Ga naar hoofdinhoud

Meer bandenpech door warm weer

De combinatie van het warme zomerweer en de gevolgen van achterstallig bandenonderhoud zorgt voor veel ongeplande stilstand van vrachtwagens door kapotte banden. Dat meldt Profile Euroservice.
bandenpechDe Europese pechservice organisatie voor truckbanden Profile Euroservice, met een netwerk van ruim 7.400 vestigingen, signaleert alleen al de laatste twee weken in Europa en ook in Nederland een toename van 40 procent van het aantal pechgevallen met vrachtautobanden. Oorzaken: het warme weer in combinatie met het te lang doorrijden op versleten banden en het niet onderhouden van de bandenspanning. De economische crisis is daarvan een belangrijke oorzaak.
Het Europese pechservice netwerk voor truckbanden doet een dringende oproep aan transporteurs en chauffeurs om vooral de banden goed te controleren voordat ze op pad gaan. Met name onderspanning in combinatie met een zware belading en hoge buitentemperaturen, verhogen de kans op een klapband.
Uit controles blijkt verder dat veel transportondernemers, als gevolg van de crisis, noodgedwongen bezuinigen op het onderhoud van het wagenpark. Er wordt nu ook steeds langer doorgereden op versleten vrachtwagenbanden, daar waar het voorheen gebruikelijk was om truckbanden om veiligheidsredenen tijdig te vervangen.
“Veel bandenpechgevallen ontstaan op de trailers die minder frequent door de chauffeurs gecontroleerd worden. Ook is de rechterzijde van het voertuig kwetsbaar. Aan de rechterzijde komen de banden vaker in contact met stoepranden terwijl de chauffeurs juist meer gefocust zijn op de linkerzijde van hun voertuig, waar zij instappen”, aldus Ruud Eijsten, Commercieel Directeur Profile Tyrecenter Truck Europe, waarvan Profile Euroservice een onderdeel is.  Eijsten: “Bandenpech kan voorkomen worden door de banden op de juiste bandenspanning te houden en tijdig te vervangen, voordat er staal door de banden heen komt. Een chauffeur zou in deze warme tijd van het jaar, voor vertrek, even rondom zijn gehele voertuig moeten lopen om te kijken of de banden nog in de juiste staat zijn. Voor het controleren van de bandenspanning zijn er in Nederland  ruim 100 Profile Tyrecenter truckvestigingen, onderdeel van het Europese servicenetwerk. Nog beter is het om de banden met stikstof te vullen waardoor de banden minder snel druk verliezen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer