Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe maatregelen tegen dodehoekongevallen

Een gedragscode voor fietsers en aanpassingen van kruispunten zijn maatregelen die op korte termijn een bijdrage kunnen leveren aan het beperken van het aantal dodehoekongevallen. Dat staat in een nieuwe factsheet van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

dode hoekDe ongevallen tussen rechtsafslaande trucks en fietsers zorgen jaarlijks voor vijftien doden. De SWOV gaat in haar studie wel erg kort door de bocht door te zeggen dat op de lange termijn zware trucks uit de binnensteden geweerd moeten worden. Niet zo makkelijk, weet SWOV zelf ook wel, dus zijn er ook een aantal korte-termijnmaatregelen. 

Vrachtwagenchauffeurs moeten in hun rijopleiding en nascholing explicieter gewezen worden op anticiperend rijden en gebruik van de spiegels. Ook infrastructurele maatregelen kunnen ertoe bijdragen dat ongevallen met rechts afslaande vrachtauto’s minder vaak voorkomen. Dit is het verplaatsen van stopstrepen en haaientanden voor gemotoriseerd verkeer, zodat het gemotoriseerd verkeer ruim achter fietsers opgesteld staat, bijvoorbeeld zoals bij een Opgeblazen Fietsopstelstrook (OFOS). Hierdoor heeft de chauffeur direct zicht op de stilstaande fietsers. Zo mogelijk kan voor de fietsers apart groen licht gegeven worden.
Technische aanpassingen zijn ook mogelijk. SWOV wijst op de mogelijkheid om trucks van voor 2007 uit te rusten met een voorzichtsysteem. Signalering die de richtingaanwijzer aanvult is te overwegen. Verder moeten chauffeurs er nog eens op gewezen worden dat attributen voor de voorruit (vlaggetjes, kentekenplaten, knuffels) het zicht kunnen belemmeren.
Ook fietsers dienen zich aan te passen. Zij kunnen voorgelicht worden over de gevaren van het negeren van rood licht. Ook moet er een gedragscode afgesproken te worden waardoor het voor fietsers duidelijk wordt hoe ze moeten handelen als ze rechts naast een vrachtauto terechtkomen. Als ze al naast of voor de vrachtauto staan, zouden ze bij groen licht voor de vrachtauto moeten blijven. Achteropkomende fietsers dienen achter de vrachtauto te blijven.
SWOV is overigens niet volledig gecharmeerd van systemen als Lexguard en Lisa.

Volgens SWOV is het ministerie van Verkeer en Waterstaat al bezig om maatregelen door te voeren die grotendeels overeenstemmen met de aanbevelingen van SWOV.

Download hieronder het complete factsheet

 Factsheet_Dodehoekongevallen.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer