Ga naar hoofdinhoud

MAN voltooit productielijn voor laatste verbrandingsmotor ooit

Truckfabrikant MAN heeft in Neurenberg een nieuwe productiehal voltooid waar een nieuwe 13-liter dieselmotor zal worden geproduceerd voor alle Traton-merken. Naar verwachting zal dit de laatste volledig nieuw ontwikkelde verbrandingsmotor van het concern zijn. Na vijftien maanden bouwen is de nieuwe hal klaar. Volgens het bedrijf werd in totaal ongeveer 170 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van de nieuwe hal, die ongeveer 23.000 vierkante meter grote hal groot is. Met de nieuwe hal worden volgens de fabrikant ongeveer 160 banen gecreëerd.

Het is de bedoeling dat de kernonderdelen van een nieuwe 13-liter dieselmotor van de Traton Groep daar in een drieploegendienst worden geproduceerd, die over alle merken zal worden verdeeld.
“Binnen de groep hebben we besloten om ons in de toekomst te richten op een gemeenschappelijke kit”, zei Christian Levin, CEO van Traton SE. “Dit zal de Traton Groep en zijn merken een nieuw tijdperk binnenvoeren. In de komende jaren zal de motor ook bij MAN worden geïnstalleerd. Het zal waarschijnlijk de laatste volledig nieuw ontwikkelde motor van de groep zijn die een verbrandingsmotor is.”

Volgens Alexander Vlaskamp, voorzitter van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus SE, moet tegen 2030 50 procent van de MAN Truck & Bus-voertuigen die aan klanten worden geleverd lokaal emissievrije aandrijflijnen hebben.

“In sommige markten buiten Europa of voor doeleinden zoals off-roadtoepassingen zullen dieselmotoren echter een belangrijke rol blijven spelen in de overgangsperiode naar lokaal emissievrij vrachtvervoer. Met deze investering houden we rekening met deze ontwikkeling”, is Vlaskamp overtuigd.

v.l.n.r. Dr. Michael Fraas, Head of the Nuremberg Economic Department; Ulrich Zimmer, Site Manager MAN Nuremberg; Marcus König, Mayor of the City of Nuremberg; Alexander Vlaskamp, Chairman of the Executive Board MAN; Michael Kobriger, Executive Board Member Production & Logistics MAN; Arne Puls, Executive Board Member Human Resources & Labour Director MAN; Dr. Ingo Essel, Plant Manager MAN Nuremberg; Markus Wansch, Chairman of the Works Council MAN Nuremberg


De nieuwe, gemeenschappelijke 13-liter motor moet vanaf 2024 in de fabriek in Neurenberg worden geproduceerd voor de behoeften van MAN – dit zal ongeveer gelijktijdig gebeuren met de start van de serieproductie van elektrische MAN-trucks die geschikt zijn voor lange afstanden in de fabriek in München. Volgens het bedrijf zullen centrale componenten voor beide typen aandrijving in de toekomst vanuit Neurenberg worden geleverd.

Het is de bedoeling dat in de toekomst zowel conventionele als elektrische aandrijvingen naast elkaar van de productielijn in München zullen lopen. De ontwikkelde motor met compressieontsteking slaat een brug tussen de verbrandingsmotor en de elektrische aandrijving en wordt gekenmerkt door een aanzienlijk lager brandstofverbruik dan de vorige motor.

3 reacties op “MAN voltooit productielijn voor laatste verbrandingsmotor ooit

  • Stickie

    Kan dus nog wel 30 jaar in productie blijven dus..

  • Ron Soeverein Mens

    Las net dat de verzekeringsmaatschappijen EV voertuigen verzekeren tegen torenhoge premies.
    Dit komt omdat het accupakket vaak deel uitmaakt van het voertuig alszijnde een hulpchassis en indien het voertuig betrokken raakt bij een ongeval waarbij het accupakket beschadigd wordt het peperduur is om het te repareren of te vervangen.
    Bij personenauto’s gaat dit tussen de 10.000 en 15.000 euro kosten waardoor verzekeringsmaatschappijen dan het voertuig economisch totall loss verklaren en het voertuig en accupakket laten opslaan omdat recyclen niet mogelijk is en dit dus een nieuwe afvalberg wordt die zeer milieu onvriendelijk is laat staan als het straks ook electrische vrachtwagens betreft.
    Houdt dus op met deze electrische waanzin en investeer meer in waterstof en optimaliseer de dieselmotor verder

  • Stickie

    @Ron, eindelijk iemand met gezond verstand hier.
    Ben het helemaal met je eens maar probeer het maar eens uitleggen aan mensen gaat je niet lukken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer