fbpx Ga naar hoofdinhoud

Foto’s & Vlog: Rijden met Mercedes-Benz Unimog en Zetros

Daimler presenteerde aan het begin van dit voorjaar haar jaarcijfers in het Unimog museum in Gaggenau. Die cijfers, daar hebben we netjes kennis van genomen. Unimog, daar werden we erg enthousiast van. Een verhaal met twee gezichten. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_2_64]

Bij het Unimog museum worden we direct geconfronteerd met de Unimog U5023 Hound, uit de film ‘Transformers, The Last Knight’. Letterlijk een beest van een voertuig. Nieuwsgierig naar meer gaan we het museum binnen, maar daar is het gauw uit met de pret. Want ok, natuurlijk moest TTM.nl daar in het Unimog museum even de jaarcijfers aanhoren. Geen probleem, want Daimler Trucks topman Martin Daum is een aangenaam man om naar te luisteren en hij had ook louter goed nieuws. 2018 was een goed jaar voor Daimler, het moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz. Het was zelfs het meest succesvolle jaar ooit, met recordverkoop, -omzet en -winst. De vooruitzichten voor 2019 zijn ook goed, met de start van de productie van de nieuwe Actros in juni. De veldtesten met de elektrische Actros worden uitgebreid, en nieuws is er ook te melden rond Fleetboard, Mercedes’ eigen telematicasysteem. Ten eerste gaat het dochterbedrijf Fleetboard GmbH op in Daimler Trucks en ten tweede zal Fleetboard zelf op den duur verdwijnen. Daimler heeft namelijk de app Habbl gekocht, een heel pakket aan telematicaservices dat de hele supplychain afdekt. Op den duur zal Habbl de basis worden van een nieuwe GmbH – Fleetboard Logistics.

LNG
In de markt ging het geluid al langer rond dat Mercedes zou kijken naar toepassing van LNG. “Dat klopt”, zegt dr. Manfred Schuckert, hoofd Veiligheid & Emissie bij Daimler Trucks, ook aanwezig bij de presentatie. “Dat beperkt zich echter tot toepassingen voor zware distributie. We hebben de Actros met de NGT-motor, van 300 pk. We onderzoeken of we die ook kunnen aanpassen voor LNG-gebruik. Dat is een hele klus, en we zijn er dan zeker nog niet klaar mee. Het is enkel om er zeker van te zijn dat we het zouden kunnen leveren als er marktvraag is.” De eventuele mogelijkheid van een Mercedes op LNG beperkt zich dus echt tot distributiewerk. “We zien bij concurrenten ook LNG op de lange afstand, maar dat is met deze NGT-motor en 300 pk natuurlijk geen optie. We houden toepassingen met LNG echt wel in de gaten, maar voor ons voorlopig geen LNG-truck voor de lange afstand”, aldus Schuckert. De Actros NGT is te verkrijgen als een bakwagen met twee of drie assen, echt bedoeld voor zware distributie dus. Een eventuele LNG-versie zal dan ook deze specificatie hebben. Mercedes-Benz heeft naast de Actros met gasmotor ook de Econic met CNG-mogelijkheid in de aanbieding, bedoeld voor huisvuil- dan wel distributiedoeleinden.

Demo
Heel fijn allemaal, maar we kijken nu al een tijdje vanuit onze ooghoek naar die Unimogs. Een kwartiertje later kunnen we die op het offroadterrein van Mercedes-Benz, de Kiesgrube in Ötigheim, eindelijk aan de tand gaan voelen. Maar niet voordat we even een blik hebben geworpen op het voor ons klaar staande gamma. Geen stoere filmauto’s, wel modellen waar je als offroad werkende je mannetje mee staat. We zien een demonstratie met een Unimog U5023 dubbele cabine. 4×4 natuurlijk, en voorzien van 231 pk sterke diesel. Euro 6 natuurlijk. Een auto die we zelden hebben gezien is de Zetros die daarna zijn rondje maakt. Een 1833 4×4 voorzien van een huifopbouw en een 327 pk sterke dieselmotor. Euro 5, dat wel. De rest van de demonstratie laten we even voor wat hij is want nu willen we eindelijk wel eens zelf rijden met zo’n Unimog!

Brandweer
Dat kan even later, als er een witte U5023 voor ons wordt neergezet. Weliswaar zonder opbouw, maar dat nemen we dan maar voor lief. De 14,5 tons U5023 heeft een enkele cabine en een wielbasis van 385 cm. De bandenmaat liegt er niet om: 395/85 R20, Ook deze Unimog heeft de OM934Euro 6 diesel van 231 pk. Het interieur ziet er ergens bekend uit, als is het veel meer basic dan van welke ‘asfalt-Mercedes’ dan ook. De motor is gekoppeld aan de EAS automatische transmissie, voorzien van acht gangen. Om goed vooruit te komen in het terrein krijgen we aangeraden om het aanwezige koppelingspedaal toch te gebruiken. Als we wegrijden krijgen we al snel door hoe dat werkt: we trappen het koppelingspedaal eenmaal in en hoeven vervolgens met de hendel aan de rechterkant van de stuurkolom enkel even op te schakelen. Het vereist wat gewenning van onze kant, maar het werkt uitstekend en het beschermt de aandrijflijn tijdens het ruige rijden in het terrein. Daar komen we overigens vaak niet verder dan de vierde versnelling, want offroad rijden doe je behoedzaam. Desondanks weten we de 231 pk maar vooral de 900 Nm aan koppel goed te gebruiken. Zeker de hellingen op het terrein, variërend van 30 tot 80 procent, zijn proeven van bekwaamheid die de Unimog echter telkens weer doorstaat. De Unimog bewijst zich echt en is een uiterst handzaam stuk gereedschap voor iedereen die voor zijn werk wat ruiger bedrijfsterrein heeft. Een boer, een boswachter of een legerofficier maak je blij met een Unimog. Of de brandweer natuurlijk. De Veiligheidsregio Utrecht nam vorig jaar nog 20 Unimogs in gebruik. Onverwoestbaar lijken ze, die Unimogs, maar dat zijn ze toch niet, blijkt als we uitstappen. Het is best klauteren om in en uit de Unimog te komen en als we bij het uitstappen in een moment van onbalans de handgreep boven de deur vastgrijpen, vallen we even later met de afgebroken handgreep in de hand uit de auto. We vangen onze val op en overhandigen de handgreep aan de schaapachtig kijkende Mercedes-Benz medewerkers.

Dakar
Ietwat beschaamd stappen we in het dichtstbijzijnd staande voertuig, en dat is een stap in het verleden. We zitten namelijk in een Unimog U416 Crew Cab uit 1978. Een 41 jaar oud voertuig dus, maar de bestuurder jaagt hem met veel vertrouwen en gemak over de bulten en heuvels van het terrein. Bewonderenswaardig is hoe hij daarbij letterlijk snel schakelt tussen drie poken, voor de versnellingsbak en de gearing. Een bewonderenswaardig staaltje van bestuur, zeg maar.

Aan het einde van de middag in Ötigheim is er een voertuig dat we nog niet hebben gereden: de Zetros. De grote broer van de Unimog staat klaar in 4×4 en 6×6 configuratie en wij kiezen ambitieus en misschien wat overmoedig voor de laatste. Deze 26 tons Zetros is in alles nog ruiger en zwaarder dan de Unimog. Zijn terreinvaardigheid is net als de Unimog onovertroffen, al voelt hij zich wat minder thuis op de 80 procents helling. We mogen in de Zetros met de hand schakelen, door 8 gangen, maar ook hier gebruiken we slechts de laagste versnellingen. De motor is nog een BlueTec 5, voldoende aan Euro 5. Dat brengt ons bij de vraag hoeveel Zetrossen er in Nederland rondrijden. Denkt u maar even na… Antwoord: precies één, en dat is dan ook nog de Dakar rallytruck van Johan Elfrink. Dat wijst er wel op dat de Zetros in principe ook in Nederland goed uit de voeten kan, hij heeft er de capaciteiten voor, maar op andere plaatsen veel beter tot zijn recht komt. Siberië bijvoorbeeld, of Afrika, of het Midden-Oosten. Precies, juist die plekken op aarde waar je met een Euro 5 motor hypermodern bent.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: DAIMLER, TTM.NL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer