Nieuw elektrisch remsysteem BE aanhangers • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuw elektrisch remsysteem BE aanhangers

Bolle Wagenbouw staat op de Carrosserie Vakdagen twee Europese primeurs: een nieuw type ‘fifth wheeler’ koppeling en een nieuw elektrisch remsysteem voor zwaardere BE aanhangers.

Fifth wheelers zijn op zichzelf niet nieuw maar Fifth Wheel Europe wilde een nieuw soort koppeling die zou afrekenen met de huidige nadelen van een fifth wheeler voor het trekkend voertuig. Veel fifth wheel systemen maken gebruik van een koppelschotel. Dat beperkt het gebruik van de pick-up truck als de aanhanger er niet achter zit. Bij het nieuwe systeem is de kingpin vervangen door een koppelingskogel en een vangkom die vlak verzonken is in de vloer. Dus: de kogel zit aan de fifth wheeler en de vangkom zit direct boven de achteras aan het chassis vlak in de laadbak gebouwd. Daarmee blijft de volledige functionaliteit van de pick-up behouden als de aanhanger er niet achter zit. Ook de kogeldruk kan veel groter zijn. Bij het gangbare systeem is  250 kilo de limiet, het systeem van Fifth Wheeler gaat tot 1.8 ton. Dat betekent dat laadvermogens mogelijk zijn tot netto 4400 kilogram. Nieuw is verder het elektrisch bekrachtigde remsysteem. Hierbij is de klassieke oplooprem vervangen door een elektrisch systeem waarbij een elektrisch bediende actuator de remmen aantrekt. Dat gebeurt op commando van wat slimme elektronica die zijn meetwaarden haalt uit twee sensoren: een opname versneller of G-krachtmeter en een lastafhankelijke sensor die meet hoe zwaar de belading is. Het systeem is geheel stand alone opgebouwd op de trailer. De enige extra aanpassing aan het trekkend voertuig zijn een extra contactdoos met de elektrische voeding en een commandodraad vanaf de remlichten. In principe is het systeem overal toepasbaar in het BE segment: hetzij als vervanging voor luchtgeremde systemen, hetzij als veel beter werkend systeem dan een oplooprem.
Zowel de fifth wheeler koppeling  als het remsysteem zijn geheel door de RDW goedgekeurd met een Europese goedkeuring. Daarbij dient aangetekend dat de fifth wheeler ook onder het BE-rijbewijs blijft vallen als straks de nu voorgestelde wijzingen van kracht worden. Meer informatie op de website

fifth

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer