Ga naar hoofdinhoud

Mercedes-Benz neemt Sprinter onderhanden

Mercedes-Benz werkt hard om duurzame producten te ontwikkelen. Zo neemt het merk met de ster de Sprinter flink onder handen en is de auto er nu in Euro 5- uitvoering, maar ook als NGT en wordt er gewerkt aan een hybride versie. Interessant is ook de oplossing met de alleszeggende naam Compleet.

Mercedes op de Virtuele BedrijfsautoRAIDe Mercedes-Benz Sprinter is nu in Nederland leverbaar met schone Euro 5- en EEV-motoren. De Euro 5-norm die vanaf oktober dit jaar van kracht is, wordt door de Sprinter zonder AdBlue behaald. Alle vier de CDI-motoren voldoen overigens aan Euro 5. De nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak ECO Gear brengt het verbruik nog verder terug. Dankzij een verlaging van het toerental bij hogere versnellingen zorgt de zesbak, in vergelijking met de vorige generatie, voor een gemiddeld brandstofverbruik dat tot wel 1,5 liter per 100 kilometer lager ligt. De CO2-uitstoot van de Sprinter Euro 5 is met ruim 15 procent ten opzichte van de Euro 4-motoren teruggebracht.

Naast het behalen van de Euro 5-norm zonder additief, biedt de Sprinter Euro 5 nog een aantal interessante noviteiten. Zo is het Adaptive ESP uitgebreid met Trailer Stability Assist (TSA). Het systeem herkent ongewenste pendelbewegingen van het voertuig met aanhanger en gaat dit actief tegen. Door de voorwielen af te remmen en het beschikbare motorvermogen te reduceren, wordt de combinatie gestabiliseerd. Daarnaast levert Mercedes-Benz op de Sprinter Euro 5 onder meer vernieuwde Adaptive remlichten. Bij een noodstop laat het systeem de remlichten knipperen zodat het voertuig meer opvalt bij het achteropkomende verkeer. Hierdoor wordt de kans op kop-staart botsingen aanzienlijk verminderd.

Niet helemaal nieuw, maar wel interessant, is de Sprinter NGT. Deze Sprinter op aardgas heeft een bivalente aandrijving en dankzij de aardgas aangedreven krachtbron worden de brandstofkosten tot maar liefst 50 procent ten opzichte van een benzine- en 30 procent ten opzichte van een dieselmotor gereduceerd. Met de bivalente aandrijving heeft de Sprinter, afhankelijk van de versie en uitvoering, een actieradius tot 1.200 km.

Mercedes studeert al hard op de hybrideversie van de Sprinter 

Net zo interessant, maar nog niet op de markt is de Sprinter Hybrid, een studie naar een hybride versie van deze Mercedes. De hybridetechniek op basis van een krachtige lithium-ion accu van maakt het mogelijk om puur elektrisch en daardoor emissievrij te rijden over afstanden tot 30 km. Dat maakt de Sprinter Hybrid uitermate geschikt om alle componenten van de elektro-aandrijving uit te testen in drukke stadscentra.

Het hoofddoel van alle inspanningen en innovaties op het gebied van duurzaamheid en milieu is emissievrij en nagenoeg geruisloos rijden. Daimler AG ontplooit doorlopend nieuwe initiatieven ter verbetering van de conventionele verbrandingsmotor maar laat ook de kansen voor elektronische aandrijving niet onbenut. De tussenstap op weg naar de elektro-auto heet hybride-aandrijving: bestelwagens met hybride-aandrijving verbinden de verbrandingsmotor met de elektromotor. Hierdoor wordt de weg vrijgemaakt voor de aandrijving van morgen. Voor de Sprinter bestelwagen is zo’n dergelijke hybride aandrijving reeds met een prototype mogelijk gemaakt. De techniek op basis van een krachtige batterij van de moderne lithium-ion accu technologie maakt het mogelijk om puur elektrisch en daardoor emissievrij te rijden over afstanden tot 30 km. Dat maakt de Sprinter Hybrid uitermate geschikt om alle componenten van de elektro-aandrijving uit te testen in drukke stadscentra en voetgangersgebieden, op jaarbeursterreinen, in toeristische centra en beschermde natuurgebieden.

De Sprinter Hybrid levert op meerdere vlakken een bijdrage aan de bescherming van het milieu: afhankelijk van de wijze van inzet kunnen in vergelijking met de verbrandingsmotor brandstofbesparingen en daardoor ook gelijk de CO2-emissies tot wel 50 procent worden gerealiseerd. Tegelijkertijd ontziet de Sprinter Hybrid de natuurlijke hulpbronnen en rijdt hij in de elektrostand nagenoeg geruisloos. De Sprinter Hybrid bereikt het verbluffend grote besparingspotentieel op brandstof en verlaging van de CO2-uitstoot dankzij de even intelligente als complexe werking van zijn aandrijving. Bij het stoplicht maakt hij helemaal geen geluid: beide motoren worden automatisch uitgeschakeld. Ook het optrekken gebeurt zuiver elektrisch. Bij krachtig accelereren werken zowel de elektro- als de verbrandingsmotor. Bij een constante snelheid werken de motoren al naar gelang het tempo en de benodigde prestatie. Remt de bestuurder, dan wordt de verbrandingsmotor opnieuw uitgeschakeld, de elektromotor dient als generator en laadt de batterijen op.  De actieradius van de Sprinter Hybrid is niet begrensd. Omdat de batterijen door het omzetten van de remenergie (recuperatie) tijdens de rit steeds weer worden opgeladen, kunnen ze iedere dag zonder problemen opnieuw worden ingezet. Bovendien kan de batterij van de Sprinter Hybrid aan het stopcontact ’tanken’, wanneer hij langere tijd stilstaat, bijvoorbeeld ’s nachts en tijdens langere pauzes. De aandrijving van de Sprinter Hybrid is een parallel hybride. Het ontwerp van de aandrijving bestaat van voor naar achter gezien uit de verbrandingsmotor, een hydraulisch bediende koppeling, de elektromotor en een vijftraps automatische versnellingsbak. De verbrandingsmotor – in dit geval een benzinemotor – fungeert bij de typische lokale distributie als hulpagregaat en wordt ingezet wanneer dat nodig is. Net als bij de automatische versnellingsbak gaat het hierbij om het vrijwel onveranderde basisontwerp van agregaten die hun werking tot nu toe reeds hebben bewezen.

Instappen, rijden maar: dat is de Sprinter Compleet. Voor iedereen met een echte vervoersbehoefte 

Omdat in de huidige transportsector rendement centraal staat, ontwikkelde Mercedes-Benz speciaal voor Nederand een serie met totaaloplossingen voor het distributietransport. Zowel de Sprinter, maar ook de trucks Atego en Axor worden aangeboden onder de alleszeggende naam Compleet. De compleet opgebouwde voertuigen worden met een aantrekkelijk leasetarief van Mercedes-Benz CharterWay in de markt gezet.

Alle Compleet voertuigen worden geleverd met een dakspoiler en een kwalitatief hoogwaardige plywood laadbak. De Sprinter en Atego zijn tevens voorzien van een Dhollandia laadklep. Ook een schone Euro 5 of EEV motor met automatische versnellingsbak is voor alle voertuigen standaard. De Sprinter Compleet komt met deze schone krachtbron zelfs in aanmerking voor overheidsubsidie.

Slechts een studie, maar wel een waar we vast aspecten van terug gaan zien: de Vito Blue Efficiency

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer