Mercedes-Benz heeft met de eActros Long Haul de Truck Innovation Award 2023 gewonnen. De eActros Long Haul is een concepttruck voor elektrisch transport over lange afstanden. De Truck Innovation Award werd overhandigd aan Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks, aan de vooravond van IAA Transportation in Hannover.
Met 112 stemmen won de batterij-elektrische vrachtwagen (BEV) van Mercedes-Benz Trucks het van ZF eTrailer, de volledig elektrische Volta Trucks Zero-serie en de brandstofcelvoertuigen van Faun Enginius.
De journalisten van IToY prezen de geavanceerde kenmerken van de eActros LongHaul, die gebruik maakt van snellaadbare accu’s met lithium-ijzerfosfaatceltechnologie (LFP) met lange levensduur, en de snelheid van het R&D-proces van Mercedes-Benz Trucks. De eActros LongHaul, die in 2020 voor het eerst werd aangekondigd, wordt namelijk al intensief getest, komt dit jaar op de openbare weg en de bijna productierijpe prototypes gaan in 2023 naar de klanten voor tests in de praktijk.
De Truck Innovation Award is in het leven geroepen als erkenning van de enorme technologische veranderingen en energietransitie binnen de bedrijfswagensector en wordt toegekend door de jury van de International Truck of the Year (IToY). Deze jury bestaat uit 25 vooraanstaande bedrijfsautojournalisten die belangrijke truckmagazines uit Europa en Zuid-Afrika vertegenwoordigen. Namens Nederland zit TTM.nl hoofdredacteur Arjan Velthoven in de International Truck of the Year jury.
De ITOY-journalisten waardeerden ook de compacte afmetingen van de trekker, die binnen een wielbasis van 4 meter plaats biedt aan drie batterijpakketten met een totale geïnstalleerde capaciteit van meer dan 600 kWh en twee elektromotoren, als onderdeel van een nieuwe e-as, met een continu vermogen van 400 kW.
De voorzitter van de jury, Gianenrico Griffini, vatte de stemming van de jury samen: “De Mercedes-Benz eActros LongHaul opent een nieuw hoofdstuk in de richting van e-mobiliteit. Het is het bewijs dat de overgang naar CO2-neutraal langeafstandstransport een haalbaar doel is, dat steunt op hightech oplossingen en voortdurende technologische ontwikkeling.”

Volgens de IToY-regels moet een genomineerd voertuig voor de Truck Innovation Award een technologisch geavanceerd voertuig zijn met een brutogewicht van meer dan 3,5 ton, uitgerust met een alternatieve aandrijflijn of een alternatief brandstofsysteem. Verder moet het voertuig beschikken over specifieke high-tech oplossingen op het gebied van connectiviteit (semi- of volledig autonome rijsystemen), platooning of geavanceerde ondersteunende diensten zoals diagnose op afstand.
De International Truck of the Year (IToY) award werd in 1977 in het leven geroepen door de Britse journalist en legendarische redacteur van het tijdschrift TRUCK, Pat Kennett. Vandaag de dag vertegenwoordigen de 24 juryleden toonaangevende bedrijfswagenmagazines in heel Europa. Bovendien heeft de IToY Group in de afgelopen jaren zijn invloedssfeer uitgebreid door ‘geassocieerde leden in de groeiende vrachtwagenmarkten van China, India, Zuid-Afrika, Australië, Brazilië, Japan, Iran, Nieuw-Zeeland, Israël en Maleisië te benoemen. In totaal overschrijdt het gecombineerde lezerspubliek van de 24 full-juryleden van IToY en de 10 geassocieerde leden meer dan 1.100.000 truckers.
De IToY-groep wil Dekra bedanken voor het onafhankelijk verzamelen van alle stemmen van de IToY-juryleden en het certificeren van het eindresultaat.