Nederland is een van vier Europese landen die de Europese Commissie oproepen limieten in te stellen voor CO2-emissies door trucks. Dat meldt persbureau Reuters.
De Europese Commissie heeft een CO2-limiet van 95 gr/km ingesteld voor personen- en bestelauto’s per 2021, maar voor vrachtwagens is er niets wettelijk geregeld. Nu hebben België, Groot-Brittannië, Slovenië en Nederland in een enquête van de Commissie aangegeven CO2-limieten te willen realiseren. Eerder deed de Duitse milieubureau al een oproep daartoe.
Die Duitse oproep zou echter gekleurd zijn. Een anonieme bron binnen de EC-gelederen beweert dat Duitsland zo zijn eigen industrie wil beschermen. “Als er een CO2-standaard voor trucks zou zijn, zou er minder aandacht zijn voor de limiet voor auto’s.” Een hele aparte benadering, zeker gezien het emissieschandaal rond Volkswagen en de talrijke verdachtmakingen door meer autofabrikanten zich hier aan schuldig maken.
De oproep van de vier Europese landen lijkt dus goed gepland, al helemaal omdat het Europese parlement eerder deze maand opriep om een CO2-simulatietool in het leven te roepen die brandstofverbruik en CO2-uitstoot van voertuigen nauwkeurig meet. Deze Vecto-tool is al enkele jaren in ontwikkeling.
Weeral zo een reactie van drie kleuters ( Belgie, Nederland en Slovenie) en 1 wijsneus ( Engeland), wat wel zal leiden tot grote cabines met kleine motoren en dan zijn we terug bij af. De huidige generatie euro 6 trucks stoot nauwelijks nog iets uit, de tijd dat er rook uit vrachtwagens kwam is ook al 20 jaar achter de rug. Maar CO2 uitstoot beperken voor vrachtwagens, wil zeggen dat we terug naar 250-300 pk komen, waardoor het verbruik zal stijgen, motoren op hogere toerentallen zullen moeten draaien en veel lagere gemiddelde snelheden zal halen, waardoor meer files en meer vrachtwagens nodig per dag.