Elektrische trucks testen in de winter. TTM.nl deed het een tijdje geleden zelf in Noorwegen, Mercedes-Benz Trucks heeft haar eActros 300 en de eActros LongHaul naar het Finse Rovaniemi gehaald voor tests tot 25 graden onder nul. De cabine van de eActros LongHaul is gecamoufleerd en vertegenwoordigt naar ons idee een nieuwe generatie cabine voor de Actros, die net als de DAF NGD-range is opgebouwd naar de nieuwe richtlijn voor maten en gewichten.
Aanwezig in Rovaniemi zijn diverse modellen van de eActros 300 en eActros LongHaul, maar ook van de Actros L met dieselmotor.

Dr. Christof Weber, hoofd Global Testing Mercedes-Benz Trucks: “Het testen van ons productaanbod onder extreme winterse omstandigheden is ook een essentieel onderdeel van onze voertuigontwikkeling op het gebied van alternatieve aandrijvingen. Transportbedrijven moeten in in elk jaargetijde op onze elektrische trucks kunnen vertrouwen, net zoals ze dat van conventioneel aangedreven voertuigen gewend zijn. Daarom hebben onze testingenieurs in Finland de voertuigen zes weken lang aan de tand gevoeld.”
De ontwikkelingsingenieurs van Mercedes-Benz Truck hebben tijdens de reis naar Finland alle functies en systemen van de voertuigen in de praktijk onder de loep genomen. Bijvoorbeeld de ondersteuning bij het wisselen van rijstrook in het kader van de Active Sideguard Assist of de actieve rijstrookgeleiding met Active Drive Assist in de Actros L. Aangezien meerdere landsgrenzen moesten worden overgestoken, kon ook worden gemeten welke invloed landspecifieke rijstrookmarkeringen, verkeersborden of digitale kaartgegevens hebben op de prestaties van de in de trucks geïnstalleerde assistentiesystemen. Doordat de trucks de hele dag werden getest, konden ook aspecten als het comfort van de bestuurdersstoel worden geëvalueerd.
Focus op batterij-elektrische trucks
In het geval van de eActros LongHaul en de eActros 300 trekker besteedden de experts bijzondere aandacht aan de eigenschappen van de accu’s en de elektrische aandrijflijn ter plaatse in ongunstige weersomstandigheden. Daartoe werden onder meer de starteigenschappen en de bescherming van de aandrijfcomponenten tegen lage temperaturen, de software en de interfaces getest. Bovendien werden de thermische en energiebeheersystemen intensief getest. Beide zorgen ervoor dat zowel de aandrijflijn als de bestuurderscabine correct en energie-efficiënt op temperatuur worden gehouden, zelfs bij lage temperaturen.
Hieruit bleek bijvoorbeeld dat de eActros LongHaul de cabine over het algemeen sneller verwarmt dan een dieseltruck, dankzij het kleinere verwarmingscircuit met hoog vermogen. Aangezien de energie hiervoor echter uit de in het voertuig geïnstalleerde batterijen wordt gehaald en de actieradius dus kleiner wordt, is een zogenaamde pre-conditioning van de elektrische vrachtwagen bij een laadstation aan te raden. Na preconditionering verliest de eActros LongHaul zelfs bij extreem lage temperaturen minder actieradius. Weber: “We zijn zeer tevreden met onze testresultaten. De tests van de eigenschappen van de batterijen en de elektrische aandrijflijn bij extreme temperaturen of van de rijeigenschappen van het voertuig op gladde, ijzige wegen tonen aan: Zelfs in zeer winterse omstandigheden zijn onze vrachtwagens op batterijen volledig operationeel.”
De wintertest omvatte ook talrijke tests van de rij- en remeigenschappen op oppervlakken met verschillende gripniveaus en de impact van gladheid op bijvoorbeeld de doeltreffendheid van de sensoren van rijhulpsystemen. Ook werd getest hoe de Trailer Stability Assistant het risico op slippen van trekkers tijdens bochten of uitwijkmanoeuvres op winterse wegen kan verminderen en hoe de MirrorCam omgaat met verschillende contrastomstandigheden op ijs en sneeuw.
Binnenkort start de serieproductie
De eActros 300-modelvariant als trekker, voor het eerst geïntroduceerd op de IAA Transportation 2022 in Hannover, kan alle gangbare Europese opleggers trekken, rekening houdend met de maximaal toegestane totale lengte van de voertuigcombinatie. De elektrische truck is gebaseerd op dezelfde technologie als de eActros 300/400. Drie accupakketten, elk met een geïnstalleerde batterijcapaciteit van 112 kWh, maken een actieradius tot 220 kilometer per batterijlading mogelijk. De serieproductie start in de tweede helft van 2023.
In 2024 moet de eActros LongHaul klaar zijn voor serieproductie voor langeafstandsvervoer. Mercedes-Benz Trucks onthulde vorig jaar op de IAA Transportation in Hannover een conceptprototype van de elektrische truck. De in serie geproduceerde eActros LongHaul heeft een bereik van ongeveer 500 kilometer per acculading en zal krachtig kunnen worden opgeladen. Op de IAA werd hij onderscheiden met de 2023 Truck Innovation Award door de jury van de International Truck of the Year. In de eActros LongHaul worden batterijen met lithium-ijzerfosfaat (LFP)-celtechnologie gebruikt.
Waar Mercedes-Benz met geen woord over rept, is de cabine van de eActros LongHaul. De trekker, klaar voor serieproductie in 2024, is gecamoufleerd. De camouflage kan echter niet verhullen dat de cabine van deze eActros compleet anders is dan welke Actros ook. Dat is goed te zien als je de foto’s van de rode Actros L naast die van de eActros LongHaul. Dit testmodel oogt ook heel anders de eActros LongHaul zoals die op de IAA stond. Het heeft er alle schijn van dat Mercedes-Benz hier een nieuwe cabine van de Actros test. Die zal niet alleen gelden voor de elektrische Actros, want hij heeft sterke gelijkenissen met het testmodel op diesel dat TTM.nl begin dit jaar in Nederland tegen kwam. De nieuwe cabine van de Actros is veel aerodynamischer en lijkt ook langer aan de voorzijde. Daarmee volgt Mercedes-Benz de nieuwe richtlijn 96/53/EG voor maten en gewichten, net als DAF Trucks dat eerder deed. De lijnen in de carrosserie zijn, voor zover zichtbaar, duidelijk anders. Ook de grotere zijfenders duiden op een veranderd cabineconcept.