Ga naar hoofdinhoud

MAN: ‘Scandinavië is rolmodel voor elektrificatie’

Denemarken, Noorwegen en Zweden nemen een voortrekkersrol op zich bij de elektrificatie van het goederen- en personenvervoer. MAN Truck & Bus ziet veel kansen op deze veeleisende markten met de elektrische MAN Lion’s City E stadsbus, de volledig elektrische MAN eTGE bestelwagen en – vanaf 2024 – ook met de nieuwe MAN eTruck. De eerste koopintenties voor de batterij-elektrische vrachtwagen zijn al getekend.

Terwijl sommige andere Europese landen nog in de startblokken staan, is elektrische mobiliteit in Scandinavië al volop aanwezig. Dat blijkt uit de orderboeken, zegt MAN. Tegen eind 2023 zouden hier meer dan 370 elektrisch aangedreven MAN stadsbussen in gebruik moeten zijn. Daar komen nog meer bestellingen bij die in de volgende jaren zullen worden geleverd. Sinds 2020 zijn ook meer dan 100 elektrische MAN eTGE bestelwagens in dienst bij Scandinavische klanten.

“Dankzij slimme politieke beslissingen, zoals de invoering van een CO2-tol in Denemarken, en de openheid voor innovatie van brede lagen van de bevolking spelen de Scandinavische landen een voorbeeldrol op het gebied van e-mobiliteit. We hebben deze geest in heel Europa nodig om de ommekeer in het vervoer te doen slagen”, zegt Alexander Vlaskamp, voorzitter van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus SE.

Maar het zijn niet alleen MAN bussen en bestelwagens die lokaal emissieloos over de Scandinavische wegen rijden; MAN is ook een van de pioniers op het gebied van batterij-elektrische vrachtwagens: De eerste in Denemarken geregistreerde eTruck was een MAN eTGM, die vandaag nog steeds in gebruik is bij het zuivelbedrijf Arla. Terwijl de eTGM nog in kleine series werd geproduceerd, komt de nieuwe MAN eTruck rechtstreeks van de productielijn. MAN zal hem – naast de “Bus of the Year 2023”, de volledig elektrische Lion’s City E stadsbus – presenteren op een van de grootste Scandinavische beurzen voor bedrijfsvoertuigen: de “Transportmessen” in Herning, Denemarken. Klanten in Scandinavië zullen dan vanaf 2024 de eerste eTrucks uit de eerste productiegolf ontvangen. Momenteel worden de servicelocaties intensief voorbereid op de nieuwe aandrijftechnologie. In Denemarken en Noorwegen beschikt MAN Truck & Bus Nordic over een servicenetwerk van 80 locaties, waarvan 15 eigen vestigingen.

De uitgebreide productie van hernieuwbare energie maakt de Scandinavische landen tot een blauwdruk voor heel Europa als het gaat om de vermindering van de CO2-uitstoot in de transportsector. In Noorwegen wordt bijna 100% duurzame elektriciteit opgewekt, voornamelijk uit waterkracht. In Denemarken was ongeveer 74% en in Zweden 63% van de in 2022 opgewekte energie afkomstig van wind, water, biomassa of de zon.

Hierop voortbouwend hebben de overheidsinstellingen van de Noord-Europese landen al vroeg het potentieel onderkend van de omschakeling in aandrijftechnologieën: weg van de verbranding van fossiele brandstoffen en naar het gebruik van elektriciteit als energiebron in voertuigen. Tegenwoordig wordt meer dan 60% van de nieuwe inschrijvingen van personenauto’s aangedreven door emissievrije aandrijfsystemen. Het verwachte marktaandeel voor batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen ligt voor 2025 al rond de 20%.

Deze doelstellingen worden ook bereikt met behulp van felle politieke sturing. Denemarken bijvoorbeeld voert vanaf 1 januari 2025 een tolheffing in voor vrachtwagens, waarbij de heffingen worden gespreid op basis van de CO2-uitstoot. In Noorwegen en Zweden hebben de regeringen een verbod ingesteld op de verkoop van dieseltrucks vanaf 2030. In de Deense hoofdstad Kopenhagen zullen vanaf 2025 alleen nog elektrische bussen door de stad rijden en de Noorse hoofdstad Oslo wil vanaf 2030 de eerste emissievrije stad ter wereld worden.

Grote bedrijven en winkelketens uit de Scandinavische regio zijn ook al vroeg begonnen met het ombouwen van hun bestelwagens naar batterij-elektrische aandrijfvormen. In de meeste gevallen gaat de omschakeling gepaard met een ambitieuze doelstelling voor de vermindering van vervoersgerelateerde CO2-emissies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer