Door de inzet van een Iveco Stralis op bio-CNG zijn logistiek dienstverlener Nabuurs en groothandelsketen Sligro erin geslaagd hun CO2-uitstoot fors te verminderen. Het voertuig voldoet bovendien aan de strengste geluidsnormen voor stadsdistributie en de Euro 6-normen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit in stedelijk gebied.
Nabuurs zet de nieuwe Iveco Stralis sinds eind 2010 in voor het beleveren van Sligro-klanten in de regio Haps/Uden/Veghel. Uit cijfers van Nabuurs blijkt dat hierdoor ongeveer 75 procent minder CO2 wordt uitgestoten dan met een regulier dieselvoertuig. Dit komt doordat de wagen rijdt op bio-CNG, ofwel Groengas, de schoonste brandstof die op dit moment beschikbaar is.
Behalve CO2 stoot het voertuig ook aanzienlijk minder stikstofoxide (NOx) uit. Daarmee voldoet de wagen nu al aan de Euro 6-normen, die pas vanaf 2015 van toepassing zijn voor de verkoop van nieuwe voertuigtypen. Bijzonder is dat ook de koelmotor meeloopt op de voertuigmotor. Dit zorgt voor een nog verdere reductie van de CO2- en NOx-uitstoot. Het geluid dat het voertuig produceert voldoet aan de strenge PIEK-norm, wat de geluidsoverlast voor de omgeving tot een minimum beperkt.
Directeur Tjebbe Nabuurs ziet in bio-CNG dé oplossing voor duurzame stedelijke distributie: “Deze oplossing combineert duurzaamheid met relatief lage exploitatiekosten. Andere duurzame alternatieven, zoals elektrisch rijden, zitten nog in een experimentele fase. Elektrische voertuigen zijn niet alleen duurder, maar hebben bijvoorbeeld ook een kleinere actieradius en minder laadvermogen. Bio-CNG is bewezen technologie. Zo worden Iveco-wagens op bio-CNG in Spanje ingezet voor het ophalen van huisvuil.”
Ook volgens Henk Verberk, operations manager transport van Sligro Food Group, is de Iveco op Groengas de ideale wagen voor stadsdistributie: “Hiermee voldoen we aan alle mogelijke geluids- en milieunormen voor het rijden in binnensteden en wij willen hier graag voorloper in zijn. Onze intensieve samenwerking met Nabuurs maakt dat mogelijk. De volgende stap is wat mij betreft dat overheden dit soort voertuigen privileges gaan geven in binnensteden, zoals toegang tot de busbaan. De voorlopers belonen heeft een groter effect dan de achterblijvers straffen. Met dat soort aanvullende maatregelen zou er echt een business case zijn voor een duurzame oplossing als deze. Dan kun je de meerkosten terugverdienen door efficiënter te rijden.