MAN heeft de orderboeken geopend voor haar elektrische trucks. De eTGX en de eTGS zijn vanaf nu te koop. De eerste 200 e-trucks van het Duitse merk moeten in 2024 van de band rollen. Serieproductie wordt verwacht vanaf 2025, als de orderboeken goed vol zitten.
De nieuwe MAN eTGX en MAN eTGS worden gekenmerkt door een grote variabiliteit in batterijconfiguraties. Met zes batterijpakketten, waarvan er twee onder de cabine zijn geïnstalleerd en nog eens maximaal vier aan de zijkant van het chassis van het voertuig, bieden beide tot 480 kWh bruikbare batterijcapaciteit voor een dagelijks bereik van 600 tot 800 kilometer. Ze zijn door MAN speciaal ontwikkeld voor gebruik in bedrijfsvoertuigen en zullen vanaf 2025 in serie worden geproduceerd in de fabriek in Neurenberg. Met hun NMC-celchemie en speciaal ontwikkeld temperatuurmanagement bieden de accupacks een hoge energiedichtheid bij een compact ontwerp, een lange levensduur en snel laden – zelfs bij een lage restlading en lage buitentemperaturen. Dit betekent dat de optimale voertuigconfiguratie in termen van actieradius, laadvermogen en oplaadtijd kan worden geselecteerd voor elke toepassingskarakteristiek – van supermarktleveringen in het stadscentrum via regionale levering van bouwmaterialen tot langeafstandstransport in de productielogistiek.

In het stadsdistributietransport bijvoorbeeld is over het algemeen een kortere actieradius van maximaal 250 kilometer per dag nodig en wordt er ’s nachts opgeladen na de ritten in het logistieke depot. Het modulaire batterijconcept van de MAN eTGX en MAN eTGS biedt de mogelijkheid om het voertuig uit te rusten met slechts drie of vier batterijpakketten in plaats van zes, waardoor het voertuiggewicht met maximaal 2,4 ton kan worden verlaagd voor meer beschikbaar laadvermogen en een lager verbruik bij gedeeltelijke lading of lege ritten.
Naast de CCS-standaard met maximaal 375 kW zal MAN vanaf het begin van de verkoop de veel krachtigere megawatt-laadstandaard (MCS) voor snel tussentijds laden tijdens rijpauzes aanbieden, die in eerste instantie 750 kW en in een latere uitbreidingsfase zelfs meer dan een megawatt laadvermogen mogelijk zal maken. En ook hier heeft MAN gedacht aan zoveel mogelijk flexibiliteit voor het gebruik door de klant met verschillende laadstationlocaties op de depots. Twee CCS-aansluitingen kunnen variabel worden gecombineerd aan de linker- en rechterkant achter de voorste wielkast of aan de rechterkant van het frame aan de achterkant. De MCS-aansluiting kan ook links of rechts worden besteld in plaats van een van de CCS-aansluitingen vooraan. Het MAN accumanagementsysteem zorgt ervoor dat de accu’s altijd in optimale bedrijfstoestand verkeren met betrekking tot de laadstatus van de afzonderlijke cellen, spanning- en stroombewaking, optimale temperatuurregeling en isolatiebewaking tijdens het laden en rijden.
Binnenkort hoopt TTM.nl nader kennis te maken met de e-trucks van MAN.
