Foto’s: Mercedes presenteert Actros L • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Mercedes presenteert Actros L

Mercedes-Benz presenteert na de Actros F weer een speciale versie van de Actros; de Actros L. Waar de Actros F een echte fleettruck is, bevindt de L zich aan de andere kant van het spectrum. Hij moet het summum bieden aan veiligheid, comfort en efficiency. De Actros L is vanaf 1 juli 2021 in heel Europa te bestellen en gaat in november 2021 in productie.

“Bij de ontwikkeling van de Actros L hebben we bijzondere aandacht besteed aan chauffeurscomfort, veiligheid, connectiviteit en Total Cost of Ownership om op deze aspecten verdere voordelen te creëren voor onze klanten en hun chauffeurs”, zegt Andreas von Wallfeld, hoofd Marketing, Sales en Services bij Mercedes-Benz Trucks. Dankzij de nauwe dialoog met klanten is duidelijk bekend wat deze klanten van een premium truck verlangen voor zowel hun bedrijf als hun chauffeurs. “En het zijn precies deze eisen die we bij de Actros L hebben aangepakt, met als resultaat dat we ons nieuwe vlaggenschip volgens de juiste hoge normen hebben kunnen ontwerpen en configureren”, benadrukt von Wallfeld.

Dat begint al bij de cabine, die bij de StreamSpace-, BigSpace- en GigaSpace-varianten 2,5 meter breed is en een ruim interieur biedt. Door het ontbreken van een motortunnel heeft de cabine een vlakke vloer, waardoor een zeer comfortabele ambiance ontstaat. De verbeterde geluids- en warmte-isolatie van de cabine houdt ongewenste en hinderlijke geluiden op afstand, zodat de chauffeur zich beter kan ontspannen, vooral tijdens pauzes.

De zitpositie is met 40 millimeter verlaagd voor meer ontspannen rijden en een comfortabel zicht op de weg. De als optie verkrijgbare, nieuw ontworpen LED-koplampen hebben een hogere lichtintensiteit dan xenonkoplampen en zorgen voor een uitstekende verlichting van de weg – een groot pluspunt voor de veiligheid, vooral als het donker is. En er is ook een kosteneffectiviteitsvoordeel: in vergelijking met conventionele lampen zijn LED-koplampen energiezuiniger en hebben ze een langere levensduur.

Om het comfort en het gemak voor de bestuurder te verhogen, zijn er verschillende uitrustingsdetails, zoals stijlvolle stoelbekleding, nieuwe portierbekleding, een comfortabele matras met een topper van 45 mm dik en een aangenaam aanvoelende achterwand in de cabine in het bedgedeelte. Het gevoel van welbehagen kan nog verder worden versterkt met de talrijke Interior Line-accessoires van Mercedes-Benz Trucks. Von Wallfeld is er vast van overtuigd: “Voor transportbedrijven is de Actros L echt een sterke troef, vooral in het licht van het nijpende tekort aan chauffeurs.” Ondanks dat de naam ‘Actros L’ suggereert dat de dimensies van de cabine zouden zijn veranderd, net zoals bij DAF en Scania, is dat dus niet het geval.

Ook met de Actros L streeft Mercedes-Benz Trucks zijn doelstelling na om met behulp van actieve veiligheidsassistentiesystemen het wegverkeer zo veilig mogelijk te maken en zet daarmee weer een stap dichter bij de verwezenlijking van zijn visie van ongevalvrij rijden. Dat blijkt niet alleen uit de Lane Keeping Assist, de Proximity Control Assist en de MirrorCam, die de hoofd- en groothoekspiegels vervangt, maar ook uit een hele reeks andere veiligheidsvoorzieningen.

Optioneel voor de Actros L is bijvoorbeeld de Mercedes-Benz Sideguard Assist S1X, die in vergelijking met het vorige systeem S1R is uitgerust met een extra functie die mogelijk levens kan redden. Dit nieuwe systeem, Active Sideguard Assist genaamd, waarschuwt de bestuurder niet alleen meer voor bewegende voetgangers of fietsers aan de kant van de bijrijder. Als de bestuurder vervolgens niet tijdig op de waarschuwingen reageert, kan het systeem nu een automatisch remmanoeuvre starten bij draaisnelheden tot 20 km/h om het voertuig tot stilstand te brengen. De Active Sideguard Assist kan de noodzaak van een dergelijk remmanoeuvre herkennen en in een ideaal scenario een mogelijke botsing voorkomen.

Een andere uitrustingsoptie voor de Actros L is de Active Drive Assist (ADA 2) van de tweede generatie. Onder bepaalde voorwaarden assisteert het systeem de bestuurder actief bij de geleiding van de truck in lengte- en dwarsrichting en kan het automatisch de afstand tot de voorligger bewaren, gas geven en ook sturen als aan de nodige systeemvoorwaarden, zoals een voldoende grote boogstraal of duidelijk zichtbare wegmarkeringen, is voldaan. Bovendien omvat ADA 2 de subfunctie Noodstopassistent die een noodstop kan initiëren als de bestuurder het stuurwiel niet meer onder controle heeft, ondanks visuele en akoestische waarschuwingen. Als de truck tot stilstand komt, kan het systeem automatisch de nieuwe elektronische parkeerrem inschakelen. Bovendien worden de deuren ontgrendeld, zodat paramedici en andere eerstehulpverleners de bestuurder direct kunnen bereiken in geval van een medische noodsituatie.

Als een noodstopassistent wettelijk verplicht is, is de Actros L ook standaard uitgerust met Active Brake Assist 5 (ABA 5), dat over een voetgangersherkenningsfunctie beschikt. Dit systeem kan helpen ongevallen te voorkomen wanneer de vrachtwagen door afleiding van de bestuurder, een te korte volgafstand of een te hoge snelheid in botsing dreigt te komen met een voorligger of een stilstaand voertuig, of wanneer het risico bestaat op een frontale botsing met een voetganger. ABA 5 werkt met een gecombineerd radar- en camerasysteem. Als het systeem het risico op een aanrijding met een voorligger, een stilstaand obstakel of een persoon (die de rijbaan van het voertuig kruist, op het voertuig afkomt, op dezelfde rijstrook als het voertuig loopt of plotseling van schrik tot stilstand komt) detecteert, geeft het systeem in eerste instantie een visuele en akoestische waarschuwing aan de bestuurder. Als de bestuurder niet adequaat reageert, kan het systeem in een tweede fase een gedeeltelijke remming inzetten. Als de dreiging van een aanrijding aanhoudt, kan ABA 5 automatisch maximaal voluit remmen – bij een voertuigsnelheid tot 50 km/h als reactie op bewegende personen.

Met alle assistentiesystemen streeft Mercedes-Benz Trucks ernaar de chauffeur binnen de systeemgrenzen zo goed mogelijk te ondersteunen. Zoals de wet voorschrijft, blijft de chauffeur echter te allen tijde volledig verantwoordelijk voor het veilig besturen van het voertuig.

In combinatie met deze assistentiesystemen is ook het intelligente cruise- en transmissieregelsysteem Predictive Powertrain Control (PPC) indrukwekkend. Het systeem kan in bepaalde situaties rekening houden met de topografie, het verloop van een weg en verkeersborden. Dit betekent dat onnodig remmen, optrekken en schakelen kan worden vermeden. Met behulp van PPC verbruikt de nieuwste generatie Actros op snelwegen en autowegen tot drie procent minder diesel dan voertuigen die niet met het systeem zijn uitgerust, terwijl dat op landelijke wegen zelfs vijf procent minder kan zijn. Wat de brandstofefficiëntie betreft, helpt het nieuwe Eco-Support-display in de interactieve Multimedia Cockpit de bestuurder om een zo zuinig mogelijke rijstijl aan te nemen.

In de standaard gebruiksvriendelijke Multimedia Cockpit, waarvan de twee kleurendisplays het middelpunt van de mens-machine-interface (MMI) vormen, worden de activiteiten en functies van assistentiesystemen zoals ABA 5, ADA 2 of PPC aan de bestuurder getoond. Bij de Actros L zijn als optie ook het totale gewicht van trekkend voertuig en aanhanger en de voorasbelasting zichtbaar, zelfs bij opleggers met slechts gedeeltelijke luchtvering. Dit helpt de chauffeur om het gewicht in de gaten te houden en overbelading te voorkomen.

Wie besluit om de Multimedia Cockpit Interactive als upgrade van de standaardversie aan te schaffen, krijgt ook snel toegang tot het Mercedes-Benz Truck App Portal. Hiermee kunnen transportbedrijven de nieuwe mogelijkheden van connectiviteit benutten en hun voertuigen uitrusten met efficiëntie- en comfortverhogende apps, zoals telematicadiensten van FleetBoard. De individueel combineerbare diensten maken een intelligente koppeling van chauffeurs, wagenpark en opdrachten mogelijk. Ze helpen allemaal om het verbruik te optimaliseren, slijtage te verminderen en de voertuigbenutting te verhogen. Met Fleetboard Performance Analysis kan bijvoorbeeld het rijgedrag worden geëvalueerd en geoptimaliseerd, Fleetboard Time Management geeft een gedetailleerd inzicht in de rij- en pauzetijden van de chauffeur, terwijl Fleetboard Mapping de status en positie van de voertuigen weergeeft. En met Fleetboard Driver Card en Mass Memory Download is het mogelijk om alle relevante gegevens op afstand te lezen, te verzenden en op te slaan.

De logistieke toepassing HABBL van Fleetboard Logistics is een van de toepassingen die het vermelden waard is, omdat ze de chauffeurs stap voor stap door hun werkopdrachten leidt. De chauffeur kan de app tegelijkertijd op de Multimedia Cockpit van de Actros L en op elk mobiel Android-toestel bedienen, voor taken buiten het voertuig. Iedereen die bij het transportproces betrokken is – chauffeur, planner en eindklant – krijgt altijd de gewenste informatie. Dit verhoogt de kwaliteit van het proces en zorgt tegelijkertijd voor een hoge mate van transparantie.

Ook nieuw in het Mercedes-Benz Truck App Portal zijn Dashdoc, voor 100 procent papierloze orderverwerking (digitale vrachtbrieven en eCMR), de communicatie- en ordermanagementoplossing YellowFleetApp, de mobileServiceManager (mSM) voor digitaal order- en fleetmanagement, de transportmanagement-app met digitaal PlanBoard en ArealPilot autodispatcher, Mobile Enterprise, de logistieke app voor mobiele gegevensverzameling onderweg en de mobiele scanneroplossing Scangaroo.

Het Truck Data Center is het middelpunt van FleetBoard en dient als basis voor andere oplossingen op het gebied van voertuigconnectiviteit. De connectiviteitsmodule ontvangt de gegevens van de sensoren, camera’s en stuurinrichtingen in de vrachtwagen en analyseert deze voor een hele reeks toepassingen. Het Truck Data Center vormt niet alleen de basis voor de talrijke services van FleetBoard, maar ook voor Mercedes-Benz Uptime, de service voor een consequente verhoging van de beschikbaarheid van voertuigen.

Mercedes-Benz Uptime combineert intelligente voertuignetwerken met intensieve klantondersteuning en biedt de klanten van Mercedes-Benz Trucks een innovatief serviceproduct. Het doel is om klanten te helpen hun transportopdrachten betrouwbaar uit te voeren door ervoor te zorgen dat de vrachtwagens zo lang mogelijk op de weg blijven. Werkplaatsafspraken moeten tot een minimum worden beperkt en efficiënter worden gepland. Om het aantal defecten te beperken, worden de nodige reparaties zo vroeg mogelijk geïdentificeerd en krijgen de klanten hulp bij het op korte termijn regelen van de nodige werkzaamheden – steeds met inachtneming van hun operationele planningseisen. Het resultaat: een betere planning van de werkplaatsbezoeken, een grotere beschikbaarheid van de voertuigen en een grotere verkeersveiligheid.

Individueel configureerbare servicepakketten en op maat gesneden lease-, financierings- en verzekeringsoplossingen ronden het dienstenaanbod voor de Actros L af en zorgen voor meer planningszekerheid op deze gebieden. Dat Mercedes-Benz Trucks daarbij voortdurend naar innovatieve oplossingen zoekt, wordt perfect aangetoond door het Mercedes-Benz CompleteMile servicecontract. Het flexibele servicecontract omvat net als Mercedes-Benz Complete alle werkplaatswerkzaamheden inclusief slijtageonderdelen, maar het concept is anders: het maandbedrag is afhankelijk van de werkelijk gereden kilometers. Het maakt dus niet uit of de klant actief is in een cyclische sector, zoals de bouw of de landbouw, of sterkere of zwakkere bedrijfsmaanden heeft en dus vaak wisselende kilometrages. Mercedes-Benz CompleteMile kan zo bijdragen aan de optimalisatie van de cashflow. De kilometerstanden worden automatisch via Mercedes-Benz Uptime naar de IT-systemen van Mercedes-Benz Trucks gestuurd en naadloos verwerkt voor de gedigitaliseerde facturering.

2 reacties op “Foto’s: Mercedes presenteert Actros L

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer