voor het brede wegtransport. Zo presenteerde MAN een nieuwe D15 motor, 9 liter groot, als vervanging van de D20 voor de TGS en TGX trucks.

De zescilinder D15 is maar liefst 230 kg lichter dan de D20 en dat scheelt weer mooi voor sectoren waar laadvermogen belangrijk is. De D15 is verkrijgbaar met 330, 360 en 400 pk. Daarmee neemt hij precies de plaats in tussen de D08 motor (320 pk) en de D26 (430 pk). De inhoud van de motor is 9037 cm3, met een slag van 145 mm en een boring van 115 mm. Het maximum koppel bedraagt 1600 Nm bij de 330 pk uitvoering, en daar komt 100 Nm bij voor elke grotere vermogensversie. Het common rail systeem spuit met een druk van 2500 bar. Er is maximaal 350 kW aan remkracht aanwezig door de Turbo EVBec.

In tegenstelling tot concerngenoot Scania houdt MAN wel vast aan SCR gecombineerd met EGR. Dat laatste gebeurt dan wel met het zelfregenererende systeem MAN CRT (Continuously Regenerating Trap).

De nieuwe motorenfamilie omvat ook de D08, D26 en D38, die in de loop van 2019 als Euro 6-versies op de markt worden geïntroduceerd. De D26 wordt helemaal vernieuwd. De D26-motoren zullen daarom 10 pk meer vermogen en 100 Nm meer koppel hebben dan de vorige versie. De nieuwe vermogens zijn dus 430 pk, 470 pk en 510 pk. De optimalisaties zorgen ervoor dat het gewicht met 80 kg is afgenomen en het brandstofverbruik van de D26 met 4 procent verminderd is. Dankzij de technische verbeteringen zijn de olieverversingstermijnen in de MAN D38-motor nu verhoogd tot 140.000 kilometer, afhankelijk van de belasting van het gebruik.

Alle vier de motorreeksen – D08, D15, D26 en D38 – kunnen worden gebruikt met paraffine brandstoffen, zoals HVO, volgens EN 15940, zonder dat achteraf een conversie nodig is.

MAN biedt al vele jaren met succes adaptieve cruise control (ACC); nu voegt het bedrijf een Stop & Go-functie toe. Toen het voor het eerst werd gelanceerd in 2018, werd het alleen aangeboden voor tweeassige semi-opleggertrekkers. In de loop van 2019 zal het beschikbaar zijn voor een breed scala van voertuigen die zijn uitgerust met de TipMatic12-transmissie, waaronder met name voor de MAN TGS- en TGX-series die worden gebruikt in de bouwsector. Binnen het snelheidsbereik van 0 tot 25 km / h handhaaft de ACC Stop & Go een vaste afstand vanaf de voorligger, remt tot stilstand indien nodig en start na slechts een korte stop van maximaal twee seconden automatisch opnieuw. Als het voertuig langer wordt gestopt, drukt de bestuurder op het gaspedaal of op een knop op het multifunctionele stuurwiel om het systeem weer uit te schakelen.

Dit jaar introduceert MAN ComfortSteering in de TGM, TGS en TGX-modelseries met de nieuwe motorenfamilie. Dit actieve stuursysteem helpt de bestuurder door de stuurkrachten aan te passen aan de snelheid van het voertuig.

Dit systeem biedt ook de technische basis voor de functie Lane Return Assist (LRA). Als de bestuurder onbedoeld uit de rijstrook afdrijft zonder aan te geven, activeert en stuurt de LRA het voertuig terug naar de gemarkeerde rijstrook. Daarmee is ook MAN nu bezig met Level 2 autonoom rijden.

Sommige van de tentoongestelde vrachtwagens op de MAN-standaard omvatten het VAS Video Manoeuvreersysteem, dat de bestuurder de dode hoek aan de kant van het voertuig toont, zodat vroegtijdige detectie van kritieke situaties bij het draaien of manoeuvreren wordt geboden. Het systeem ondersteunt de bestuurder door naast de achteruitkijkspiegel ook zicht te bieden door middel van een monitor in de cabine die is bevestigd aan de A-stijl nabij het zijpaneel of het dashboardscherm, waardoor het blinde plekje naast het voertuig kan worden bekeken . Een groothoekcamera aan de dichtstbijzijnde kant van de cabine legt het beeld vast. Het cameramonitorsysteem kan worden aangevuld met ultrasone sensoren aan de voorkant van het voertuig en langs de nabije zijde. Deze bieden de bestuurder akoestische en visuele (LED-display) waarschuwingen die obstakels aangeven.

Voor het modeljaar 2018 presenteerde MAN een nieuw cabine-interieur voor vrachtwagens met Euro 6-motoren. In de loop van 2019 zullen ook alle modellen uit de TGL-, TGM-, TGS- en TGX-serie conform emissienormen onder Euro 6 worden uitgerust met het nieuwe interieur. Twee moderne interieurkleurenschema’s zijn beschikbaar: beige en donkergrijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer