De Mercedes-Benz eEconic ondergaat zijn laatste testfase voordat de serieproductie begint. In Frankfurt wordt de eEconic ingezet bij huisvuilinzameling.
Start van de laatste testfase van de Mercedes-Benz eEconic voor de start van de serieproductie: Met onmiddellijke ingang neemt FES Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH de bijna-serie e-truck van Mercedes-Benz Special Trucks in gebruik voor de gemeentelijke afvalinzameling in Frankfurt am Main. Het voertuig werd officieel overhandigd aan Dirk Remmert, technisch directeur van FES, door Dr. Ralf Forcher, hoofd van Mercedes-Benz Special Trucks, tijdens een persconferentie op het hoofdkantoor van FES in Frankfurt-Bornheim. De volledig batterij-elektrische eEconic beleeft zijn beurspremière op 30 mei op de IFAT – ’s werelds toonaangevende vakbeurs voor water-, afvalwater-, afval- en grondstoffenbeheer – in München. De start van de serieproductie in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth is gepland voor de zomer van dit jaar.

Dr. Ralf Forcher, hoofd van Mercedes-Benz Special Trucks: “Na de succesvolle afronding van de interne testserie, beginnen we nu met de laatste testfase met praktijktests bij klanten voor de aanstaande start van de serieproductie. Wij zijn zeer verheugd dat FES op onze eEconic vertrouwt en deze intensief test in gemeentelijke toepassingen.”
Rosemarie Heilig, afdelingshoofd in Frankfurt en voorzitter van de Raad van Toezicht bij FES: “We kunnen niet langer voorbijgaan aan klimaatverandering, geluidsoverlast en fijnstofvervuiling. Als stad moeten we een rolmodel zijn en ook voor onze stedelijke bedrijfsvoertuigen vertrouwen op voertuigen met een lage uitstoot. FES stapt als partner van de stad over op milieuvriendelijke afvalverwerking. Frankfurt is daarmee een van de eerste steden in Duitsland die consequent inzetten op e-mobiliteit en de vermindering van schadelijke emissies van haar bedrijfsvoertuigen.”
Dirk Remmert, algemeen directeur van FES: “Als gemeentelijk afvalverwerkingsbedrijf dragen wij bij aan het algemeen welzijn van onze stad en haar duurzame ontwikkeling. Wij geloven dat de eEconic een belangrijk onderdeel is van onze strategie, vooral voor toepassingen met afvalinzamelvoertuigen – omdat hij zijn taken geruisloos en lokaal koolstofneutraal kan uitvoeren.”








De eEconic heeft een toelaatbaar totaalgewicht van 27 ton. Net als bij de eActros voor distributietransport is het technologische hart van de eEconic de aandrijfunit: Een elektrische as met twee geïntegreerde elektromotoren en een transmissie met twee snelheden. De batterijen van het eEconic serieproductiemodel bestaan uit drie batterijpakketten, elk met een geïnstalleerd vermogen van 112 kWh en een bruikbaar vermogen van ongeveer 97 kWh. Beide vloeistofgekoelde motoren genereren een continu vermogen van 330 kW en een piekvermogen van 400 kW.
De eEconic kenmerkt zich door zijn stille rijstijl en zijn aangename, rustige rijervaring. De eEconic scoort met zijn lagere geluidsemissies, vooral bij stadsgebruik in de vroege ochtenduren. Bovendien kan, wanneer met vooruitziende blik wordt gereden, elektrische energie worden teruggewonnen door middel van recuperatie – een groot voordeel, vooral bij het stop-and-go-bedrijf van vuilnisophaling. Aan het einde van de dagelijkse routes kunnen de accu’s van de elektrische vrachtwagen worden opgeladen met maximaal 160 kW bij de depots van de klanten. Bovendien profiteert de voertuigarchitectuur van de eEconic van de wereldwijde platformstrategie van Daimler Trucks: De aandrijflijn van de lagevloertruck is gebaseerd op de Mercedes-Benz eActros, die sinds oktober 2021 in de fabriek in Wörth in serieproductie is.
Beproefde kenmerken van de conventionele Econic zijn ook in de eEconic terug te vinden. Zo biedt de lage panoramische voorruit van de “DirectVision-cabine” met zijn lage zitpositie de bestuurder direct visueel contact met de andere weggebruikers en maakt hij een extreem goed overzicht over het wegverkeer mogelijk. Bovendien voorkomt de gecoate en verwarmde Thermocontrol-voorruit dat de voorruit beslaat als gevolg van weersinvloeden, waardoor het zicht op de verkeersruimte wordt verbeterd. De voorruit vermindert ook de opwarming van het interieur door zonlicht.
Een ander ergonomisch voordeel is de vlakke cabinevloer, waardoor het gemakkelijker is om door de cabine te komen; dit is vooral een voordeel als de bestuurder door de vouwdeur aan de passagierszijde voorin wil uitstappen, waar geen verkeer is. Ook de moderne en intuïtieve Multimedia Cockpit is een belangrijke upgrade ten opzichte van de conventionele Econic. Bovendien is de eEconic standaard uitgerust met de afslagassistent S1R en de noodremassistent Active Brake Assist van de vijfde generatie.
De eEconic bij FES is uitgerust met een volledig elektrische achterlader van FAUN. De FAUN VARIOPRESS heeft een volume-inhoud van 22 kubieke meter. VARIOPRESS biedt een zeer hoge functionaliteit, is universeel inzetbaar en vertegenwoordigt een innovatieve oplossing voor de verwijdering van diverse herbruikbare en afvalmaterialen.
Daimler Truck heeft zich tot doel gesteld om in 2039 in Europa, Japan en Noord-Amerika alleen nog nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal rijden (“tank-to-wheel”). Beide batterij-elektrische modellen, de Mercedes-Benz eCitaro en Mercedes-Benz eActros, rollen sinds respectievelijk 2018 en 2021 in serieproductie van de productielijn. De Mercedes-Benz eEconic, FUSO eCanter en Freightliner eCascadia volgen dit jaar en andere lokaal koolstofneutrale voertuigen zijn al in de planningsfase. Ons uiteindelijke doel is koolstofneutraal wegtransport tegen 2050.