Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek naar treinshuttle Zuid-Limburg

Een projectgroep waar onder meer de Universiteit Maastricht deel van uitmaakt doet onderzoek naar de levensvatbaarheid van een treinshuttle in Zuid-Limburg, langs de A2 van Sint-Joost naar Eijsden. Transporteurs zouden finaniceel moeten bijdragen aan het filemijdend vervoer.

Rollender Landstrasse in het buitenland heel gewoonEen nieuw project van dergelijke omvang kost veel geld en dat is er nu meestal niet bij transportbedrijven.  “Ik weet het,” zegt de hoogleraar supply chain management aan de Universiteit Maastricht prof. dr. Janjaap Semeijn in het universiteits. “De plannen hebben alleen kans als we het bedrijfsleven meekrijgen. We hebben een paar grote ondernemingen nodig die bereid zijn om te investeren. Dat zal op dit moment niet gemakkelijk zijn. Van de andere kant moeten we vooruit kijken. Eens is die crisis weer voor bij. Over  één jaar, twee jaar; wie zal het zeggen. Dan neemt de verkeersdruk weer toe, lopen de wegen weer vol en net dan wordt begonnen aan de ondertunneling van de A2 bij Maastricht. Ik denk dat een reductie van het aantal trucks op de weg een grote factor is in het bestrijden van files en opstoppingen.”

Die mening heeft Laurent Webers ook. De voormalige medewerker van Nedtrain is nu zelfstandig ondernemer en al sinds 2002 bezig om het idee van de treinshuttle langs de A2 aan de man te brengen. Pas nadat hij vorig jaar aanklopte bij het MKB-portal van de Universiteit Maastricht voor een onderzoekssubsidie, voelt hij zich wat meer serieus genomen. Zeker nu Semeijn er een onderzoeksproject van heeft gemaakt.” Momenteel wordt gesproken met diverse grote partijen. Tegelijkertijd wordt een enquête voorbereid om de markt te peilen. “De shuttle moet zichzelf grotendeels bedruipen,” zegt Semeijn. “En dat kan ook. Een rekenvoorbeeld: de shuttles rijden in de spits twee keer per uur, zes uren per dag, vijf dagen per week, veertig weken per jaar. Dan hebben we het over 4800 shuttles die gemiddeld twintig trucks vervoeren. 4800 maal twintig maal laten we zeggen veertig euro, dat levert een omzet op van 3,8 miljoen euro. Daar moet mee te werken zijn, mits de transporteurs er dat bedrag voor over hebben.”

Niet alleen betekent een ritje op de trein minder brandstofkosten en slijtage; het levert ook tijdwinst op. “Tijdens de rit voldoet de trucker aan de wettelijke rusttijden en je weet zeker dat je niet in de file komt te staan. Het maakt de planning efficiënter en dat is precies wat een transporteur wil.” De technische kant van het verhaal is nog het minst ingewikkeld. Met name in de Alpenlanden zijn ‘trucktreinen’ een bekend fenomeen. De zogenaamde Rollende Landstrasse onderhoudt met succes diverse verbindingen in de bergen. Ook het Franse Modalohr systeem blijkt succesvol tussen Luxemburg en Frankrijk. “In Limburg kunnen we zo’n systeem ook toepassen. Uiteraard moeten dan wel oprijdplatforms aangelegd worden. Al met al een miljoeneninvestering, maar wel lonend.”

Interesse om deel te nemen aan het project? Mail Janjaap Semeijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer