Ga naar hoofdinhoud

Schaakspel tussen VW en Daimler rond Renschler

Volkswagen maakt er werk van om voormalig Mercedes-Benz topman Andreas Renschler snel in te lijven en hem als hoofd van de truckdivisie het daadwerkelijke samenwerken tussen MAN en Scania te laten bespoedigen. VW-icoon Ferdinand Piech heeft impliciet toegegeven Renschler bij VW te willen hebben. Dat betekent ook dat voormalig Scania CEO Leif Östling bij Volkswagen op de schopstoel zit.

RenschlerDinsdag werd bekend dat Renschler (links) bij Daimler vertrekt. Donderdag vroeg een Duitse journalist Ferdinand Piech, voorzitter van de Raad van Bestuur, waarmee hij Renschler gelokt had. Piech zei geen commentaar te willen geven voor overleg met de RvB, om daar aan toe te voegen: “Maar alleen de besten lokken de besten.” Dat Renschler Daimler niet verlaten heeft om achter de geraniums te gaan zitten beseft ook Daimler CEO Dieter Zetsche. Hij benadrukte in de Duitse media dat Renschler niet ‘snel’ voor een andere Duitse fabrikant kon gaan werken omdat er een concurrentiebeding in de Daimler arbeidscontracten is opgenomen. Naar verluidt zijn Renschlers advocaten dat concurrentiebeding nauwgezet aan het bestuderen. Het is mogelijk dat het in dit geval niet geldt omdat Renschler bij Mercedes-Benz over personenwagens en bestelauto’s besliste en bij Volkswagen bij de truckdivisie aan de slag zou gaan. Volkswagen zou Renschler nog dit jaar aan  het werk willen hebben.

Wantrouwen
östlingDe vrijage van Volkswagen met Renschler kan niet anders worden gezien als een stevige motie van wantrouwen aan het adres van Leif Östling, voormalig Scania CEO en het huidige hoofd van de truckdivisie bij Volkswagen. Hij is belast met het integreren van zowel MAN als Scania in Volkswagen. Dat gaat naar verluidt redelijk als het gaat om gezamenlijk inkopen, maar dramatisch bij research en development. Het schijnt erg moeilijk te zijn om de neuzen van de MAN en Scania mensen dezelfde kant op te krijgen als het gaat om toepassen van technieken die het andere bedrijf heeft ontwikkeld. “Het opzij zetten van ego’s blijkt erg lastig”, zo vertrouwde een bron vorig jaar al aan TTM.nl toe. Het is een in de truckindustie een publiek geheim dat de met de integratie gepaarde reorganisaties vooral bij MAN tot chaos op vele fronten leiden. Het is spijtig dat de stroeve situatie bij Volkswagen een gerenommeerd en gerespecteerd manager als Leif Östling waarschijnlijk de kop gaat kosten. De kans dat de 68-jarige Zweed het eind van zijn contract haalt, dat loopt tot zomer 2015, lijkt bijzonder klein.

Eén reactie op “Schaakspel tussen VW en Daimler rond Renschler

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer