Mercedes elektrificeert bouwtransport op Bauma • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Mercedes elektrificeert bouwtransport op Bauma

Op de onlangs gehouden IAA presenteerde Daimler Truck diverse elektrische trucks voor wegtransport, maar de bouwlogistiek kan net zo goed met elektrisch materieel, zo laat het bedrijf zien op de Bauma.

Bouwtransport heeft vele facetten. Soms moeten stortgoederen zoals zand, grind of stenen op een locatie worden gelost. Een andere keer moeten zware betonnen onderdelen voor de montage van een fabrieksinstallatie over vele kilometers snelweg worden vervoerd. Dit stelt hoge eisen aan de robuustheid, prestaties, efficiëntie en het rijgedrag van de bouwvoertuigen. Met trucks van Mercedes-Benz Trucks kan aan een deel van deze eisen nu lokaal CO2-neutraal en geluidsarm worden voldaan. Dit kan worden ervaren op de bauma in München van 24 tot 30 oktober 2022. Op ‘s werelds grootste vakbeurs voor de bouwbranche geeft Mercedes-Benz Trucks uitgebreid inzicht in zijn aanbod elektrische trucks, naast de tentoongestelde dieseltrucks. Op de beursstand staan het concept-prototype eActros LongHaul met elektrische PTO van MEILLER, de eActros 300 met elektrische kipper van MEILLER en het prototype batterij-elektrische Arocs met elektrische truckmixer van LIEBHERR-Mischtechnik, ontworpen in samenwerking met Paul Group.

Een paar weken geleden presenteerde Mercedes-Benz Trucks het ‘concept-prototype’ van de eActros LongHaul op de IAA Transportation 2022 in Hannover. Deze batterij-elektrische truck is ontwikkeld voor langeafstandstransport. Hij ontving de Truck Innovation Award 2023 van de ‘International Truck of the Year’-jury op de IAA en is nu te zien in een bouwtoepassing voor de weg op de bauma in München. Hiertoe heeft de in München gevestigde kipperfabrikant MEILLER in samenwerking met Mercedes-Benz Trucks een elektrische PTO ontwikkeld waarmee hydraulische uitrustingen als kipper-opleggers of walking floor-opleggers efficiënt kunnen worden bediend.

Het voor de eActros LongHaul ontwikkelde systeem, dat als prototype op de Bauma is te zien, heeft een continuvermogen van 58 kW. Bij serieproductie moet de elektrische PTO aanzienlijk meer vermogen genereren. Het koppel is 300 Nm. Het systeem combineert de omvormer, de e-motor, de regeleenheid en de gebruikelijke hydrauliek van de kipper-oplegger in een op het voertuig afgestemd design dat achter de cabine past. Deze elektrische hulpaandrijving zet met behulp van de omvormer gelijkstroom van het HV-net om in wisselstroom. Het drijft een extra e-motor aan, die op zijn beurt de hydraulische pomp aandrijft om hydraulisch vermogen te leveren om de oplegger te laten werken. Voordelen van deze oplossing in vergelijking met de vorige dieselgebaseerde werking: een lokaal volledig emissievrije werking en sterk verminderde geluidsproductie, wat het gebruik in met name steden en woonwijken vergemakkelijkt. Door het compacte design van het systeem kan de eActros LongHaul ook worden gebruikt met standaard opleggers – een groot voordeel voor transportbedrijven die het voertuig voor een breed scala aan toepassingen gebruiken.

Het technologische hart van de eActros LongHaul — gepland voor serieproductie in 2024 en geproduceerd in de truckfabriek in Wörth – is een nieuwe e-as met twee geïntegreerde elektromotoren die een continuvermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 genereren kW. De eActros LongHaul haalt zijn energie uit drie accupakketten, die in de vorm van lades onder het frame zijn gemonteerd. Dit resulteert in een totaal vermogen van ruim 600 kWh. De accu’s maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) die zich vooral kenmerkt door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De eActros LongHaul is geschikt voor high-performance of megawatt charging. Accu’s kunnen in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent worden geladen bij een laadstation met een capaciteit van circa 1 megawatt. Op een volle lading heeft de eActros LongHaul een actieradius van circa 500 km.

De eerste prototypen van het voertuig worden al intensief getest en zullen dit jaar nog op de openbare weg worden getest. Komend jaar zullen bijna-serierijpe prototypen naar verschillende klanten worden gestuurd om ze in de praktijk te testen. De serieproductie staat gepland voor 2024.

De Arocs is de bijzonder robuuste en duurzame bouwtruck van Mercedes-Benz Trucks, bedoeld voor het zware werk. In de toekomst zal hij ook leverbaar zijn als batterij-elektrisch voertuig. In een eerste stap zal dit worden gerealiseerd door een samenwerking tussen Mercedes-Benz Trucks en Paul Group, die naar eigen zeggen een van de Europese marktleiders is op het gebied van speciale voertuigbouw. Het bedrijf voorziet de Mercedes-Benz trucks, die vanuit de truckfabriek in Wörth worden geleverd, op hun hoofdkantoor in Vilshofen bij Passau (Duitsland) van een elektrische aandrijflijn. Paul Group koos voor een elektrische centrale motor-oplossing. Op deze manier kunnen de beproefde planetaire Arocs-assen de bodemvrijheid en offroad-mobiliteit blijven bieden die nodig zijn voor gebruik op bouwplaatsen.

Het prototype van de batterij-elektrische Arocs 8×4 met M-cabine ClassicSpace, getoond op de bauma in München, is uitgerust met de ETM-905 elektrische truckmixeropbouw van LIEBHERR-Mischtechnik met een nominaal volume van 9 m3. Hij haalt zijn energie uit de Arocs-accu’s via een PTO. Deze combinatie is niet voor niets gekozen. Omdat truckmixers een energie-intensieve toepassing zijn, kan door elektrificatie veel CO2 worden bespaard. Tegelijkertijd draagt ​​het geluidsarme voertuig ook bij aan geluidsreductie, vooral op bouwplaatsen in stedelijke en binnenstedelijke gebieden.

Paul Group specificeert een continuvermogen van meer dan 300 kW en een piekvermogen van meer dan 400 kW voor de elektrische aandrijflijn van het voertuig. De batterij-elektrische Arocs kan worden geconfigureerd met zes of zeven accupakketten met elk 60 kWh bruikbare energie. Een actieradius van ruim 200 km is volgens Paul Group mogelijk. Twee (bij zes pakketten) of drie (bij zeven pakketten) van de accupakketten bevinden zich in de accutoren achter de cabine. De overige accu’s zijn in het chassis geplaatst. De batterij-elektrische Arocs heeft een toekomstbestendig 800V-boordnet en kan volgens Paul Group binnen circa 1,5 uur worden geladen van 20 tot 80 procent aan een 150 kW-laadstation bij zes accupakketten. AC-laden zal ook beschikbaar zijn.

In de gelimiteerde serie tegen eind 2023 zullen flexibele configuraties leverbaar zijn als vier- en drieassige LIEBHERR truckmixers, flatbed- en kipppertoepassingen. De verkoop wordt afgehandeld door Paul Group; de bedrijfsgroep neemt ook alle service- en onderhoudswerkzaamheden aan de truck over. Het voertuig zal in eerste instantie leverbaar zijn in Duitsland.

Naast de eActros LongHaul zal Mercedes-Benz Trucks op de bauma dit jaar ook de eerder geïntroduceerde eActros 300 tonen, als variant voor weggerichte bouwtoepassingen. Mercedes-Benz Trucks heeft de door ZF ontwikkelde elektrische PTO ‘eWorX’, samen met een geëlektrificeerde haakarm van MEILLER, in een eActros geïnstalleerd. Het eWorX-systeem van ZF zet de elektrische energie van het voertuig om in mechanische kracht op de as om de hydraulische pomp aan te drijven voor de bediening van de carrosserie. Om optimale operationele efficiëntie mogelijk te maken, integreert eWorX componenten zoals de e-motor, omvormer, elektronische regeleenheid en toepassingsspecifieke softwaremodules in een plug-and-work one-box-oplossing.

En zo werkt de oplossing: de tractieaccu van de eActros voorziet het ZF-systeem eWorX via een DC-interface van elektrische energie. Hiermee drijft de elektromotor van eWorX de hydraulische pomp van de MEILER haakarm aan. Een mechanische verbinding met de tractiemotor is dus niet nodig. Via een CAN-bus-interface zorgt eWorX voor een naadloze communicatie tussen de eTruck en de opbouw.

De eActros, zoals gepresenteerd met MEILLER haakarm, is geschikt voor het transport van containers. Dankzij het ZF-systeem eWorX is een behoeftegestuurde hydraulische bediening mogelijk. De pomp draait alleen als de opbouw in werking is. Dit voorkomt onnodig energieverbruik. Bovendien is er geen geluid van een verbrandingsmotor. De door PALFINGER op de bauma-stand gepresenteerde eActros met een portaalas van de fabrikant van innovatieve hijs- en kraanoplossingen beschikt eveneens over het ZF-systeem eWorX.

Voor de eActros 300 vertrouwt Mercedes-Benz Trucks op een ePowertrain in de vorm van een starre e-as met twee geïntegreerde e-motoren en een tweetraps transmissie. Er zijn drie accupakketten ingebouwd met elk een geïnstalleerd vermogen van 112 kWh en een bruikbaar vermogen van circa 97 kWh. Met drie accupakketten heeft de eActros 300 een actieradius tot 300 km. De eActros kan worden geladen tot 160 kW: de eActros 300 met drie accupakketten heeft bij een standaard DC-snellaadstation met 400 A laadstroom iets meer dan een uur nodig om van 20 tot 80 procent te worden geladen.

De veiligheidsuitrusting omvat het externe Acoustic Vehicle Alerting System conform de wettelijke vereisten, de vijfde generatie Active Brake Assist met voetgangersdetectie en Sideguard Assist S1R. Voor de optische waarschuwingen gebruikt Sideguard Assist het display van MirrorCam, dat in de eActros de plaats inneemt van de conventionele hoofd- en groothoekspiegels. Sinds april 2022 is de tweede generatie van het spiegelcamerasysteem in gebruik, dat dankzij camera-armen die aan elke kant 10 cm korter zijn en nieuwe beeldparameters, de bestuurder nu nog beter kan ondersteunen in veel verkeerssituaties, vooral op krappe bouwplaatsen.

Een van de voordelen van het inkorten van de camera-armen is dat chauffeurs makkelijker in een rechte lijn achteruit kunnen rijden in vergelijking met de eerste generatie. Dit komt vooral doordat het perspectief van MirrorCam nu nog meer lijkt op dat van conventionele buitenspiegels, wat het weer makkelijker maakt om aan MirrorCam te wennen. Ook aanrijdingen met obstakels kunnen beter worden voorkomen.

Bovendien hebben de engineers van Mercedes-Benz Trucks de’ tone mapping’ verder geoptimaliseerd. Tone mapping is een proces waarbij een afbeelding zodanig wordt aangepast dat een groot aantal tonen correct op een medium wordt weergegeven – wat vooral tot uiting komt in een verbeterde contrastweergave. De evolutie op het gebied van kleur- en helderheidsaanpassing van het op zich al heldere camerasysteem betekent dat de displays nu nauwkeuriger het voor de rijsituatie relevante gebied nóg nauwkeuriger weergeven, vooral onder kritieke lichtomstandigheden.

Om het gebruik van batterij-elektrische trucks te maximaliseren, tijd en administratieve rompslomp te besparen en de overstap naar eMobility zo gemakkelijk mogelijk te maken, biedt Mercedes-Benz Trucks zijn klanten via het Fleetboard-portal een hele reeks digitale oplossingen. Dit omvat bijvoorbeeld het individueel ontwikkelde Charge Management voor onder meer het maken van laadprofielen en een Logbook met gedetailleerde informatie over rij-, sta- en laadtijden. Er is ook een Mapping-tool die in realtime de locatie van een voertuig laat zien, of het nu rijdt, stilstaat of aan het laden is, en de laadstatus van de accu.

Voor de eActros is ook het servicecontract Mercedes-Benz Complete beschikbaar om het voertuiggebruik te optimaliseren. Het uitgebreide servicepakket omvat werkplaatswerkzaamheden voor onderhoud en reparatie van het gehele voertuig en de aandrijflijn, inclusief slijtagedelen. In het servicecontract is altijd een intensieve klantondersteuning van Mercedes-Benz Uptime inbegrepen. Het intelligente systeem registreert alle relevante voertuiggegevens, van de bandenspanning tot de motor- en accustatus. In dit verband is Mercedes-Benz Uptime al uitgebreid met meer dan 100 e-specifieke regels die bijvoorbeeld continu de laadprocessen of spanningscurven van de HV-accu bewaken. Daarnaast is deze informatie beschikbaar via het nieuwe cloudgebaseerde klantenportal. Door de connectiviteit tussen het voertuig, de Mercedes-Benz service en het transportbedrijf kunnen werkplaatsbezoeken makkelijker worden gepland en onvoorziene storingen aanzienlijk worden verminderd.

Ongeacht de aandrijftechniek moet elke investering in een truck voor transportbedrijven zich in de dagelijkse praktijk terugbetalen. Daarnaast moeten er op voorhand veel vragen worden beantwoord, zeker als het gaat om volledig elektrische trucks: op welke trajecten kan ik een eTruck inzetten? Hoe zit het met de laadinfrastructuur? Welke structurele maatregelen en investeringen zijn te verwachten voor het distributiecentrum? Het is daarom des te belangrijker om klanten niet alleen een eTruck te verkopen, maar hen ook te begeleiden op de weg naar elektrificatie van hun wagenpark. eMobility is immers meer dan alleen een nieuwe aandrijving. Dat is precies de reden waarom Mercedes-Benz Trucks de eActros heeft geïntegreerd in een holistisch ecosysteem dat ook advies omvat voor een hoge voertuiginzetbaarheid en optimalisatie van de TCO. Zo wordt op basis van bestaande routes een zo realistisch en zinvol mogelijk gebruiksprofiel van een eTruck bepaald voor de klant. Naast de elektrificatie van het distributiecentrum omvat de eConsulting – afhankelijk van de wensen van de klant – ook alle zaken rondom de planning, toepassing en uitvoering van de laadinfrastructuur en de netaansluiting.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer