De Amerikaanse truckfabrikant Nikola gaat na de mediastorm van afgelopen jaar rustig verder met het ontwikkelen van haar vrachtwagens. De elektrische Tre draait rondjes op de racebaan in Phoenix, maar ook de trucks met brandstofcel zijn nog altijd in ontwikkeling. Nikola presenteert nu plaatjes van een nieuwe Two en Tre voor waterstoftoepassingen.
De FCEV Two en Tre zijn vooralsnog nadrukkelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt. “Voor de langere afstand is waterstof echt een brandstof voor de toekomst”, aldus hoofd FCEV van Nikola Jason Roycht. Het portfolio van Nikola zal in de VS bestaan uit de Tre BEV, bedoeld voor ritten tot 480 km, de Tre FCEV is voor iets langere ritten tot circa 800 km en de Two FCEV, voorzien van een slaapcabine, is echt voor de lange ritten: tot maximaal 1500 km.
In het tweede kwartaal van dit jaar moeten de eerste Tre FCEV prototypes gaan rijden in Arizona en het Duitse Ulm. Testen gaan door tot de tweede helft van 2023, wanneer serieproductie mogelijk moet zijn.

“Ons plan is om in stappen de markt te betreden”, aldus Roycht. “We bouwen voort op het huidige Tre-platform met de geplande lancering van onze brandstofcel- en waterstofopslagsystemen in 2023. Deze systemen zijn ontworpen om schaalbaar te zijn om het grotere vermogen en de langere afstandsvereisten voor lange afstanden aan te kunnen, wat de gelijktijdige integratie in het chassisontwerp van de Nikola Two FCEV Sleeper mogelijk maakt. Het gebruik van gemeenschappelijke componenten en systemen voor waterstofaandrijving zal grotere schaalvoordelen ondersteunen en zal Nikola ook in staat stellen om onze FCEV-truckportfolio voortdurend uit te breiden en aan te passen om aan de diverse vereisten van het commerciële vrachtwagenverkeer te voldoen.” Nikola rept niet over een Europese introductie van haar waterstoftrucks.