Mercedes-Benz Trucks heeft begin februari de batterij-elektrische eActros 600 getest in een veeleisende winterdienst. Autobahn GmbH gebruikte een prototype van de elektrische truck op een gedeelte van de A2 tussen Hamm en Bielefeld met een oplegger geleverd door Epoke. Als preventieve maatregel tegen gladheid gebruikte Autobahn een pekel gemaakt van water en zout als milieuvriendelijker alternatief voor conventioneel strooizout.
De oplegger maakt het mogelijk om pekel te strooien met een snelheid van 80 km/u tot een breedte van 12 meter. Hij wordt onafhankelijk van de trekker aangedreven via het achterwiel van de oplegger. De pekelstrooier wordt draadloos bestuurd via een radiografische afstandsbediening. Tests hebben aangetoond dat het preventief strooien van pekel in de winter goed mogelijk is met elektrische trucks.
De eActros 600 voor langeafstandstransport vierde afgelopen oktober zijn wereldpremière. De start van de serieproductie is gepland voor eind 2024. Dankzij de hoge batterijcapaciteit van meer dan 600 kilowattuur – vandaar de modelbenaming 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aandrijfas die in eigen huis werd ontwikkeld, kan de e-truck een actieradius van 500 kilometer bereiken zonder tussentijds opladen. De CO2 voetafdruk van de eActros 600 is sterk afhankelijk van de elektriciteitsmix die voor het rijden wordt gebruikt. Met de huidige Europese energiemix bereikt de eActros 600 een CO2-besparing van ongeveer 40 procent ten opzichte van een vergelijkbare diesel Actros en, met volledig hernieuwbare energiebronnen, van meer dan 80 procent over de gehele productlevenscyclus van tien jaar vanaf de winning van grondstoffen. Dit komt overeen met een besparing van ongeveer 370 of 775 ton CO2. Hierdoor kan de eActros 600 de hogere CO2-voetafdruk af fabriek als gevolg van zijn accu’s al in het tweede of eerste jaar van gebruik compenseren in het langeafstandstransport.