Mercedes-Benz maakt trucks nog veiliger

Mercedes-Benz maakt trucks nog veiliger featured image

Mercedes-Benz Trucks breidt vanaf februari 2026 zijn veiligheidsarsenaal stevig uit. De fabrikant introduceert nieuwe functies binnen bestaande assistentiesystemen, die nu al voldoen aan veiligheidswetgeving die pas jaren later verplicht wordt. Doel: kritieke situaties eerder herkennen en actieve verkeersveiligheid verder verhogen.

Centraal staat de doorontwikkeling van het automatische noodremsysteem. Active Brake Assist 6 wordt vervangen door Active Brake Assist 6 Plus, dat vooruitloopt op de AEBS-regelgeving die in september 2028 in de EU van kracht wordt. De Plus-versie maakt gebruik van 270-graden fusietechnologie, waarmee het systeem sneller en nauwkeuriger reageert op dreigende botsingen. Daardoor kan een hoger niveau van ongevalspreventie worden bereikt, zowel bij snelheden tot 90 km/u voor voertuigen als tot 60 km/u voor voetgangers en fietsers. Nieuw is ook dat het systeem duidelijk aangeeft wanneer het volledig is geïnitialiseerd, zodat bestuurders exact weten wanneer het remassistentiesysteem operationeel is.

Daarnaast krijgt ook het aandacht- en vermoeidheidsdetectiesysteem een upgrade. Het nieuwe Attention Assist 2 wordt eveneens vanaf februari 2026 beschikbaar en biedt uitgebreidere mogelijkheden om onoplettendheid en vermoeidheid tijdig te signaleren. Via een geïntegreerde infraroodcamera worden hoofd- en pupilbewegingen geanalyseerd. Het systeem herkent tekenen van vermoeidheid, zoals vaker knipperen, gapen of hangende oogleden, maar bepaalt ook de mate van aandacht op basis van de kijkrichting van de bestuurder. Bij afwijkend gedrag volgt een visuele en akoestische waarschuwing.

Mercedes-Benz benadrukt dat Attention Assist 2 een gesloten systeem is. Alle gegevens blijven in het voertuig en worden automatisch na vijftien minuten verwijderd, wat de privacy van de bestuurder waarborgt.

Met de introductie van deze nieuwe generaties assistentiesystemen zet Mercedes-Benz Trucks een volgende stap richting proactieve veiligheid. Door ruim voor de wettelijke deadlines geavanceerde technologieën in te voeren, wil de fabrikant niet alleen aan toekomstige eisen voldoen, maar ook de dagelijkse veiligheid van chauffeurs en medeweggebruikers merkbaar verhogen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer